علی موسوی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : از 20 هکتار وسعت شهرک صنعتی آستارا 14 هکتار قابل واگذاری به طرح ها بود و تاکنون نزدیک به 11 هکتار واگذار شده و مالکیت سه هکتار دیگر به علت وجود معارض اجتماعی، در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.
وی با بیان این که کارآفرینان جدید و متقاضیان زمین در شهرک صنعتی آستارا قصد اجرای طرح هایی نظیر بسته بندی و تولید آب معدنی، شیرخشک و لوازم یدکی خودرو را دارند افزود : اگر تکلیف اراضی تحت معارض اجتماعی تعیین شود، زمین مورد نیاز برای تعدادی از طرح های جدید تامین خواهد شد، اما برای پاسخگویی به همه متقاضیان و توسعه صنعت در این شهرستان باید شهرک صنعتی شماره 2 مکان یابی و ایجاد شود.
به گفته وی در واحدهای فعال یا نیمه فعال شهرک صنعتی آستارا انواع فوم پلی اتیلن، شیرآلات بهداشتی و صنعتی، تیرچه بلوک ساختمانی، فراورده های لبنی، جعبه های چوبی، فلزات برش کاری شده، ورق های شیروانی، پرده و کرکره فلزی، میلگرد و نبش ناودانی، لوازم بسته بندی، کفش کتانی، سبد میوه، قطعات باران گیر در و پنجره و زغال صنعتی تولید می شود.
موسوی یاداور شد : 100 نفر به صورت مستقیم و پایدار در شهرک صنعتی آستارا مشغول به کار هستند و برای حدود 400 نفر دیگر نیز به صورت غیر مستقیم، شغل و درآمد ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد : شهرک صنعتی آستارا از تلفن بی سیم بدون قابلیت فاکس، آب چاه، برق و گاز برخوردار است اما مقدار آب آن جوابگوی نیاز نیست و برای حفر چاه دوم مکان یابی شده و افزایش برق برای توسعه صنایع ضروری است و جهت ساخت تصفیه خانه شهرک نیز، فعالیت 50 درصد واحدهای تعریف شده ضرورت دارد.
مدیر شهرک صنعتی آستارا بیان کرد: کمبود اعتبار از مشکلات بخش صنعت است و از چهار میلیارد و 950 میلیون ریال اعتبارات دولتی مصوب شهرک صنعتی در سال گذشته، 650 میلیون ریال اختصاص یافت و این رقم به لحاظ وسعت کار در صنعت بسیار کم است.
موسوی ادامه داد: برای سال جاری 30 میلیارد ریال اعتبار جهت بهسازی راه دسترسی شهرک درخواست کرده ایم و در صورت تخصیص لازم، کارهای خوبی انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: هزینه های جاری شهرک صنعتی با دریافت مبالغی از مجریان واحدها در هر سه ماه تامین می شود و هر متر مربع زمین برای اجرای طرح های تعریف شده به صورت مزایده ای و به قیمت 450 هزار ریال واگذار می شود و این رقم از سال 93 تاکنون برای ترغیب کارآفرینان، فقط 80 هزار ریال افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تصویب تسهیلات مجریان طرح ها خیلی موثر است و همه واحدهای مجوزدار شهرک صنعتی آستارا شرایط دریافت تسهیلات را ندارند و واحدهای با پیشرفت فیزیکی 60 درصد به بالا مشمول وام می شوند و به طور معمول، تسهیلات آنها با 18 درصد سود و بدون رسوب (ماندن بخشی از وام در حساب) است.
مدیر شهرک صنعتی آستارا نامناسب بودن راه، محدودیت زمین برای واگذاری به طرح های جدید و محصور نبودن بخشی از فاز دوم شهرک به علت وجود معارض اجتماعی را از مشکلات آن برشمرد.
** اظهارات کارفرمایان
انوش زینال پور مدیر کارخانه شیرآلات بهداشتی و صنعتی شهرک صنعتی آستارا نیز در این باره گفت: این کارخانه از سال 93 با تولید 40 هزار قطعه در ماه فعال شده است و برای توسعه و ایجاد فاز دوم آن، از طریق سامانه بهین یاب، 15 میلیارد ریال تسهیلات تقاضا کرده ام.
وی اظهار داشت : اکنون 12 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند و در صورت تامین تسهیلات و ایجاد فاز دوم، زمینه اشتغال بیش از 10 نفر دیگر نیز فراهم خواهد شد؛ طرح تولید سیم کابل را نیز ارائه کرده ام اما به علت نبود زمین در شهرک، امکان اجرای آن وجود ندارد.
وی با بیان این که ما تولیدکنندگان از معافیت مالیاتی برخوردار نیستیم افزود : کارخانه تولید کود شیمیایی شهرک صنعتی آستارا از سال 94 به علت مشکلات مالی تعطیل و 35 نفر بیکار شده است و از مسئولان انتظار می رود با تامین سرمایه در گردش، از کارآفرینان و مجریان طرح های اشتغالزا حمایت کنند.
زینال پور خاطرنشان کرد: برجام در تامین مواد اولیه کارخانه های صنعتی موثر و گره گشا بوده است و قیمت مواد اولیه شیرآلات بهداشتی و صنعتی از 20 میلیون ریال در هر تن به حدود 16 میلیون ریال کاهش یافته است.
وهاب امیرزاده مجری کارخانه تولید کرکره ورق و برش فلزات شهرک صنعتی آستارا نیز گفت: برای ایجاد این کارخانه سه میلیارد ریال تسهیلات دریافت و زمینه اشتغال سه نفر را فراهم کرده ام و برای توسعه آن و اشتغالزایی بیشتر، دریافت تسهیلات دیگر را پیگیری می کنم.
** رضایت کارگران از کارفرمایان
جعفر بهبودی کارگر کارخانه شیرآلات بهداشتی و صنعتی و کریم بینا کارگر کارخانه کرکره ورق و برش فلزات نیز در سخنان جداگانه ای با اشاره به دریافت حقوق بر مبنای قانون کار و واریز به موقع حق بیمه، از کارفرمایان خود حمایت از سرمایه گذاران و شرکتهای تولیدی را موجب اشتغالزایی برای جوانان منطقه عنوان کردند .
** پاسخ رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز در خصوص مشکلات شهرک صنعتی این شهرستان گفت: از ابتدا مکان یابی درستی برای ایجاد شهرک انجام نشده و راه دسترسی آن ناهموار و دارای مشکل است و مکان فعلی آن برای ایجاد منطقه گردشگری مناسب بوده است.
بیژن خالق وردی پور افزود: به لحاظ تکمیل گنجایش شهرک صنعتی و وجود متقاضیان جدید برای راه اندازی کارگاه های صنعتی، پیگیر زمین مناسب برای ایجاد شهرک صنعتی دوم در آستارا هستیم و حل مشکل معارض اجتماعی شهرک فعلی نیز پیگیری می شود.
وی بیان کرد: شهرک صنعتی آستارا از تخصیص کم اعتبارات دولتی رنج می برد و تعدادی از واحدهای کارگاهی آن به علت نبود سرمایه در گردش تعطیل شده است، اما با استفاده از همه ظرفیت های قانونی و اداری از فعالیت آنها حمایت می کنیم.
وی اظهار کرد: کارخانه تولید مانتو شهرک صنعتی آستارا را برای تامین مانتو مورد نیاز مدارس دخترانه این شهرستان به دستگاه های ذیربط معرفی کرده ایم تا از این طریق از آن حمایت شود.
خالق وردی پور ادامه داد: متاسفانه قانون معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی آستارا اعمال نمی شود و تولیدکنندگان از این مزیت بی بهره هستند و انتظار می رود با اعمال آن، کارآفرینان به تولید و اشتغال ترغیب شوند.
شهرک صنعتی آستارا سال 1380 در حاشیه روستای کوهپایه ای هودول بخش مرکزی این شهرستان احداث شد و راه پرپیچ و خم و کم عرض از موانع دسترسی به آن است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: عیسی پاشاپور ** انتشار دهنده: بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.