به گزارش ایرنا،گیلان سرزمین واقع در انتهای غربی رشته کوه البرز و بخش خاوری جلگه‌های حاشیه کاسپین با تمدنی سه هزار ساله و طبیعتی چشم نواز از دیرباز محبوب گردشگران است.
باد صبا پره های بزرگ توربین های منجیل را می چرخاند و می رسد تا به آبگینه سد سپیدرود ، قله سربلند درفک از آن بالا به دیده بانی جلگه گیلان مشغول است ، چشمه کلشتر منجیل، چشمه لویه رودبار ، کاروانسرای لات ، پل خشتی لوشان و کاروانسرای عباسی از دیدنی های این منطقه است .
رودبار سرزمین زیتون ، منطقه ای با تاریخی کهن و آثاری به دست آمده از دل خاک چون جام مارلیک با سرو سه هزار ساله هرزه ویل استوار ایستاده است.
درختان زیتون و آلوچه و هلو چون نوعروسان خود را با تور شکوفه های سپید و صورتی آراسته و چشم به راه قدوم بهارند.
زیارتگاه امامزاده هاشم نیز بر بلندای جاده کنار سپید رود مکانی زیبا برای اندکی آرامش و نیایش است .
زمین نرم نرمک از خواب زمستانی برخاسته و خود را با شقایق و بنفشه ، نرگس و آلاله های وحشی آراسته است . پرستوها به شوق یافتن خوراک و آشیانه ساختن به هر سو پر می کشند و نغمه شادمانی سر می دهند .
شالیزارها چشم به آسمان دوخته و شالیکاران مشغول خزانه گیری برای کاشت برنجند.
موزه روستایی با نمونه های زیبای خانه های قدیمی نقاط مختلف گیلان و پارک جنگلی سراوان در مسیر رسیدن به مرکز استان گردشگران را با فرهنگ معماری و زندگی روستانشنیان این دیار آشنا می کند.
از آن پس به کلانشهر رشت ، شهر خلاق خوراکی ها با بارانهای نقره ای و کافه های دلنشین و بوستانهای زیبایش می رسی .
نشانه های فرهنگ و هنر و تمدن مردمان این دیار را می توانی در موزه رشت بیابی .
باغ محتشم ، استخر طبیعی عینک ، چشمه آب شور لاکان و چشماگل ، عمارت شهرداری و پست ،آرامگاه میرزا کوچک و بازار از دیدنی های این شهر است.
برنج و چای ، زیتون و ابریشم ، بادام زمینی و مرکبات ، ماهی و خاویار محصولات مهم گیلان هستند که در بازارهای رشت و دیگر شهرها در دسترس خریداران قرار دارد.
هنرمندان گیلان طیف وسیعی از صنایع دستی از حصیر و سوزن دوزی ، گلیم و جاجیم ، سفال و بامبوبافی ، نمدمالی و چادر شب بافی ، چاروق دوزی و خراطی را تولید و عرضه می کنند تا گردشگران بعنوان اندگارانی از سفر با خود به یادگار برند.
گیلان به لحاظ گوناگونی خوراکهای محلی نخستین استان ایران است، 170 نوع غذای محلی در گیلان پخت می‌شود، میرزاقاسمی، ترشه تره، باقلاقاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه،آلومسما و کال کباب از مهمترین غذاهای محلی گیلان است ، رستورانها نیز با غذاهای خوش طعم و مخلفاتی چون اشپل ، زیتون پرورده ،ماست بورانی و سیرترشی پذیرای مسافران است.
انزلی شهر بندری ساحل کاسپین از محبوبترین شهرهای گردشگری گیلان بشمار می آید ، شهری با طبیعت زیبای دریایی و تالابی ، پلهای تاریخی و منظره بندر و کشتی ها و قایقهای رنگارنگ .
مالاها ، آخرین روزهای صید را در دل امواج خزر می گذارنند و ماهی های سپید و کپور و آزاد و کفال را برای فروش به بازار می برند .
قایق سواری در بندرگاه و تالاب ، قدم زدن در بوستان ساحلی گرفتن عکس یادگاری در موزیک جیگا، تماشای کاخ میان پشته ، برج ساعت و بنای تاریخی دادگستری و گشتی در تفرجگاه های ساحلی منطقه آزاد و خرید از بازارهای سنتی و جدید این شهر از دیگر فرصتهای گردشگری این شهر زیبا است.
شهرک تاریخی ماسوله به بلندای افزون بر یکهزار متر از سطح دریا با معماری خاص پلکانی و طبیعتی چشم نواز مقصد مهم دیگری برای گردشگران خارجی و داخلی محسوب می شود.
بازار سنتی این شهرک با صنایع دستی رنگارنگ و چشم نوازی چون چاروق و گیوه و گلیم ، جوراب وعروسکهای کاموایی و شیرینی های سنتی چون اگردک و حلوایی کنجدی ،ادویه و گیاهانی چون گلپر و گل گاو زبان چشم به راه گردشگران است.
فومن به شهر مجسمه ها و کلوچه ، دیار گل آقا و شیون فومنی و ایت الله بهجت شهرت دارد ، قلعه رودخان از باشکوه ترین بناهای تاریخی یادگار سلجوقیان با برج و باروهای ساخته شده از سنگ و آجر و ساروج بر فراز کوه های این ناحیه واقع است .
شفت با امامزاده ابراهیم و منطقه سیاه مزگی و آبشار دودوزن ، صومعه سرا با مناره آجری گسکر ،تالاب نرگستان و سیاه درویشان از دیگر نقاط گردشگری گیلان است .
لاهیجان از شهرهای زیبای گیلان با باغهای چای و بام سبز و تله کابین ، استخر مصنوعی و مقبره کاشف السلطنه از دیگر مقاصد مهم گردشگری گیلان بشمار می آید.
آستانه اشرفیه ،آرامگاه اقا سید جلال الدین اشرف شهر بادام زمینی و برنج با پارک ساحلی ، پارک جنگلی و اسکله بندر کیاشهر پارک جنگلی صفرابسته و تالاب بوجاق نیز گردشگران علاقمند به زیارت اماکن مذهبی و سیاحتی را به خود می خواند .
املش با ییلاقات زیبا پوشیده از گیاهانی دارویی و کندوهای عسل و دامهای در حال چرا در شرق گیلان قرار دارد.
تالاب زربیجار ، یخچال طبیعی ملجا دشت ، دهکده ییلاقی خسیب دشت و و چشمه آب معدنی لوزان از نقاط گردشگری این شهرستان است.
سیاهکل و دیلمان در بلندی های شرق گیلان نیز از دیدنی هایی چون آبشار لونک ، تی تی کاروانسرا و منطقه اسپیلی برخوردار است .
رودسر در بخش خاوری استان نیز تفرجگاه های زیبایی چون سفید آب رحیم آباد ،ییلاق جواهر دشت ، منطقه کوهستانی سرولات و جنگ سرا و ساحل زیبای رودسر دارد .
پل خشتی لنگرود ، تالاب بین المللی کیاکلایه ، ساحل چمخاله ، منطقه لیلا کوه و بوستانهای جنگلی خرما ، بلوردکان و مریدان دیگر جاذبه های این بخش از گیلان است.
گردشگران در غرب استان به رضوانشهر می رسند و می توانند از مسجد اسپیدمزگت ، پارک جنگلی درستکار، آبشار ویسادار و خرابه های تاریخی گسکر دیدار کنند.
ماسال در غرب گیلان نیز بهره مند از منطقه جنگلی طاسکوه ، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند ، گردشگاه جنگلی ریزه مندان ،ییلاق شالما ، اولسبنگاه، خشکه دریا و غار آبیشو با طبیعتی بی نظیر و چشم نواز است .
تالش با کوههای پوشیده از جنگل ، رودخانه ها و آبشارها قلعه لیسار، کاخ قشلاقی سردار امجد، حمام اق اولر ، پارک جنگلی گیسوم ، جاده اسالم به خلخال در شمال غرب گیلان قرار دارد.
گلیم و دست بافته های پشمی زیبا از صنایع دستی مهم تالش است، انواع ربهای خوش طعم از رب آلوچه و نارنج و ازگیل و انار در فروشگاههای این منطقه عرضه می شود.
آستارا شهر بامهای سفالی و بازارهای ساحلی متعدد نیز گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. تالاب استیل ، رودخانه آستاراچای ، آب گرم علی داشی و کوته کومه و بهشت کاکتوس ها ، باغ عباس آباد، منطقه ییلاقی حیران ، آبشار لوندویل ، پارک جنگلی بی بی یانلو در این ناحیه از شمال غرب گیلان قرار دارد.
بهار گیلان با نم نم باران و مه و شکوفه هایش خاطره انگیز ، الهام بخش و دیدنی است.
به گفته متولیان گردشگری گیلان ، نوروز سال 1395 افزون بر شش میلیون و 176 هزار نفر شب اقامت گردشگران داخلی و خارجی در استان ثبت شد.
امسال نیز هتلهایی گیلان با 25 هزار و 500 تخت و یک هزار و 280 مسافرکاشانه آماده اسکان مسافران نوروزی است.
طبیعت گیلان زیبا اما حساس و شکننده است ، جنگل و رود و دریا از آن همه ما و نسلهای آینده ماست در حفظ آن کوشا باشیم و سلامتش را پاس بداریم .
گزارش از : گیتی بابایی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.