به گزارش ایرنا، حسن صیاد زمردی روز شنبه در سلسله نشست های ویژه موضوع مالیات در اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان در رشت خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم برای ارتقاء فضای کسب و کار توجه به مبحث مالیات است تا به این وسیله بتوان با اتخاذ سیاست های مناسب، شرایطی را برای بهبود فعالیت های اقتصادی مهیا کرد .
وی با اشاره به ترسیم نظام مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اجرای موفق این تحول بزرگ، مستلزم تغییرات هم جهت در قانون مالیات هاست که منجر به تصویب اصلاحیه اخیر شد.
زمردی تصویب این اصلاحیه را با رویکرد اصلاح نرخ ها و گسترش پایه های مالیاتی ، اصلاح مشوق های مالیاتی در راستای افزایش شفافیت، ایجاد رقابت و همچنین حمایت از تولید، توسعه سیستم اطلاعات اقتصادی کشور، ساده سازی و تسهیل فرایندها در راستای افزایش مشارکت عمومی و ارتقاء فرهنگ مالیاتی دانست .
وی با بیان اینکه محیط کسب و کار مجموعه ای از عوامل موثر بر عملکرد بنگاه هاست و مدیر نمی تواند آن را به راحتی تغییر دهد، متذکر شد: چنانچه محیط کسب و کار بهبود نیابد ، بهبود عملکرد بنگاه ها و رشد بخش خصوصی و فعالیت های متکی بر کارآفرینی رخ نمی دهد.
زمردی پرداخت مالیات را یکی از نماگرهای مورد توجه بانک جهانی دانست که توسط شاخصی با عنوان سهولت انجام کسب و کار اندازه گیری می شود و کشورها بر اساس آن، رتبه بندی می شوند.
وی تصریح کرد: بانک جهانی برای پرداخت مالیات مولفه هایی نظیر نرخ و پایه مالیات ، تعداد مالیات های پرداختی ، معافیت های مالیاتی ، زمان تشکیل پرونده و پرداخت های مالیاتی را تعریف کرده که هدف آنها تسهیل پرداخت مالیات است .
وی خاطرنشان کرد: بانک جهانی از قانونگذاران می خواهد قوانین و مقررات مالیاتی را در این مسیر اصلاح کنند تا در نتیجه بار اداری مالیاتی بر مودیان کاهش یابد ، درآمد دولت تنظیم و فرار مالیاتی به حداقل برسد و در بهترین حالت از میان برود .
زمردی تاکید کرد : به این منظور قوانین و مقررات باید در جهت ساده کردن نظام مالیاتی و صرفه جویی در وقت و هزینه مودیان و دولت گام بردارند .
وی افزود: با توجه به عزم نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه اقتصادی و خروج از اقتصاد تک محصولی و اتکاء به منابع درآمدی پایدار ، تمهیدات قانونی اجرای نظام جامع مالیاتی در برنامه سوم توسعه در نظر گرفته شد .
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پروژه ها و اجرای کامل نظام یکپارچه مالیاتی و نیز با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در قانون مالیات های مستقیم در خصوص خود اظهاری و اتکاء به اطلاعات صحیح مودیان، شاهد بهبود فضای کسب و به تبع ان رشد اقتصادی کشور باشیم.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.