پردل امیری نژاد روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از آغاز تعطیلات نوروز به تمامی رستوران های بین راهی آستارا در رابطه با تبلیغ و معرفی غذاهای محلی به گردشگران نوروزی تاکید شد.
وی اظهار کرد: چهار غذای محلی لونگی، باسترما، بورانی پلو و چغرتما فرایند ثبت در فهرست ملی آثار ناملموس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را طی می کند و امیدواریم با ثبت این غذاهای محلی، ظرفیت آستارا در زمینه گردشگری غذا تقویت شود.
وی بیان کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی نظیر جشنواره های مختلف نیز گامی موثر جهت معرفی غذاهای محلی است که خوشبختانه تاکنون در شهرستان آستارا دو جشنواره غذاهای محلی برگزار شده است.
امیری نژاد اضافه کرد: غذاهای محلی نقش عمده ای در شناساندن فرهنگ بومی هر منطقه ایفا می کند و با معرفی بیش از پیش این غذاها از طریق رسانه های مختلف، می توان باعث کاسته شدن گرایش روزافزون مردم به غذاهای آماده شد.
وی اضافه کرد: شهرت برخی از غذاهای محلی آستارا نظیر لونگی ماهی سفید و لونگی جوجه محلی باعث شده تا غذاخوری های بین راهی بیشتر از سایر غذاهای محلی، این نوع غذاها را برای گردشگران نوروزی بپزند.
مغز گردو، پیاز، رب آلوچه و رب ازگیل مواد اصلی لونگی را تشکیل می دهد و پس از آماده شدن این خوراک خوشمزه آن را داخل شکم مرغ یا ماهی قرار داده و سپس اقدام به طبخ می کنند.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان 170 نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده که بخش قابل توجهی از آنها در شهرستان آستارا طبخ می شود.
لونگی مرغ محلی، قورما، لونگی ماهی سفید، چغیرتما، باستیرما پلو، برانی پلو، مسما و آش دوغ از مهم ترین غذاهای محلی شهرستان آستارا است.
این شهرستان با 26 غذاخوری بین راهی در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان با میزبانی چند میلیون مسافر در سال و تردد بیش از 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن، جزو 20 شهر گردشگرپذیر کشور محسوب می شود.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.