زهرا احمدی پور شامگاه چهارشنبه در چمخاله لنگرود در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت :این روستاها با دارا بودن ظرفیت های لازم در زمینه میراث فرهنگی و صنایع دستی و سه ظرفیت گردشگری، بوم گردی و توسعه صنایع دستی به عنوان هدف طرح گردشگری شناسایی و کارگاههایی برای مرمت بناهای آنها دایر می شود و بعد کاربری بناهای آنها تعریف خواهدشد .
وی خاطرنشان کرد: چون اجرای همزمان این طرح ها در همه این روستاها وجود ندارد اجرای فاز اول این طرح در خرداد و تیر ماه در 78روستا شروع شده است.
وی اظهارداشت: به موازات آنها برای بقیه روستاها نیز ظرفیت سازی شروع شده است که ابتدا برای این روستاها طرح تعریف و با مشارکت انجمن های میراث و سمن ها و با همکاری وزارت کشور ،بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری در استان های مورد نظر اجرا می شود .
وی با اشاره به اینکه این طرح ها موجب تقویت زیرساخت ها و ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در این مناطق می شوند تصریح کرد: این طرح در روستاهایی که حداقل زیرساخت ها در آن ها وجود دارد و کارگاه یا رشته ای از قبل داشته ولی فعال نیستند اجرا می شوند.
معاون رییس جمهور گفت:برای این طرح ها تامین اعتبار شده و بخش مربوط به وزارت کشور ابلاغ شده است و بخش مربوط به سازمان میراث فرهنگی نیز به تدریج در حال اختصاص است.
وی با بیان اینکه در این طرح ظرفیت های روستا تبدیل به آورده می شود، اظهارداشت: به عنوان مثال در استان کردستان روستاهایی شناسایی شده که ارتباط از طریق قایق با هم امکانپدیر می شود و این موضوع به عنوان جاذبه های گردشگری مطرح و تورهای مسافرتی به این مکان ها رفت و آمد می کنند.
وی استان های کردستان ، کرمانشاه ، ایلام ، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان را از جمله ای روستاهای هدف گردشگری ذکر و خاطرنشان کرد : یکی از اولویت های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بالا بودن نرخ بیکاری بود که نرخ بیکاری آنها از میانگین کشور بالاتر است و می توان در کوتاهترین زمان با ظرفیت هایی گردشگری موجود در روستاهای این استان ها به حل مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال کمک کرد .
رییس سازمان میراث فرهنگی کشور به اعطای تسهیلات به بخش گردشگری اشاره و تصریح کرد: برای طرح های گردشگری در استان ها تسهیلاتی از صندوق توسعه و بانک های عامل در نظر گرفته شده است که در کنار این تسهیلات به سرمایه گذاران یارانه هم پرداخت می شود و این امر کمک های خیلی خوبی به این عرصه بشمار می رود.
وی یادآورشد:در بخش سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته سه بار نشست بین المللی برگزار شد که تعدادی از سرمایه گذارانی که یا اصالتا ایرانی بودند و در خارج زندگی می کردند یا سرمایه گذاران خارجی بودند و در این عرصه ها فعال بودند وارد کشور شدند.
وی تصریح کرد: در این رابطه ارزشیابی هایی از ظرفیت های گردشگری در ایران انجام شده است و هنوز هیچکدام تبدیل به قرارداد مشخص نشده است اما این موضوع منجر به این شد که بتوانیم مجموعه ای از مسایلی که در سرمایه گذاری برای هتل ها وجود دارد را شناسایی و برای برطرف کردن آن مسایل که رغبت بیشتری را ایجاد می کند مشوق هایی در نظر گرفته شده و عمل شود .
وی تاکید کرد : این ظرفیت ها در سال اقتصاد مقاومتی در قالب بسته های سرمایه گذاری آماده شده است و در سال 96 درحال اجرا و عملیاتی شدن است .
وی اظهارداشت: سال 96سالی است که این بسته های سرمایه گذاری که در چهار سال گذشته در دولت تدبیر و امید انجام شده است بصورت زنجیره ای به بهره برداری می رسند که از جمله این طرح ها هتل هایی است که امروز در گیلان به بهره برداری رسید و تا پایان سال نیز تعدادی از این مجموعه های سرمایه گذاری در کشور به بهره برداری خواهند رسید.
احمدی پور افزود: تا پایان هفته دولت ، حدود23مجموعه هتل در استان های کشور که توانسته اند از تسهیلات دولت در طی چهار سال استفاده کنند به مرحله بهره برداری می رسند .
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عصر چهارشنبه در نشستی با سمن ها و تشکل های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مجتمع توریستی ستاره دریا در چمخاله لنگرود مشکلات آنان را مورد بررسی قرار داد .
در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ، جمعی از مدیران استان ، محمدحسین اصغریان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان ، نماینده و فرماندار شهرستان لنگرود حضور داشتند.
در این مراسم نمایندگان تشکلها و انجمن های گردشگری و سمن ها مشکلات حوزه کاری خود را مطرح کردند.
حضور در مراسم افتتاح یک هتل در فومن، یک هتل در لاهیجان و یک مجتمع گردشگری در چمخاله لنگرود با سرمایه ای بیش از 780میلیارد ریال توسط بخش خصوصی، بازدید از نمایشگاه دائمی صنایع دستی لاهیجان از برنامه های روز چهارشنبه رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بود .
خبرنگار : نظرپور ** انتشار دهنده : بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.