تحریم های ناجوانمردانه نفس بسیاری از واحدهای تولیدی را به شماره انداخته بود؛ تعداد زیادی از واحدهای صنعتی تعطیل شده و شماری دیگر نیز در آستانه تعطیلی بود.
البته مشکلات دیگری نیز همچون بی ثباتی قیمت ارز، نبود نقدینگی، نداشتن بازار مناسب ؛ صنعت را به چالش کشانده بود اما تحریم ها و پیامدهای ناشی از آن از بزرگترین مشکلات صنعتگران به ویژه برای صادرات تولید کنندگان بود.
دولت پس از بدست گرفتن سکانداری کشور عزم خود را برای به حرکت در آوردن چرخ های تولید جزم کرد ؛ در اولین گام با پاره کردن زنجیر تحریم ، مشکلات بسیاری از دوش تولید کنندگان در جابجایی پول برای تهیه مواد اولیه و صادرات برداشته شد.
دومین گام، دمیدن جانی تازه به کالبد واحدهای تولیدی با تزریق نقدینگی برنامه ای برای احیای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بود؛ احیای واحدهای صنعتی که نیمه تعطیل یا تعطیل شده و با پرداخت تسهیلات کمتری می توانستند به حیاتشان ادامه دهند.
امروز قفل و زنجیری که به بدنه بسیاری از واحدهای صنعتی با شروع تحریم ها زده شده بود ، یکان یکان با کلید دولت در حال باز شدن است؛ گیلان نیز استانی سرشار از ظرفیت ها در حوزه های مختلف است؛ ثروت نهفته ای که در جای جای گیلان زمین در بخش هایی همچون گردشگری، سواحل ، جنگل ها ، کشاورزی، دریا موج می زند و خود خالق پدیده ای به عنوان صنعت در استفاده از آن می شود.
بیشتر صنایع گیلان با ظرفیت های آن همخوانی دارد که کارخانه های برنج ، چای، فراوری ماهی، صنایع سلولزی از نمونه های بارز آن است.
همچنین گیلان بدلیل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر دارای موقعیت مناسبی برای صادرات محصولات تولیدی دارد که با تقویت بیش از پیش واحدهای صنعتی می توان شاهد تولید محصولات کیفی تر از این واحدها باشیم.
** سال گذشته بیش از 470 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی گیلان اختصاص یافت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به شرایط بانکی و انقباض مالی در بانک ها اظهار کرد: دولت در سال 94 و 95 از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی منابعی را برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی اختصاص داد.
علی منتظری در گفت و گو با ایرنا به تشکیل کارگروه های رفع موانع تولید و رونق تولید در راستای کمک به واحدهای تولیدی نیز اشاره و بیان کرد: در این کارگروه ها که با حضور واحدها و مسئولان مربوط برگزار می شود ، مشکلات واحدها بررسی شده و راهکارها برای رفع آن ها ارائه می شود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه های مربوطه در کارگروه رفع موانع تولید عضو هستند مشکلات زیادی از تولید کنندگان را توانسته اند، برطرف کنند.
وی سهمیه گیلان را از اعتبار برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی 470 میلیارد تومان در سال گذشته عنوان و بیان کرد: تمامی این سهمیه برای واحدهای متوسط و کوچک استان جذب شده است.
منتظری تصریح کرد: این میزان تسهیلات به 780 واحد تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی ارائه شده است که 230 واحد در حوزه صنعت و 554 واحد در حوزه کشاورزی که صنایع تبدیلی هستند، بوده است.
وی علت تعطیلی تعدادی از واحدها را نداشتن نقدینگی و گردش مالی عنوان و تصریح کرد: با پرداخت این تسهیلات، این واحدها توانستند مشکلات خود را رفع کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه دولت بدنبال حفظ شرایط موجود است، خاطرنشان کرد: با ارائه این تسهیلات تعدادی از طرح های نیمه تمام واحدهای تولیدی تکمیل و از تعطیلی تعدادی از واحدها نیز جلوگیری شد.
وی با اشاره به شرایط تحریم در قبل از برجام گفت: در شرایط تحریم فعالیت های واحدهای تولیدی رونقی نداشت و واحدها تمایلی به سرمایه گذاری نداشتند اما با برداشته شدن تحریم ها رغبت به سرمایه گذاری افزایش یافته است.
منتظری افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، از سال 92 میزان سرمایه گذاری در استان افزایش داشته و بعد از برجام تغییرات چشمگیری داشته است.
وی به میزان افزایش سرمایه گذاری در گیلان از سال 92 تا 95 اشاره وبیان کرد : در سال 92 ،میزان سرمایه گذاری در استان 350 میلیارد تومان بوده که در سال 93 ، به 450 میلیارد تومان افزایش یافته است.
منتظری اضافه کرد: همچنین میزان سرمایه گذاری در سال 94 افزون بر 710 میلیارد تومان رسید و در سال 95 سرمایه گذاری در استان گیلان از مرز یکهزار میلیارد تومان نیز عبور کرد.
وی تصریح کرد: مقایسه این آمار بیانگر رشد سرمایه گذاریست و بعد از برداشته شدن تحریم ها بسیاری ازواحدهای تولیدی که نمی توانستند در زمان تحریم ماشین آلات وارد کنند اکنون از کشورهای پیشرفته تجهیزات مورد نیاز خود را وارد می کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان نیز تعداد واحدهای تعطیل شده را قبل از سال 92 ، 214 واحد عنوان و بیان کرد: از این تعداد تا کنون 130 واحد راه اندازی شده است.
احمد علی شهیدی افزود: بیشتر فعالیت واحدهای صنعتی اجیا شده در زمینه صنایع غذایی ، شیمیایی، فلزی و سلولزی است.
**با احیای واحدهای صنعتی در گیلان یکهزارو 572 شغل ایجاد شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان نیز به نقش تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی در دولت تدبیر و امید اشاره و بیان کرد: با تسهیلات ارائه شده طی سال گذشته ؛ 195 واحد غیرفعال احیاء شده اند و 125 واحد نیز که با کمتر از ظرفیت اسمی فعال بوده ، با حمایت کارگروه استان ارتقاء ظرفیت یافته اند.
محمد حسین اصغریان بیان کرد: در مجموع در این واحدهای صنعتی یکهزارو 572 شغل در بخش های تولیدی ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان طی سه سال اخیر از 15 و شش دهم درصد در سال 92 به 9 و شش دهم درصد در شش ماه نخست پارسال رسیده است، گفت: بخش قابل توجهی از این کاهش نرخ بیکاری براثر ایجاد اشتغال جدید در بخش های تولیدی و تثبیت اشتغال های قبلی بوده است.
وی اظهار کرد: پارسال، 785 واحد تولیدی بالغ بر 475 میلیارد تومان تسهیلات از کارگروه رفع موانع تولید استان دریافت داشته اند
و طی همین مدت 195 واحد غیرفعال راکد مجددا با تسهیلات یا مصوبات کارگروه احیاء شده اند .
اصغریان اضافه کرد: همچنین 125 واحد که با کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت بودند، ارتقاء ظرفیت پیدا کردند و در مجموع بالغ بر یکهزارو 570 شغل در بخش های تولیدی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: براساس پروانه های بهره برداری صادره در بخش صنعت در مدت یاد شده یکهزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید اتفاق افتاده است که با این سرمایه گذاری دست کم 2 هزار و 500 شغل جدید ایجاد خواهد شد.
** گیلان جزو سه استان برتر در جذب تعیین شده تسهیلات رونق تولید
استاندار گیلان نیز با اشاره به جذب سهمیه گیلان در بخش پرداخت تسهیلات رونق تولید افزود : با پرداخت این تسهیلات کار را پایان یافته ندانیم و بایستی اهتمام به جذب بیشتر تسهیلات داشته باشیم.
محمدعلی نجفی افزود: گیلان جزو سه استان برتر در جذب سقف تعیین شده از تسهیلات رونق تولید است،
استاندار گیلان به همکاری مطلوب بانک های عامل استان در روند پرداخت تسهیلات رونق تولید اشاره و اظهار کرد: چهار بانک عامل استان موفق به جذب بیش از 100 درصدی سهمیه خود شده اند که انتظار ما این است این روند با جدیت تداوم یابد.
وی با ابراز رضایتمندی از مجموعه استانداری، صنعت، معدن و تجارت، بانک ها و تمامی دست اندرکاران این کارگروه در کسب این موفقیت گفت: انصافاً گیلان در این حوزه خوب درخشید .
استاندار گیلان با اشاره به اینکه به طور یقین توانمندی و ظرفیت استان بیش از سهمیه تعیین شده است، افزود: سه هزار و 35 مصوبه برای رونق تولید بخش های صنعتی و کشاورزی استان حاکی از توان بالای این مجموعه دارد که باید با پیگیری های جدی در جذب تسهیلات بیشتر اقدام کنیم.
وی اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه ، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز بر ضرورت افزایش سهم گیلان در این بخش در جلسات مختلف تأکید داشته و دارند.
نجفی افزود : باوجود اینکه جایگاه صنعت استان در شاخص های صنعتی جزو رتبه های 11 تا 13 کشور است، اما این عملکرد، پیشرو بودن در بخش رفع موانع تولید را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه گیلان به عنوان پایه گذار کارگروه رفع موانع تولید در کشور شناخته شده، خاطرنشان کرد: این اندیشه با تأکیدات رئیس جمهوری منجر به بسیج امکانات از سوی دولت شد تا این جلسات در قالب کارگروه های رفع موانع تولید، تسهیل سرمایه گذاری و ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل شود.
نجفی تصریح کرد: هدف از اعطای تسهیلات این است تا تولیدکنندگان بتوانند در جهت افزایش اشتغال و روشنایی چراغ تولید گام بردارند و باید روند تسهیلات اعطا شده و نتایج حاصله بررسی و به صورت مستمر رصد شود.
آنچه مسلم است؛ اهتمام دولت بارقه ای از امید را در بخش صنعت بوجود آورده تا علاوه بر تلاش صنعت گران قبلی برای احیاء، ارتقای و توسعه ظرفیت؛ سرمایه گذاران جدیدی نیز به صحنه بیایند و رغبت برای سرمایه گذاری داشته باشند.
گیلان دارای 36 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب است .
در این شهرک ها 14 هزار و 400 نفر مشغول به کار هستند. 2 هزار و 600 واحد صنعتی در گیلان فعال است.
گزارش :مریم سلیمانی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
7296/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.