سخنان رییس جمهور در مراسم تجلیل از مدال آوران و افتخارآفرینان المپیک و پارالمپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل در خصوص بها دادن به ورزش زنان موجی از امید در دل دخترکان ایران زمین بوجود آورد. دکتر روحانی سه سال پیش گفته بود 'فرصت ورزش را باید برابر کنیم، اینکه فرصت تنها برای آقایان باشد و برای خانم‌ها نباشد حتما بی‌عدالتی است.'
و اکنون بعد از سه سال دختران ما افتخاراتی کسب کردند که رییس جمهور پدرانه آنها را با اسم کوچکشان صدا می زند و بدان افتخار می کند. در دیدار اخیر رییس جمهور با ورزشکاران نیز بار دیگر موضوع اهمیت ورزش بانوان و لزوم توجه و برنامه‌ریزی ویژه برای رشد و توسعه امکانات آن مورد تاکید قرار گرفت تا پلی باشد برای تحولی بزرگ.
شاید اواخر قرن بیستم بود که شعار برابری جنسیتی باعث حضور پررنگ زنان در میادین ورزشی شد، امروز نیز به یقین هیچ رشته ورزشی که زنان در آن مشارکت نورزند یافت نمی گردد، اما میزان این مشارکت در برخی کشورها متفاوت است. فرهنگ بعضی از کشورها محدودیت هایی را برای حضور زنان در بعضی از رشته‌ها به همراه دارد شاید به غلط برخی ها فکر کنند، منظور از برخی کشورها، کشورهای مسلمان باشد اما باید متذکر شد اسلام نه تنها با ورزش کردن زنان مشکلی ندارد بلکه آنها را تشویق به ورزش نیز می کند فقط در نوع انجام آن سفارشاتی دارد که صرفا برای امنیت و مصونیت خود زنان است.
رییس جمهور نیز با علم به این نکنه فریاد می زند زنان باید از آشپزخانه ها بیرون بیایند، همانطور که زنان پا به پای مردان در راهپیمایی‌ها و عزاداری‌ها و انتخابات و .. شرکت می کنند باید در باشگاه‌ها و مسابقات، مدیریت جامعه و مناصب مدیریتی نیز حضوری پررنگ داشته باشند.
با همه این احوال ورزش زنان آنقدر که در دنیا جا افتاده است، در ایران هنوز جای کار بسیاری دارد. هنوز تا اینکه بپذیریم زنان هم مانند مردان می‌توانند در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت کنند و مسیر قهرمانی را بپیمایند راه زیادی داریم.
جدای از مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از زنان در ورزش، آنها در این عرصه هنوز درگیر مشکلات فرهنگی هستند. چه بسا هنوز هم کسانی هستند که وظیفه زنان را شوهرداری می‌پندارند و با هرگونه فعالیت امروزی و حتی شاغل شدن آنها هم مشکل دارند. البته در سویی دیگر مدافعان حقوق زنان هم از آنها حمایت کرده‌اند. رئیس‌جمهور در وعده‌های انتخاباتی‌‌اش از حقوق زنان و به‌طور خاص از ایجاد فرصت‌های برابر برای زنان سخن گفته بود و در نهایت نیز به منتقدان ورزش زنان تیر خلاص را شلیک و به صراحت حمایت خود را آنها اعلام کرد و گفت: «دوران حضور زنان در آشپزخانه سپری شده است.»
با این حال زنان ما در خانه، منتظر وعده ها نماندند و به جامعه پیوستند، پیشتر قمرالملوک وزیری و پروین اعتصامی و فروغ فرخزاد، سیمین دانشور و سیمین بهبهانی و ... در زمینه های متفاوت دنیا رو متوجه خود کرده اند و اکنون امثال ارغوان رضایی ملکه تنیس ایران، لاله صدیق شوماخر ایرانی، کیمیا علیزاده اولین بانوی مدال آور المپیک، زهرا نعمتی تنها ایرانی که هم در المپیک و هم در پاراالمپیک حضور یافت، ورزش را بهانه ای برای معرفی زنان ایرانی به دنیا کرده اند. آری دختران سرزمین من خیلی وقت است از آشپزخانه بیرون آمدند و اکنون رقیب می طلبند.
7294/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.