به گزارش ایرنا نمایش ' اسم ' نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه شهلا حائری ، نخستین تجربه کارگردانی لیلی رشیدی است که پیش از این در تهران و شیراز اجرا شده است.
تجربه ای موفق که با بازی هنرمندان مطرحی چون محمدحسن معجونی ، رضا بهبودی ، سعید چنگیزیان ، بهدخت ولیان و خود لیلی رشیدی ، عنوان نمایش برگزیده انجمن منتقدین خانه تئاتر را نیز از آن خود کرد.
موضوع نمایش از این قرار است که انتخاب 'اسم' برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده ، موجب فاش شدن رازها و تسویه حساب های شخصی خانوادگی می‌شود.
*اجرا در شهرستان عامل فزونی مراودات اهل هنر
لیلی رشیدی در خانه فرهنگ گیلان در نشست خبری پیش از اجرا گفت : اجرا در شهرستان گرچه با توجه به شرایط و امکانات کار آسانی نیست اما شیرین است و موجب مراودات بیشتر بین گروه و اهالی هنر در شهرهای مختلف می شود.
رشیدی علت انتخاب این نمایشنامه برای کارگردانی را جذاب بودن متن های دارای مسائل مربوط به بحران روابط انسانی و علاقمندی اش به در آوردن لایه های زیرین کاراکترها بیان کرد.
وی که پس از تهران اسم را در شیراز به صحنه برده بود، همچنین ابراز امیدواری کرد اجرای نمایش توسط گروه های مهمان از مرکز ، موجب ترغیب متولیان به ساخت سالن های مناسب و تجهیز آنها برای این هنر مادر و تاثیرگذار بر اعتلای فرهنگ جامعه شود.
رشیدی با ابراز تمایل برای تماشای نمایش های گروه های تئاتری شهرستانی خاطرنشان کرد : با استمرار اجراها و همکاری ها گروه هایی که از تهران نمایش می آورند، می توانند تعداد اعضایشان را کم کرده و از هنرمندان جوان شهرستان ها استفاده کنند.
وی با اشاره به اهمیت حامی برای بالندگی تئاتر در کشور از شهرداری رشت ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، خانه فرهنگ گیلان و اسپانسرهای بخش خصوصی نمایش قدردانی کرد .
*نیاز تئاتر کشور به پرورش مخاطبان
محمد حسن معجونی بازیگر توانا که رشیدی از او به عنوان مشاور و به نوعی دستیار کارگردان و طراح صحنه در این نمایش نیز یاد کرد، در ادامه نشست گفت : پرورش بازیگر و هنرمند به تنهایی تئاتر را بسط نمی دهد بلکه این مهم نیاز به پرورش مخاطب دارد.
وی همچنین از فقدان امکانات کافی و شرایط مناسب برای رشد در شهرستان ها بعنوان عاملی برای مهاجرت هنرمندان و دیگر اقشار به تهران سخن گفت.
این هنرمند خلاق ابراز امیدواری کرد که سالن های مناسب و مختص نمایش در گیلان بعنوان داعیه دار پایتختی تئاتر کشور ساخته شود و تماشای نمایش در سبد فرهنگی مردم جای بگیرد.
وی تجربه دیدن نمایش های گروه های حرفه ای را برای این که تئاتر شهرستان تنها مصرف کننده نباشد بلکه خود ، تولید کننده شود موثر دانست.
رضا بهبودی دیگر بازیگر نمایش نیز اجرای گروه های تئاتری مرکز در شهرستان ها را نه تنها نیاز مخاطب بلکه نیاز گروه ها نیز دانست.
وی با طرح این مساله که مگر یک نویسنده ، شاعر، بازیگر یا گروه خلاق در سال چند کار خاص می تواند انجام دهد، افزود: اجرا در شهرها و کشورهای دیگر امری مرسوم در جهان و عاملی برای مراوده فرهنگی و نیاز گروه های تئاتری نیز هست .
بهبودی در ادامه با نقد سیاست های فرهنگی برخی غیرمرکزنشین ها گفت : به نظر می رسد حضور این فرآورده های فرهنگی و محصولات هنری ترجیح آنها نیست.
وی خاطرنشان کرد: ترجیح ما بر این است که کارمان را در دیگر شهرها نیز عرضه کنیم تا هم مسائل مادی خود را برطرف کنیم و هم وجه فرهنگی کار را محک بزنیم .
سعید چنگیزیان دیگر بازیگر گروه نیز از نامناسب بودن امکانات برای اجرای نمایش در برخی شهرستان ها سخن گفت و ابراز امیدواری کرد شهرستان ها مجهز به سالن های نمایش مناسب شوند.
بهدخت ولیان بانوی بازیگر نیز از جمله دستاوردهای تئاتر را فرهنگسازی برای عموم مردم خواند.
مجری این نشست خبری نیز ' اسم ' را دارای استانداردهای نمایشی بالا و مناسب برای اجرا عنوان و تصریح کرد: این نمایش علاوه بر این که سلیقه مخاطبان و اهل هنر را بالاتر می برد، می تواند مخاطبان نا آشنا با تئاتر را نیز با این هنر آشتی دهد ضمن این که برای هنرمندان تازه کار جنبه آموزشی دارد .
نمایش« اسم» نوشته ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر برای اولین بار سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس روی صحنه رفت و با استقبال‌ مخاطبان و منتقدان فرانسوی رو به رو شد و جوایزی را هم کسب کرد. این استقبال در حدی بود که سال 2012 فیلمی به کارگردانی الکساندر دولاپتولیر نیز براساس آن ساخته شد که مورد توجه منتقدان فرانسوی قرار گرفت.
' اسم ' از 24 تا 29 فروردین ماه جاری ساعت 20 در مجتمع خاتم الانبیاء رشت روی صحنه می رود.
خبرنگار: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: کبیری
6030/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.