به گزارش خبرنگار ایرنا، کنستانتین آلکسیف روز چهارشنبه در بیست و چهارمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با موضوع روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در رشت افزود: در حال حاضر مراودات بین ایران و روسیه به سطح عالی رسیده و روابط نزدیک و مشترکی در مهمترین الگوهای سیاست های جهانی همچون خاورمیانه، سوریه، فلسطین و مبارزه با تروریسم داریم.
وی با بیان اینکه بین رئیسان جمهوری دو کشور ایران و روسیه رفاقتی وجود دارد، اظهار کرد: سال گذشته، ولادیمیر پوتین به تهران آمد و امسال، رئیس جمهوری ایران به مسکو رفت که مذاکرات بین آنها برای آینده همکاری ما بسیار ثمربخش بود.
کنستانتین آلکسیف خاطرنشان کرد: با وجود رسیدن روابط دو کشور به سطح عالی، حجم و کیفیت تبادل تجاری قابل پذیرش و منصفانه نیست و بسیار کم است.
وی تصریح کرد: مطابق گزارش ارائه شده، حجم عمومی تجارت بین ایران و روسیه در سال گذشته فقط 2/2 میلیارد دلار بوده که این میزان بایستی افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه ایران و روسیه ظرفیت های بسیاری برای افزایش حجم مبادلات تجاری دارند، گفت: شرکت های تجاری ایران و روسیه می توانند در این زمینه پیشنهادهای فراوانی به همدیگر بدهند.
کنستانتین آلکسیف با اشاره به اینکه ایران سهم 80 درصدی بازار فرش دستباف روسیه را دارد، افزود: زعفران، تولیدات کشاورزی، ماهی و میگو فقط بخش کوچکی از پتانسیل اقتصادی ایران برای همکاری با روسیه است.
وی میوه هایی همچون خیار، گوجه فرنگی، ماهی و خرما را از اقلام مورد توجه در بازار روسیه دانست و خاطرنشان کرد: باید برای توسعه روابط بین دو کشور و بهبود روابط اقتصادی با استفاده از شیوه های جدید تجارت از جمله سرمایه گذاری، ایجاد تاسیسات مشترک با جذب امکانات بخش خصوصی و مناطق آزاد استفاده کنیم.
کنستانتین آلکسیف با بیان اینکه تجربه زیادی در تاسیس شرکت ها در کشور ما وجود ندارد، گفت: گیلان دارای ظرفیت های گردشگری و کشاورزی خوبی است که می توانیم از تاسیس شرکت های کشاورزی برای توسعه روابط استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: در مرحله دوم زیرساخت هایی همچون سیستم حمل و نقل، کشتیرانی خزر و تولیدات سنتی را برای جذب گردشگری آماده می کنیم.
کنستانتین آلکسیف یادآور شد: سال گذشته بیش از 16 هزار روادید روسیه فقط در رشت برای شهروندان ایرانی صادر کردیم که پیش بینی می شود این تعداد امسال افزایش یابد.
وی تصریح کرد: در راستای توسعه گردشگری ، یک کشتی بزرگ نیز برای حضور در دریای خزر در حال ساخت است که تا پایان امسال آماده می شود.
وی نبود بانک مشترک، سیستم حمل و نقل مشترک و نبود آگاهی و تجربه تاجران ایران و روسیه درباره یکدیگر را از مشکلات کنونی ارتباطات دو کشور عنوان کرد.
گیلان با حدود 0.9 درصد مساحت کل ایران، 92.1 درصد چای، 37.6 درصد برنج، 76.2 درصد فندق، 85.1درصد ابریشم، 60 درصد بادام زمینی، 21.4 درصد زیتون، 2.7درصد مرکبات، 13.4 درصد گوشت ماهی خاویاری، 4 درصد گوشت مرغ، 5.1 درصد گوشت قرمز، 22.4 درصد آبزیان پرورشی و 15 درصد خاویار کشور را تولید می کند.
روسیه‏ فدراتیو در رشت مرکز استان گیلان کنسولگری دارد و نمایندگی دیپلماتیک روسیه در رشت است. ساختمان این کنسولگری با حدود 300 سال قدمت، در خیابان پاسداران شهر رشت واقع است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.