تهرانی ها که رفتند، خودرو شیرازی ها پشت سر آنها در کوهرنگ توقف می کند، راننده خسته از راه ،از خودرو پایین می آیید و کش و قوسی به کمر خود می دهد تا خستگی اش در برود، او نیز نخستین حرفی که می زند، خطاب به سرنشینان خود می گوید:' عجب هوایی دارد!'
هوا، نوروز امسال پیش از سالهای گذشته هوای مسافران را دارد و هرچه مسافران دلشان می خواهد اینجا ریه های خود را سرشار از اکسیژن خالص می کنند.
در چهارمحال و بختیاری مسافران نوروزی در یک روز سه اقلیم آب و هوایی را تجربه می کنند و با هوای پاک و تمیز روبرو هستند.
سرزمین بهاری سامان با همه شکوفه هایش ، سرزمین کوهرنگ با همه برف و سرمایش و لردگان با همه گرمایش نوروز امسال میزبان گردشگران نوروزی است.
گردشگران نوروزی صبح ها در گلستان بادام و شکوفه های سپیده سامان و بعد ازظهرها در کنار ارتفاع یک متری برف در گردنه چری عکس های یادگاری می گیرند و آن را روی شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند.
وجود چشمه ها و رودخانه های محلی، تالابهای بین المللی گندمان و چغاخور و سرزمین پر از گل و سبزه اردل بخش دیگری از دلربایی بهار برای گردشگران نوروزی است.
هر کدام از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری در محدوده اقلیمی آب و هوایی خاصی قرار دارد به گونه ای که این استان دارای 9 اقلیم مختلف از 11 اقلیم جهانی است.
مهمترین ویژگی گردشگری چهارمحال وبختیاری ˈ اکوتوریست طبیعیˈ یا ˈ گردشگری طبیعت ˈکه مسافران نوروزی با ورود به عمق طبعیت
با این اقلیم ها آشنا می شوند.
در بسیاری از مناطق طبیعی این استان وجود اکسیژن خالص ، به مسافران نوروزی آرامش می دهد و بیشتر مسافران نوروزی ساعتی را در دل طبیعت این استان سپری می کنند تا هوای تازه را استشمام کنند.
آسمان چهارمحال و بختیاری در روزهای نوروز بسان گُنبد شیشه ای است که ابرها، مدام آن را با برف و باران تمیز کرده اند.
شاید غلظت بالای اکسیژن ناب در چهارمحال و بختیاری موجب شده است گُنبد فیروزه ای استان، آبگینه شیشه ای ایران شود.
چهارمحال وبختیاری با مساحت 16 هزار و 532 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور قرار دارد و از شمال و شرق با اصفهان، از غرب با خوزستان از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب با لرستان همسایه است.
چهارمحال و بختیاری که شبیه ترین نقشه را در میان استانهای کشور به نقشه ایران دارد، با دارا بودن 109 منطقه گردشگری طبیعی،325 جاذبه تاریخی و فرهنگی و24 نقطه انسان ساخت و 15منطقه نمونه گردشگری، مینیاتوری از زیبایی های ایران است.
چهارمحال و بختیاری دارای 9شهرستان با 900 هزار نفر جمعیت شامل شهرستانهای اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ، کیار، بِن و سامان است.
سفر به چهارمحال و بختیاری، از نظر هزینه مصرف سوخت برای خانواده ها ارزانترین نوع گردشگری در نوروز است، چرا که یک خانواده با خودروی خود می تواند در طول نیمروز به سه اقلیم آب و هوایی سرد، معتدل و گرم سفر کند.
باغستانهای حاشیه رودخانه زاینده رود در سامان، پارک استخر فرخشهر، چشمه وقت و ساعت، گرداب بِن، تالابهای بین المللی چغاخور و گندمان، چشمه برم لردگان، پارک های جنگلی، گردشگاه سیاسرد، چشمه زنه هفشجان، پارک جنگلی پروز، کانونهای گردشگری در شهرستانهای کوهرنگ، اردل، فارسان، شهرکرد، بروجن و لردگان، میزبان بیشترین گردشگران نوروزی استان است.
چهارمحال و بختیاری از استانهای کوهستانی کشور است که حدود76 درصد وسعت آن را کوه ها و تپه ها و 24 درصد را دشت های آبرفتی و فلاتها تشکیل می دهد.
وجود20رودخانه دائمی به طول 905 کیلومتر و چشمه های جوشان ، در فصل بهار این استان را به یکی از نقاط اکسیژن ساز کشور تبدیل کرده است.
آبشار تونل کوهرنگ، مهمترین جاذبه به یادمانی نوروز برای سفر به سرزمین عشایر ایران است که از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ پدید آمده است.
از دیگر نگین های طبیعی چهارمحال و بختیاری آبشار شیخ علیخان است که رنگهای آن بوم طبیعت را نقش و نگار می اندازد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته نخست نوروز افزون بر 28 هزار مسافر در استان اقامت داشته اند.
بهمن عسگری سوادجانی افزود: تا هفتم فروردین 270 هزار و 227 نفر از موزه ها، بناهای تاریخی، گردشگری و بازارچه های صنایع دستی استان دیدن کردند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در محور و چهارراه جنوب به فلات مرکزی ایران یکی از مناطقی است که گردشگران می توانند در نوروز 96هوای تازه آن را تجربه کنند.
گزارش از: محمود رییسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.