یا آنجا که همه برای کمک زلزله زدگان کرمانشاه به میدان می آیند، تا پیرزنی تنها که باچند عدد تخم مرغ و هفت هزار تومان پول نقد ویک شیشه مربا را به سیل زدگان گلستان کمک می کندو شرمنده از آنکه که همه داشته هایش همین است که در بقچه کوچکی پیچیده و با همه خلوص و مهر نثار هموطنانش می کند.

 امروز هم که پزشکان و پرستاران و بسیاری دیگر از گروه های و اقشار در مقابله با ویروسی  ناشناخته و جهانگیر، بی ادعا با کمترین تجهیزات و امکانات در خط مقدم مقابله ایستادند تا فردی که تا بقالی محله می رود و حساب برخی از همسایگان نیازمندش را در این ایام بحرانی صاف می کندو بسته ای هم برایشان می فرستد و یا اجاره خانه و مغازه و غیره اش را می بخشد همه سخاوتی به وسعت بی انتهای مهر خداست.

کسی جایی می گفت :گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد و وقتی دستی را به یاری می گیری،بدان که دست دیگرت در دست خداست".

آری سخاوت ویژگی انسان های نیک فطرتی است که برای یاری نیازمندان زمان و مکان نمی شناسند، اما اینک این سخاوت و بزرگی شکلی دیگر هم به خود گرفته آن هم دورانی که عده ای رنج بیماری ، بسیاری داغ عزیزان ، انبوهی از مردمان بی رونقی کسب و کارها ، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک را تجربه کردند و هر یک به نوعی روزهای تلخ و سختی را طی کرده و می کنند ، شاهد گسترده شدن چتر همدلی ، همکاری ها و مهر  هستیم و چه بسیاری که این روزها آستین بالا زده اند تا شاید گرهی و مشکلی بگشایند و دردی دوا کنند و زخمی علاج نمایند.

با وجود همه تنگناها در روزهای سخت کرونایی در گیلان در کنار همه تلاش ها برای کمک به سایرین ،تعدادی از صاحبان و مالکان مغازها از دریافت اجاره بهای خود گذشتند و نیکوکاران دیگر اجاره بها مهدهای کودک استیجاری را نگرفتند. 

بدین منظور پویشی از سوی بهزیستی با عنوان پویش همدلی "بخشش اجاره مهدهای کودک" در گیلان راه اندازی شد که با این اقدام تاکنون حدود 60 مالک مهدهای کودک با بخشش اجاره تمام یا بخشی از آن به این پویش پیوستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  تعطیلی مهدهای کودک ، کارکنان این مراکز را که فرزندان جوان، تحصیل کرده، باانگیره جامعه هستند، همانند بسیاری از مشاغل آسیب پذیر دچار تنگناهای مالی شدیدی کرده است.

دکتر حسین نحوی نژاد افزود: این بار مالکان ساختمان های مهد کودک در انجام کار خیر پیشقدم شدند و با بخشش تمام یا بخشی از اجاره بها ساختمان های خود قدم های بسیار ارزشمندی برای کمک به همنوعان شان و تقویت آموزش و مراقبت کودکان زیر ۶ سال برداشتند.

وی با قدردانی از مالکانی که در این امر خیر مشارکت کرده و  به "پویش همدلی " پیوستند ، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد همدلی و همراهی مردم برای کمک به نیازمندان در بخش های مختلف بودیم که کاری ارزشمند و ماندگار است.

به سراغ تعدادی از مالکانی که در پویش همدلی بخشش اجاره مهدهای کودک پیوستند رفتم، یکی از آنان که نخواست نامش رسانه ای شود به خبرنگار ایرنا گفت:  به عشق لبخند کودکان سرزمینم و برای رضای خدا، اجاره بهای مهدکودک را به مدت چند ماه بخشیده ام و از این کارم خیلی خوشحالم. 

وی با بیان اینکه بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخت و زندگی را برای مردم سخت کرد، افزود: افرادی که توانایی بخشش مالی و یا هر نوع کمک به دیگران را دارند، باید دست به کار شوند تا گوشه ای از مشکلات و گرفتاری ها را در روزهای سخت کرونایی رفع کنند.

تقی شیرزاد جلالی یکی دیگر از مالکان مهدهای کودک استان با پیوستن به پویش بخشش اجاره بهاء به خبرنگار ایرنا گفت: اجاره بهای سه ماه گذشته را بخشیدم و تا زمانی که مهدهای کودک فعال نشود، اجاره بها دریافت نمی کنم.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته و مردم در مضیقه مالی قرار دارند، افزود: بخاطر دل خودم و بعد هم به دلیل اجر معنوی بخشش ، تصمیم گرفتم که اجاره بها ملکی را که به عنوان مهدکودک اجاره داده ام، دریافت نکنم.

این نیکوکار گیلانی که دارای کارخانه برنجکوبی و نمایندگی دوچرخه است، اظهار داشت: اجاره مغازه شیرینی فروشی را به مدت ۲ ماه و یک مغازه دیگر را به مدت یک ماه دریافت نکردم.

وی درباره اجاره یک واحد مسکونی که مالکیت آن را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی که به دلیل کرونا به وجود آمد، این ملک را با همان مبلغی که سال گذشته رهن داده بودم، دوباره برای یک سال دیگر تمدید کردم.

شیرزاد جلالی توجه به نیازمندان را از ویژگی های مهم انسان مسلمان دانست و تصریح کرد: هر انسانی که توانایی بخشش مال و اموال به نیازمندان را دارد باید در این راه پیشقدم شود، به ویژه در روزهای سخت کرونایی که عده ای با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

محسن معراجی از دیگر مالکانی است که به پویش همدلی برای بخشش اجاره بهای مهدهای کودک گیلان پیوست. او ۶۳ سال سن دارد و بازنشسته است.

این نیکوکار گیلانی به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع ویروس کرونا مهدهای کودک نیز تعطیل شده اند، این مهدها درآمدی ندارند تا اجاره بهای ما را بدهند، بنابراین تصمیم گرفتم اجاره را تا زمان فعالیت دوباره مهدکودک ها دریافت نکنم.

وی با بیان اینکه دریافت اجاره بهای مهدکودک در این شرایط برای من گوارا نیست، اظهار داشت: توصیه من به افراد توانمند مالی این است که به یاری نیازمندان و افرادی که با شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شده اند، بشتابند.

در قرآن کریم درباره ثواب و انفاق به نیازمندان آمده است، کسانی  که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد "و شایستگی داشته باشد" دو یا چند برابر می کند و خدا "از نظر قدرت و رحمت" وسیع و "به همه چیز" داناست.

ایثار و از خودگذشتگی فرهنگ والای ایرانیان

جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نورگیلان هم با بیان اینکه ایثار، از خودگذشتگی ، تعاون و همکاری فرهنگ والای مردمان ایران است، گفت: مردم در جریان شیوع ویروس کرونا در جای جای کشور جلوه هایی از ایثار را به نمایش گذاشتنند.

دکتر رفعت الله شریفی افزود: ما ایثار و از خودگذشتگی مردان و زنان را پیش از این یعنی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کرده ایم به طوری که در آن ایام با روحیه ایثار و شهادت توانستیم در مقابل دنیا موفق شویم.

وی با بیان اینکه دستگیری و کمک به نیازمندان در این شرایط بسیار مهم و با ارزش است و اظهار داشت: اکنون در شرایطی قرار داریم که افراد و دولت به تنهایی نمی توانند وضعیت را مدیریت کنند، همه باید با تعاون، همکاری و از خودگذشتگی به یاری نیازمندان بشتابیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان ماه پرخیر و برکت رمضان را فرصتی برای بخشش و همکاری دانست و خاطر نشان کرد: افراد دارا و توانمند باید از فرصت این ماه بهره گرفته و با بخشش هایی از جمله اجاره بها مغازه، مسکن و مهدهای کودک و غیره به افرادی که بر اثر بیماری کرونا دچار آسیب مالی شدند، کمک کنند.

60 مالک به پویش همدلی در گیلان پیوستند

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان نیز با بیان این که با اجرای پویش همدلی بخشش اجاره مهدهای کودک در این استان تاکنون، ۵۸ مالک مهدهای کودک به این پویش پیوستند، گفت: با پی گیری به عمل آمده در سراسر گیلان و در تماس با مالکان مهدهای کودک استیجاری ، رضایت ۵۸ مالک برای بخشش کامل یا بخشی  از اجاره بهای مهدهای های کودک در زمان تعطیلی ناشی از کرونا جلب شده است.

ساسان جهانبخش با بیان اینکه از عموم مالکان مهدهای کودک استان درخواست می شود تا به عشق کودکان این سرزمین به پویش همدلی بخشش اجاره بهاء مهدهای کودک استیجاری بپیوندند، افزود:  براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا و ابلاغ دستور تعطیلی مهدهای کودک ، فعالیت اجرایی این مراکز به صورت حضوری از اسفند ۹۸ به صورت کامل متوقف شد که این امر آسیب هایی نظیر از دست رفتن درآمد این مراکز را در پی داشت.

وی  با قدردانی از کار ارزشمند مالکان مهدهای کودک استیجاری در این پویش خاطر نشان کرد: مالکانی که تمام یا بخشی از اجاره مهدهای کودک را در زمان تعطیلی بخشیده یا خواهند بخشید در قالب پویش همدلی و با اهداء نشان حامی کودک و لوح تقدیر از سوی بهزیستی استان قدردانی به عمل می آید.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش آسیب های وارده به  مهدهای کودک اقداماتی با همفکری و هم اندیشی با نمایندگان مهدهای کودک در سطح کشور و استان انجام گرفته، اضافه کرد: قرارگرفتن نام مهد کودکها در فهرست نهایی مشاغل زیان دیده ناشی از کرونا ، استفاده از بیمه بیکاری مربیان شاغل در مهدهای کودکی که کارفرما بر اساس قانون کار برای آنان حق بیمه پرداخته کرده  ابلاغ بخشنامه مبتنی بر حمایت از منافع عالیه کودکان و تاکید بر رعایت قرارداد فی ما بین والدین و مهدهای کودک از جمله  اقدامات است.

جهانبخش خاطر نشان کرد: درخواست در سطح کشور با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در سطح استان با مقامات استانی در راستای معافیت از پرداخت مالیات، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود و پرسنل تا پایان بحران ، استمهال اقساط بانکی صاحبان امتیاز مهدهای کودک ، تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی و  بخشش اجاره بهای ایام تعطیل کرونا برای مهدهای کودک خصوصی فعال  در املاک سازمان  از جمله دیگر اقدمات است.

بر اساس آخرین آمار، ٤٨۶ مهدکودک و ١١ مرکز رفاه کودک و خانواده در استان گیلان فعال است که حدود ١٤ هزار کودک در آن نگهداری می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.