به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا قبل از استقرار دولت تدبیر و امید بسیاری از روستانشینان شهرستان آستارا به خاطر نداشتن آسفالت در مسیر راه های خود با مشکلاتی در تردد مواجه بودند و این امر سلامت جانی آنها را نیز به خطر می انداخت.
اختصاص و جذب اعتبارات در قالب طرح های هادی گامی در جهت توسعه راه های روستایی شهرستان آستارا بود تا چهره روستاهای آستارا بیش از این غبار محرومیت به خود نگیرد.
پایه گذاری چنین طرح هایی در کشور ما از سال 1362 و تحت عنوان، روان بخشی روستاها آغاز شد و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد.
طرح هادی روستایی شیوه ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش محدوده و نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی را تعیین می‌ کند.
داریوش صدری از اهالی روستای عنبران آستارا در این خصوص گفت: خوشحال هستیم که در سه سال گذشته بسیاری از خیابان های این روستای بزرگ آسفالت شد و الان کمتر کوچه و خیابانی در این روستا وجود دارد که از آسفالت مناسب برخوردار نباشد.
وی افزود: آسفالت و جدول کشی راه های روستایی در عنبران بر جذابیت بیش از پیش این روستا به عنوان دهکده صنایع دستی گیلان افزوده است.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: هدف از تهیه و اجرای طرح‌ های هادی، نگهداشت جمعیت روستایی، بهبود و اصلا‌ح ساختار روستاها، ایجاد محیط مناسب و ارتقای سطح کیفی زندگی روستاییان است.
هومان بصیر با اشاره به اینکه با افزایش خدمات ‌رسانی به روستاها و توسعه آنها، آهنگ مهاجرت روستاییان به شهرها کند می شود، افزود: آسفالت ریزی به 16 هزار و 500 متر مربع از خیابان های روستای عباس آباد، 400 متر مربع از معابر روستای ویرمونی و هفت هزار متر مربع از خیابان های روستای عنبران از خدمات بنیاد مسکن آستارا در سال گذشته در قالب اجرای طرح های هادی بود.
وی با اشاره به اینکه اختصاص اعتبار در قالب طرح های هادی در دولت تدبیر و امید چشمگیر بوده و قابل مقایسه با دوره های قبل نیست، تصریح کرد: با اجرای طرح های آسفالت، پیاده رو سازی، جدول کانیوو، 21 میلیارد و 260 میلیون ریال در سال گذشته برای توسعه روستاهای آستارا هزینه شد.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار آستارا نیز گفت: دولت تدبیر و امید در راستای توسعه روستاهای محروم و مرزی عنایت ویژه ای دارد و یکی از برنامه های دولت جهت عمران و آبادانی روستاها آسفالت راه های روستایی است.
وحید پورحضرت اضافه کرد: روستاهای شهرستان آستارا از جاذبه های گردشگری و اقتصادی لازم برخوردار است و باید با تامین زیر ساخت های لازم، فرصت های شغلی را به جای شهرها در مناطق روستایی ایجاد کرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت و 62 روستای تابعه در دو بخش مرکزی و لوندویل در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و 42 روستای آن از طرح هادی برخوردار است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7105 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.