رضا علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اثر ارزشمند به شماره 1546و در تاریخ سی ام مردادماه 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و لازم است این یادگار گرانبهای بازمانده از دوران پیشین را به دست آیندگان بسپاریم.
وی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه های مصوب سال های 95 - 96 ، مرمت برج های آسیب دیده قلعه رودخان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار دارد.
علیزاده در تشریح جزئیات این خبر بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری های این اداره کل ، اعتبارات ملی مناسبی برای مرمت و ساماندهی قلعه رودخان تخصیص داده شد که به محض محقق شدن آن، پروژه های مرمتی آغاز می شود.
علیزاده ادامه داد: در جریان برنامه ریزی های انجام شده و بر اساس سنجش های صورت گرفته ، مرمت و رفع خطر دو برج بخش شرقی در اولویت قرار داشت.
وی گفت: عملیات مرمتی مذکور با مرمت یک برج بخش غربی، ساماندهی آب انبار قلعه و مرمت مسیرهای پله های خطرناک قلعه در دستور کار اداره کل استان قرار گرفته است.
علیزاده پیشرفت فیزیکی دو پروژه مرمتی یاد شده را نزدیک به60 درصد عنوان و اضافه کرد: با پیگیری و نظارت فنی پایگاه میراث فرهنگی قلعه رودخان، این پروژه مراحل اجرایی را طی می کند.
قلعه رودخان یکی از شگفت انگیز ترین بناهای نظامی ایران است. این بنای عظیم که در 23کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگل های سر به فلک کشیده واقع شده ، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است.
بنای قلعه رودخان در ارتفاع 687 تا 778متری از سطح آب های آزاد و در دو سوی آن، دو رودخانه جاری است.
این اثر تاریخی - طبیعی احتمالا در دوره خاندان اسحقی (مقارن با سلجوقیان ) که بر غرب گیلان حکومت می کرده اند، بنا شده؛ هر چند برخی پژوهشگران بنیاد آن را به پیش از ورود اسلام به ایران نسبت می دهند .
قدیمی ترین سند از این قلعه، کتیبه ای سنگی است که تاریخ تجدید بنای آن را بین سال های 918تا 921 ه.ق (مقارن با حکومت شاه اسماعیل صفوی) ذکر می کند.
این بنا در دوره حکومت زندیه توسط هدایت الله خان فومنی حاکم فومن تعمیر و توپ هایی به منظور دفاع در آن نصب شد. این دژ نظامی به اسامی دیگری چون قلعه حسامی ، قلعه هزار پله و قلعه سگسگال نیز معروف است.
وسعت بنا 6.2 هکتار بوده و از سه بخش اصلی شرقی ، میانی و غربی تشکیل شده است. دروازه ورودی در بخش میانی واقع است ، بخش شرقی که احتمالا قدیمی تر از سایر بخش هاست، دارای دروازه ورودی مجزا و همچنین درب اضطراری است و مقر افسران ارشد نیز در این بخش قلعه واقع است .
بخش غربی مرتفع ترین قسمت قلعه است و عمارت شاه نشین و آب انبار در آن قرار دارد.
طول باروی قلعه یک هزار و 500متر و ارتفاع آن بین پنج تا 12متر متغیر است.
باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند.
خبرنگار: مرضیه ضامن ** انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.