جلال ملاجعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نشاکاری برنج با نشاء دستی در سطح یک هکتار در مزرعه آقای اقبالی کشاورز روستای کلشتاجان این شهرستان و از نوع رقم هاشمی از امروز آغاز شد.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون خزانه گیری در 84 درصد و شخم اول در 93 درصد از مزارع شالیزاری لاهیجان انجام گرفته است .
وی اظهارداشت: امسال 265دستگاه نشاء کار به بخش کشاورزی لاهیجان وارد شده است که پیش بینی می شود که بیش از پنج هزارهکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان با دستگاه نشاء کار و بقیه اراضی نیز بصورت دستی نشاء کاری شوند.
وی یادآورشد: سال گذشته 136دستگاه نشاء کار در این شهرستان وجود داشت و دو هزار و 760 هکتار اراضی شالیزاری بصورت مکانیزه و با ماشین نشاکاری شد.
رییس اداره جهادکشاورزی لاهیجان گفت:سطح زیرکشت برنج شهرستان لاهیجان 23 هزار و 816 هکتار و متوسط عملکرد شلتوک آن چهارهزار و 297 کیلوگرم در هکتار است .
سال 95 در شهرستان لاهیجان 102هزار و 346 تن شلتوک تولید شد که از این میزان 61 هزار و 407 تن برنج سفید بدست آمد .
حدود 28 هزار خانوار بهره بردار در شهرستان لاهیجان در بخش شالیکاری اشتغال دارند.

***
مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه از انجام اولین نشاء برنج در سطح یک هکتار از اراضی زیر کشت این شهرستان خبر داد.
محمد باقر قاسم پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اولین نشاء در این شهرستان امروز به انجام رسیده اظهار داشت: این نشاء توسط حمزه شجاعی یکی از کشاورزان روستای لاکوژده و از نوع رقم برنج گیلانه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه این نشاء بصورت مکانیزه و با استفاده از ماشین نشاء کار چهار ردیفه انجام شده افزود: نشاء برنج در اراضی این شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه امسال توسط کشاورزان منطقه ادامه خواهد داشت.
قاسمپور همچنین با اشاره به وجود 23 هزار و 570 هکتار از اراضی زیر کشت برنج در این شهرستان گفت : با توجه به وجود حدود 400 دستگاه ماشین نشاء برنج در این شهرستان، پیش بینی می شود امسال بیش از 80 درصد از اراضی این منطقه بصورت مکانیزه نشاء شود.
وی برنج را یکی از محصولات استراتژیک و با اهمیت شهرستان آستانه اشرفیه عنوان کرد و گفت: کشت و تولید برنج نقش موثری در رونق اقتصادی کشاورزان منطقه دارد.
شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.
خبرنگاران : نظر پور ، رنجکش ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7287 / 6029/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.