محمد اتابکی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: حمام روستای ملاباقر در بخش سربند شهرستان شازند با قدمتی 300 ساله ظرفیت گردشگری این خطه است که در چند مرحله مرمت، سازه و ساختمان آن انجام شده و باید کاربری موثر از آن انجام شود.
وی توضیح داد: بنای این حمام قدیمی در سال 87 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تاکنون میراث فرهنگی در دو مرحله با اعتبار 350 میلیون ریال و 90 میلیون ریال اقدام به مرمت بنا کرده است.
نماینده میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تفرش عنوان کرد: مرمت های به موقع شرایط خوب استحکام این بنا را مهیا کرده و مباحث حفاظتی همچون فنس کشی نیز به منظور جلوگیری از تخریب در کنار مرمت بنا انجام گرفته است.
اتابکی تصریح کرد: با وجود آنکه این روستا سکنه زیادی ندارد و حتی فاقد شوراست اما، به دلیل حفظ نمادها و شاخص های فرهنگی که آیندگان تاریخ این سرزمین را بشناسند، حمام ملاباقر مورد مرمت قرار گرفت و از معدود حمام هایی است که مرمت شده است.
نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شازند اظهار کرد: به تازگی فردی که به صورت دائم نیز در روستا سکونت ندارد، مطالبی مبنی بر وخیم بودن وضعیت این روستا بیان کرده که این موضوع صحت ندارد و خواستار فعال بودن این حمام شده است، در صورتی که با توجه به جمعیت روستا و منابع بیت المال امکان چنین شرایطی وجود ندارد اما میراث فرهنگی وظیفه خود را در قبال این بنای تاریخی به صورت کامل انجام داده است و بنا فاقد هرگونه تخریب و مشکل است.
وی عنوان کرد: شناساندن این حمام با معماری زیبا می تواند در حوزه اقتصاد روستای، اشتغالزایی و درآمدزایی موثر باشد و باید با مشارکت مردمی در این خصوص اقدام مناسبی صورت بگیرد.
شهرستان شازند به عنوان یکی از توابع استان مرکزی با جمعیت بیش از 117 هزار نفر در فاصله 33 کیلومتری از اراک واقع شده است.
حمام‌های تاریخی دیگر شهرستان شازند از جمله حمام حاج ربیع در شهر آستانه، حمام روستای ده کائید مربوط به دوره قاجار، حمام روستاهای سرکمری، تواندشت علیا، گل تپه، چم رحیم، قره داش، گلزرد مالمیر و حاجی‌بیگ را می‌توان نام برد که از بین آ‌ن ها تنها، حمام روستای ملاباقر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستای ملاباقر علیا از توابع شهرستان شازند در بخش سربند، در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر شازند واقع شده است.
6013/6992/خبرنگار:آذراسفندیاری***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.