به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدسعید ایزدی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد استانی بازآفرینی پایدار شهری استان گیلان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در شهرستان لاهیجان اظهار داشت: فعلا در شهرها نیازمند یک دسته برنامه و اقداماتی هستیم که بتواند کیفیت زندگی شهری که از طریق آلاینده ها، زیست پذیری را دچار مخاطره کرده، بهبود بخشد.
وی افزود: در شرایط فعلی باید بتوانیم بین منابع و برنامه ها ، هم پیوندی ایجاد کنیم و برنامه بازآفرینی بافت فرسوده شهری در ایران ابتدا در شهر رشت و سپس در شهر لاهیجان عملیاتی شده و ارتقای کیفیت در هر دو شهر، محور برنامه ریزی شهرداران قرار گرفته است .
ایزدی گفت: اقدام های گسترده ای در شهرهای ایران در دست انجام است ، طرح های متنوعی در منطقه 12 تهران و طرح های زیادی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد ولی مفهوم بازآفرینی و ارتقاء کیفی زندگی در شهرهای رشت و لاهیجان، به خوبی شکل عملیاتی گرفته است .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ادامه داد: 50درصد مردم گیلان در مناطق فرسوده ناکارآمد شهری زندگی می کنند و گیلان در برنامه بازآفرینی به همه ابعاد مسایل شهری با هم را در نظر گرفته است.
وی تصریح کرد: در دهه های پیشین نیازمند طرح هایی بودیم که بتواند کمیت و شکل شهرها را کنترل و مدیریت کند ولی درحال حاضر شهرهای ما نیازمند برنامه هایی است که به مفاهیمی از نوع کیفیت مانند امنیت ، ایمنی و هویت در طرح های توسعه باید توجه شود.
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در این مراسم گفت: با کاهش درآمدهای روستایی، مهاجرت به شهرها از نظر سکونتگاه های غیررسمی در شهرهای گیلان بویژه در مرکز استان را با چالش مواجه کرده است.
حجت شعبانپور افزود: دولت تدبیر و امید اقداماتی خوبی در جهت مهاجرت معکوس شهر به روستاها داشته و عملکرد نسبی خوبی دارد ولی باید این طرح ها با موفقیت بیشتری ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه تفکر بنیادی بازآفرینی بافت فرسوده شهری به سندهای راهبردی بر می گردد، اظهارداشت: گیلان در عمران و بهسازی شهرها به شکل پایلوت در سطح کشور مطرح است و در استان به بافت های فرسوده خدماتی ارایه شده و به کشور نیز ایده پردازی می شود.
معاون استاندار گیلان گفت: احیای بافت فرسوده شهرهای گیلان از مطالبات مردم است که باید پیگیری و اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: ستادهای بازآفرینی بافت های فرسوده استانی و محلی گیلان در 15شهرستان تشکیل شده و پنج پهنه بازآفرینی شهری در دستور کار قرار دارد.
فرماندار لاهیجان نیز در این جلسه گفت: بیش از 90 درصد مردم شهرستان در انتخابات شرکت کردند و افزون بر 82 هزار نفر به ادامه دولت تدبیر و امید رای دادند .
سید محمد احمدی افزود: لاهیجان یکی از شهرستان های مهم و تاثیرگذار در فرهنگ و تاریخ کشور محسوب می شود و گردشگری و کشاورزی محور توسعه شهر است .
وی یادآور شد: از 13 طرح پیشنهادی ستاد بازآفرینی لاهیجان، سه طرح تصویب شده که هدف این طرح ها ارتقاء حقوق شهروندی و کیفیت زندگی شهری است .
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان در این جلسه گفت: اقدامات خوبی در بافت مرکزی شهر رشت و برخی شهرهای گیلان انجام شده که کافی نیست ولی این نهضت ادامه دارد .
شعبانعلی خاوری ساخت مدرسه در جوار خواهر امام رشت با تامین منابع مالی از طریق وزارت راه و شهرسازی ، احداث کتابخانه در سکونت گاه غیررسمی سلیمانداراب رشت به عنوان اولین کتابخانه بعد از 20سال را از جمله طرح های اجرا شده در بافت های فرسوده ذکر کرد.
وی ادامه داد: گیلان از استان های گردشگرپذیر است و سالانه 30 تا 35 میلیون گردشگر به این استان سفر می کنند و بازسازی بافت های فرسوده می تواند به جاذبه های گردشگری آن بیافزاید .
خاوری خواستار اعمال تخفیف عوارض شهرداری ها از محل صدور پروانه شهرداری ها شد و گفت: در این بخش 160میلیارد ریال به شهرداری ها بدهکار هستیم که امیدواریم با بهره مندی از ظرفیت های ملی و توانمندی مدیریت شهری و همت نهادهای ذیربط ، بتوانیم به جلب همیاری تشکل های مردم نهاد و مشارکت حداکثری تعهدات بازآفرینی بافت ها را انجام دهیم .
شهردار لاهیجان نیز اظهار داشت: به توسعه شهر نمی توانیم بپردازیم مگر اینکه در خصوص احیا و بازنگری در هویت آن شهر، مطالعه مناسب انجام شده باشد و نسبت به معرفی آن اقدام شایان داشته باشیم .
سعید آگشته گفت: لاهیجان شهری تاریخی است و شخصیت هایی مانند شیخ زاهد گیلانی، دکتر محمدعلی مجتهدی استاد ریاضی و بنیانگذار دانشگاه صنعتی شریف و مدیر دبیرستان البرز تهران و ... است.
وی اهداف خرد بازآفرینی بافت فرسوده شهری را ارتقای کیفیت زندگی ، حقوق شهروندی و بازیابی هویت شهری ذکر کرد و افزود: در بازسازی المان های شهری لاهیجان تلاش شده که از هویت داخلی شهر براساس کاشی کاری ها و بقاع متبرکه و ساختارهای معماری شهر بهره گرفته شود.
وی یادآور شد: دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار شهری لاهیجان به عنوان دومین شهر گیلان فعالیت خود را از دوسال پیش به ریاست فرماندار این شهرستان شروع کرده است .
محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت نیز گفت: باید کاری کرد که نقش مردم در اقتصاد شهری تعیین و درآمد شهری ثابت نگهداری شود .
وی افزود: شهرهای گیلان مانند رشت و لاهیجان بر محور ترددها با دسترسی های انسانی و خودرویی قرار دارند و باید نگاه از توسعه حمل و نقل محور، به خصوصی و عمومی محور و مسیر سلامت در این شهرها تغییر کند.
وی افزود: باید طرح هایی در شهرها پیاده کنیم که خودروها کمتر به خیابان بیایند و با مشارکت های محلی و توزیع مناسب اشتغال و واگذاری امور به مردم ، درآمدزایی محلات به خود مردم سپرده شود و با مشارکت دولت می توان به توانمندسازی شهرها شتاب بخشید.
پس از جلسه ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری از چند طرح در بافت شهری لاهیجان بازدید کرد.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: فرهاد نظرپور **انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.