حجت الاسلام سید حامد حسینی اشکوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تالش افزود: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند سال گذشته تا 16 فروردین امسال با برپایی خیمه و غرفه های معرفت، قرآن بخوان و جایزه بگیر، پاسخ به سوالات شرعی، گفتمان دینی با نوجوانان و جوانان، مشاوره خانواده و همه واقف باشیم در بقعه های متبرکه بابا اسماعیل تالش و سید شرف الدین و امین سلطان غریبنده رضوانشهر برگزار شد.
وی اظهار کرد: بیش از سه هزار کتابچه با عناوین وقف، معرفی زیارتگاه ها، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی گیلان، نقشه راهنمای استان، حجاب و کتابچه آرامش بهاری در بین زائران و مسافران نوروزی توزیع شد و بیش از پنج هزار نفر به خیمه های معرفت و کودکان مراجعه کردند.
وی بیان کرد: میزان استقبال از طرح آرامش بهاری شهرستان های تالش و رضوانشهر نسبت به گذشته افزایش یافته است و در تعطیلات نوروزی 6 روحانی در سه بقعه یاد شده به سئوالات 900 زائر پاسخ داده و مشاوره دینی ارائه کردند.

***
رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت: تأمین امنیت غذایی و زندگی سالم با سلامت دام محقق می شود.
دکتر سهیل محمد پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دامپزشکی با هدف سلامت و توسعه پایدار نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقاء سلامت جامعه دارد.
وی با اشاره به نظارت های مستمر در چرخه تولید و عرضه فراورده های دامی بیان کرد: بدون شک هر ایرانی بر سر سفره خود در سه وعده روزانه از تولیدات دامی و لبنی استفاده میکند که سلامت آن حاصل نظارتهای مستمر دامپزشکان بر تولید و عرضه مواد غذایی با منشاء دامی می باشد.
محمد پور گفت: مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام از دیگر وظایف دامپزشکی است زیرا نیمی از بیماریهای عفونی حاضر، مشترک بین انسان و دام است.
وی افزود: شبکه دامپزشکی رضوانشهر با تلاش شبانه روزی تمام پرسنل و با انجام خدمات دامپزشکی خصوصا در مناطق ییلاقی و سخت گذر نسب به انجام وظایف محوله اقدام کرده بطوریکه در سال گذشته تعداد 54 هزار و 448 نوبت سر گاو و گوساله و نیز تعداد 296 هزارو 303 نوبت سر گوسفند و بز را علیه بیماریهایی مانند شاربن، تب برفکی، آبله، بروسلوز، آنتروتوکسمی و...مایه کوبی کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در زمینه اطمینان به سلامت دام نیز گفت: همچنین صحت سلامت 644 راس گاو و گوساله از نظر بیماری سل و سه هزارو 409 راس گاو و گوسفند از نظر ابتلاء به بیماری بروسلوز و 20 راس اسب از نظر مشمشه که از بیماریهای مهم مشترک بین انسان و دام می باشد تحت بررسی و آزمایش قرار گرفته است.
دکتر محمد پور با اشاره به اینکه سگ گله بخشی از نیاز های مهم دامداران می باشد نیز گفت: در طی مدت فوق 895 قلاده سگ نیز که از عوامل انتقال بیماری هاری می باشند علیه هاری مایه کوبی شده اند.
ایشان همچنین در خصوص خطرات بیماری های انگلی متذکر شد: ابتلاء به بیماری های انگلی خارجی عامل انتقال انواع بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان و دام مانند تب هموراژیک کریمه و کنگو بوده که شبکه دامپزشکی شهرستان با مساعدت مدیر کل محترم دامپزشکی استان نسبت به سم پاشی و حمام 30 هزار و 41 راس گاو و گوسفند و 26 هزارو 850 متر مربع جایگاه نگهداری دام اقدام کرده که در جهت کاهش مخاطرات ابتلاءبه بیماریهای ناشی از انگلهای خارجی نقش موثری داشته است.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که دارای 85 هزار رأس گوسفند، 22 هزار رأس گاو، گوساله و گاومیش بومی و یک هزارو 500 رأس اسب است.
در شهرستان رضوانشهر 274 خانوار به شغل زنبور داری مبادرت می کنند که تعداد کندو های زنبور عسل در این منطقه بیش از 16 هزار کلنی است.
خبرنگاران : سید محمدی مهرعلی گواهی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7293 7106 / 7124/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.