به گزارش خبرنگار ایرنا، الهام امین زاده عصر یکشنبه در اولین دوره آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی در رشت اظهار کرد: حقوق شهروندی، حقوق مطالبه گری است و اضلاعی دارد که باید به آنها توجه کرد.
وی رعایت حق مردم از سوی دولت٬ رعایت حق دولت از سوی مردم و همچنین حقوقی که مردم و دولت نسبت به هم دارند را اضلاع حقوق شهروندی اعلام کرد.
امین زاده ناآگاهی مردم از حقوق خود را در بروز آسیب های اجتماعی موثر دانست و ادامه داد: بعنوان نمونه وقتی زن یا مرد، نسبت به حقوق خویش واقف نباشند و ندانند که چه حقی دارند، به طور طبیعی شاهد بروز ناهنجاری های اجتماعی همچون طلاق خواهیم بود.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، با بیان اینکه حقوق شهروندی با حقوقی به روز تر ، برآمده از قانون اساسی است، افزود: از زمان استقرار دولت یازدهم، قرار شد این کار به صورت جدی آغاز شود و کوشیدیم منشوری تهیه شود تا سندی برای عمل باشد.
به گفته امین زاده، در کنار سیاست گذاری٬ قوانین٬ دستورالعمل ها و آیین نامه ها ، جایگاهی را برای منشور حقوق شهروندی تعریف کردیم .
وی با یادآوری تصویب 11 هزار قانون از سال 1285 ه.ش، این میزان قانون را بسیار زیاد دانست و خاطرنشان کرد: هیچ حقوقدانی نمی تواند ادعا کند که همه قوانین را بلد است و بر این اساس، برای آگاهی از ماده قانونی مورد نیاز، آن را در منابع مرتبط جستجو می کند.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی مجموعه ای از اختیارات٬ امتیازات و صلاحیت هاست، گفت: ما در کنار هم زندگی می کنیم و باید منافع جمعی را به منافع فردی ترجیح دهیم.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: در شرایط کنونی که شاهد گسترش دامنه فضای مجازی و رشد روز افزون کاربران آن هستیم، باید در این زمینه حقوق شهروندان مشخص شود و آنان را از این حقوق آگاه کرد.
اولین دوره آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی ، عصر یکشنبه با حضور الهام امین زاده دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان و با حضور کارشناسان دستگاه های اجرایی استان در رشت برگزار شد.
امین زاده صبح امروز (یکشنبه) دیدارهای جداگانه ای با نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان داشت. همچنین پیش از ظهر امروز با حضور دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی در رشت برگزار شد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری فروردین ماه سال 92 در نخستین همایش انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود: من اگر بار مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده بگیرم، منشور حقوق شهروندی را تدوین می‌کنم و معتقدم باید احساس برابری میان تمام مردم برقرار باشد.
رئیس جمهوری پنجم آذرماه سال 1392 نیز هنگام ارائه گزارش 100 روزه خود به مردم، از آماده شدن ویراست نخست منشور و در دسترس عموم قرار گرفتن آن در پایگاه الکترونیکی ریاست جمهوری خبر داد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، اواخر آذرماه امسال منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.