به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر بشردانش روز سه شنبه در نشست تخصصی کارگروه آب سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری های کلانشهر کشور در رشت افزود: در زمان حاضر کلانشهر رشت دارای 154 هکتار فضای سبز است که از این مساحت حدود 68 هکتار مربوط به پارک ها و بقیه درختکاری ها و فضای سبز موجود در بلوارها، میادین و لچکی ها اختصاص دارد.
وی با بیان این که روش آبیاری در پارک ها عمدتا به صورت آبیاری تحت فشار است، اظهار کرد: اما آبیاری درختان و فضای سبز خیابان ها به روش سنتی و با تانکر انجام می گیرد.
وی بیان کرد: استفاده از تانکر آب برای آبیاری با اتلاف زیاد آب در حین آبیاری، نفوذ کم آب در درون خاک، سرعت پایین و اتلاف زمان در آبیاری، کیفیت نامناسب آبیاری، ایجاد راه بندان و ترافیک و سایر مسایل مشکلات جدی در نگهداری فضای سبز همراه است.
بشردانش تصریح کرد: با توجه به دلایل یاد شده، طرحی با عنوان شبکه آبرسانی فضای سبز (جداسازی آب خام از آب شرب) در کل شهر مطالعه شده که هدف آن انتقال آب از چاه های اصلی تامین آب فضای سبز به تمامی میادین، بلوارها و فضاهای سبز سطح شهر است.
وی اظهار کرد: این طرح بر اساس نیاز آبی فضای سبز افق طرح (افزایش فضای سبز به حدود 350 هکتار در کلانشهر رشت) طراحی شده که در آن حدود 108 کیلومتر لوله گذاری انجام و آب مورد نیاز آبیاری را در محل مصرف فضای سبز تامین می کند که پس از تامین آب در محل های مصرف می توان با ایجاد شبکه لوله گذاری فرعی آبیاری را به روش های قطره ای و بارانی انجام داد.
فرانک پیشگر عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت نیز در این نشست با اشاره به بارش شدید برف اخیر در این کلانشهر گفت: با توجه به مشکل کم آبی بارش این برف نعمت خداوندی بود.
وی اظهار داشت: بایستی با راهکارهای علمی بتوانیم از برف و باران برای تغذیه منابع آبی و ذخایر آنها استفاده بهینه ببریم.
نشست کارگروه تخصصی آب ، سازمان پارک ها و فضای سبز کلانشهر های کشور روز سه شنبه در تالار گفت و گوی شهرداری کلانشهر رشت گشایش یافت.
در این نشست، مدیران و کارشناسان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری های کلانشهر های تهران، کرج، قم، اصفهان، شیراز، اراک، مشهد، تبریز، ارومیه، کرمان، ایلام، اهواز، بندرعباس، همدان و رشت شرکت دارند.
انتقال تجربیات و ایجاد راهبرد به منظور بهینه سازی و توسعه فضای سبز، برنامه ریزی و سیاستگذاری های لازم در حوزه آب برای فضای سبز شامل تامین ، توزیع و مصرف آب و استفاده از الگوهای کاشت گیاهان کم نهاده از اهداف برگزاری این نشست دو روزه است.
شهرداری رشت دارای پنج منطقه است، این کلانشهر، حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت دارد که به طور متوسط ، این تعداد در طول روز به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:نصراله ابراهیمی
7286/6070
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.