سید علی موسوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تالش افزود: این مقدار کشت با استفاده از 366 دستگاه ماشین نشاء کار انجام می شود و کاهش هزینه تولید، بذر و کارگر عملیات نشاء از مزایای کشت مکانیزه برنج است.
وی اظهار کرد: اولین نشاء برنج در تالش از نوع شیرودی توسط شمس الدین امیری از کشاورزان فعال در روستای جماکوه بخش مرکزی این شهرستان انجام شد.
موسوی میزان تولید برنج در تالش را سالیانه حدود 50 هزار تن اعلام کرد.
شهرستان تالش حدود 16هزار هکتار شالیزار دارد.
بر اساس گزارش دیگری از خبرنگار ایرنا در تالش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش از جمع آوری ادوات غیر مجاز صید ماهیان تخم گذار از رودخانه گیسوم این شهرستان خبر داد.
عارف شادکام گفت: با توجه به فصل مهاجرت ماهیان جهت تخم ریزی در رودخانه ها، افراد سودجو با استفاده از ادوات غیر مجاز در مسیر مهاجرت آبزیان، به صید آنها اقدام می کنند.
وی افزود: در راستای مقابله با صیادان متخلف یک رشته لاکش (دامی از جنس کنف برای صید ماهیان استخوانی) و دو رشته تور زیر آبی از بستر رودخانه گیسوم تالش جمع آوری شد.
شادکام اضافه کرد: رودخانه گیسوم تالش از شاخه های اصلی رودخانه دیناچال است و به سبب برخورداری از بستر سنگی، محل مناسبی برای تخم ریزی آبزیان به خصوص گونه کولی و کولمه محسوب می شود.
فصل تخم ریزی ماهیان از اوایل اسفندماه آغاز و تا خردادماه سال بعد ادامه دارد و ماهیان مولد یا رودکوچ، برای تخم ریزی از دریا به رودخانه ها (از آب های شور به آب های شیرین) مهاجرت می کنند.
شهرستان تالش با بیش از 190 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و دارای 94 کیلومتر نوار ساحلی و 9 رشته رودخانه اصلی است.
خبرنگاران: سیدجلال سیدمحمدی - یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105/7106 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.