لاهیجان معروف به شهر کلوچه، چای و ابریشم با تاریخی کهن در فاصله 40 کیلومتری مرکز استان گیلان، از یک سو نزدیکی آن به دریا و از طرفی هم تکیه بر رشته کوه های دیلمان ، موقعیت استثنایی و جاذبه های فراوانی به این سرزمین کهن بخشیده است.
لاهیجان که زمانی تختگاه حاکمان محلی دیلم و شرق رودخانه سفیدرود (بیه پیش) از طارم تا چالوس امروزی گسترده بود، توانسته است آثار کهن ، بناها و قبور امیران محلی را حفظ کند و به نسل های آینده بسپارد که این، بر جاذبه های آن افزوده است.
احترام شهروندان لاهیجانی به میراث های گذشتگان موجب شده که شهر جدید و مدرن در پای ارتفاعات آن شکل گیرد و محلات قدیمی با حفظ هویت خود در مرکز شهر، همچون نگینی حفظ شوند. علاوه بر آثار و بناهای قدیمی ، جاذبه های طبیعی مانند تالاب های امیرکلایه ، سوستان و قرار گرفتن روستاهای آن در میان تپه ماهورها و پستی و بلندی ها ، مناظری بدیع و چشم نواز در معرض دید قرار می دهند و باغ های همیشه سبز چای، این شهرستان را در ردیف زیباترین شهرهای ایران قرار داده تا جاییکه عنوان عروس شهرهای گیلان زیبنده آن شده است.
استخر لاهیجان که زمانی به عنوان مخزن آبیاری برنج بشمار می رفت، امروزه به یکی از زیباترین تفریحگاه های اهالی شهر لاهیجان و گردشگران درآمده، از یکسو پای کوه بلند بام سبز و از سوی دیگر کنار آبشار قرار گرفته و شهر در حاشیه آن گسترش یافته است.
این روزها لاهیجان بیش از هر زمان دیگری شلوغ است، خیابان های کم عرض و بافت قدیمی آمد و شد را دشوار کرده ولی در سایه تعامل مردم و مسافران، روزهای شلوغ نیز به خوبی می گذرند. بدون شک، سفر به گیلان بدون تماشای تله کابین لاهیجان، یا بدون دیدن موزه چای کاشف السلطنه و استخر لاهیجان ناتمام خواهد ماند.
همچنین از سوغات کیک و کلوچه و چای لاهیجان نیز به عنوان یک کالای صددرصد ایرانی و ارگانیک نمی توان به راحتی گذشت و آن را ره توشه سفر نکرد!
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لاهیجان درباره جاذبه های گردشگری این شهرستان به ایرنا گفت: 55 اثر تاریخی در لاهیجان شناسایی شده که 28 اثر اعم از بقاع متبرکه، امام زاده ها، مساجد و بناهای تاریخی بعنوان آثار تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
اسماعیل پورحسن افزود: بناهایی نظیر پل خشتی، بقعه چهارپادشاهان، موزه کاشف السلطنه، بقعه شیخ زاهد، مسجد اکبریه، خانه ها و بافت تاریخی لاهیجان بناهایی هستند که مورد توجه و بازدید مسافران و گردشگران قرار می گیرند.
وی اظهار داشت: استخر معروف شهر ، استخرهای حاجی آباد (کمپینگ شهرستان ) ، تالاب امیر کلایه ، بام سبز و تله کابین نیز از جاذبه های طبیعی شهر لاهیجان است که هر ساله مسافران زیادی را به این شهرستان جذب می کنند.
به گفته پورحسن، تله کابین در بام سبز این شهر به طول یک هزار و 550متر در هر ساعت، یک هزار نفر را جابجا می کند و نقش موثری در جذب گردشگر در لاهیجان دارد.
وی اضافه کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون، افزون بر 400 هزار نفرشب اقامت در مجموعه های اقامتی شهرستان لاهیجان همچون هتل ها، خانه مسافرها، چادرها ، کمپ و ستاد اسکان داشته ایم.
خبرنگار : فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.