آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه مکتوب این هفته شهرستان کرج افزود:  بقای بشریت و تکامل مادی و معنوی انسان‏ها، همیشه درگرو کار و تلاش بوده و همه می‌دانیم که بشر در طول تاریخ با کار توانسته است نیازهایش را تامین کند و بر مشکلات فردی و اجتماعی و معنوی خود غلبه کند و به حیاتش با شادابی ادامه دهد.

وی ادامه داد:  قسمت اعظم بدبختی‌های افراد و جوامع از بیکاری و تنبلی و تن‌پروری نشات می‌گیرد. و ازآنجاکه اسلام تنها دین کامل و جاودانه الهی است که برای سعادت دنیا و آخرت بشر طرح و نقشه ارایه داده و تمام شئون فردی و اجتماعی انسان‏ را در نظر داشته، برای کار و تلاش و جلوگیری از بیکاری و تنبلی دقیق‏ترین برنامه‌ها را ارایه کرده است.

نماینده ولی فقیه دراستان البرز گفت: اسلام کار و طلب روزی حلال را بالاترین عبادت می‌داند، رسول خدا (ص)  فرمودند: «عبادت ۷۰ جزء دارد برترین آن‏ها کار و کوشش برای به دست آوردن روزی حلال است.» انسان بیکار مذمت شده و حتی در روایت داریم که دعایش مستجاب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کار ولو ساده و سبک باشد، اما موجب شرافت است و بهتر از آن است که انسان دست نیاز پیش دیگران دراز کند و سربار آنان باشد. در حدیث آمده ، اگر انسان طنابی بردارد و سر به کوه ‏گذارد و هیزم بر پشت بکشد، بهتر از آن است که دست نیاز پیش دیگران دراز کند.

خرید کالای ایرانی موجب توانمندی اقتصادی خواهد شد

امام جمعه کرج گفت: بنابراین همان‌طور که کار ارزش دارد کارگر هم ارزشمند است و موردتکریم. اهمیت و نقش کارگران بزرگوار و کار آنان در نظام اسلامی اهمیت جهاد در جبهه اقتصاد را دارد.

وی افزود: کارگر ایرانی در این میدان مبارزه دو کار می‌کند هم تولید می‌کند و کشور را به سمت استقلال و خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانگان پیش می‌برد و هم فرهنگ اسلام را در مورد کار و کارگر نشر و توسعه می‌دهد.

آیت الله حسینی همدانی یاد آورشد: اینکه تاکید می‌شود کالای ایرانی که به دست تولیدکنندگان داخلی ساخته‌شده است خریداری و استفاده شود به این جهت است که موجب افزایش سرمایه اجتماعی و توانمندی اقتصادی خواهد شد.

مشارکت در امر تولید باید همه‌جانبه و همه‌گیر باشد

امام جمعه کرج اظهار داشت: امسال را رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید نامیدند. این جهش توسط چه کسانی محقق می‌شود همان کسانی که گام اول که رونق تولید بود را برداشتند. چون با رونق تولید، چرخ تولید به حرکت درمی‌آید و موتور آن فعال می‌شود و با جهش تولید، سرعت آن بالا می‌رود.

وی افزود: کارگران بزرگوار و تولیدکنندگان در سال رونق تولید، تولید را از رکود خارج کردند، اما امسال باید با حداکثر قدرت و ظرفیت کار کرد، امسال نباید کارخانه‌ای تعطیل و نیمه تعطیل باشد. مشارکت در امر تولید باید همه‌جانبه و همه‌گیر باشد.

نماینده ولی فقیه دراستان البرز گفت: اگر در سال رونق تولید، توصیه می‌شد به مردم که کالای ایرانی باکیفیت تهیه کنند و به مشابه خارجی توجه نکنند تا کارگری بیکار و کارخانه‌ای تعطیل نشود.

وی ادامه داد:  امسال باید مسوولان وارد عرصه شوند و با جدیت و سیاست‌گذاری صحیح و دید وسیع به آینده، اولویت‌های جهش را در نظر گرفته حرکتی هماهنگ و زنجیره‌ای در بخش‌های مختلف راه‌اندازی کنند.

نقش معلم انسان‌سازی است                                 

آیت الله حسینی همدانی در ادامه به مناسبت دوازدهم اردیبهشت و هفته گرامی داشت مقام معلم در ایام شهادت معلم انقلاب آیت‌الله علامه مرتضی مطهری را که امسال با روزهای ماه مبارک رمضان مقارن شده اشاره کرد و برای  خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش و به‌خصوص اساتید و معلمان گران‌قدر از خدای تعالی که اولین معلم بشر است توفیق بیشتر مسالت داشت.

وی افزود: اگر معلم بخواهد به همه وظایفش عمل کند، رسالتی دارد هم‌افق با رسالت انبیاء الهی. چون باید مخاطب خود را (از هر قشر و سن که باشند) به کمال برساند. نقش معلم انسان‌سازی است. گذشته از علم و دانش؛ معرفت و اخلاق می‌آموزد.

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: قدردانی از معلم اولا تشکر از خداست و بعد تشکر از انبیاء و سپس تشکر از خوبی‌ها و زیبایی‌ها و فضیلت‌ها و کرامت‌ها ،معلمی که دائما بر بالا بردن سطح علمی و عملی خویش تلاش دارد، می‌تواند در شاگردانش روحیه تفکر و تعقل را احیا کند. معلم است که با وفای به عهد و پیمانش و عمل به آنچه گفته، می‌تواند شاگردانی وفادار و متعهد تحویل دهد.

وی تاکید کرد: معلم اگر عزیز باشد و منیع الطبع، که ولله العزه و لرسوله و للمومنین، شاگردانش باعزت و شریف و کریم خواهند بود. شاگرد این مکتب در مقابل اربابان زر و زور و تزویر هرگز خضوع نمی‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه دیدیم شاگردان این مکتب برای حفظ ارزش‌های الهی و آرمان‌های بلند اسلامی و اجرای دستورات قرآنی با ایثار تمام به زیر تانک می‌رود (شهید فهمیده) و باافتخار و سینه‌ای ستبر، گردن به زیر تیغ می‌دهد. (شهید حججی) و در مقابله با جرثومه فساد و آمریکای پلید و اسرائیل خبیث تا جدا شدن دست از پیکر و قطعه‌قطعه شدن بدن از پای نمی‌نشیند. (شهید سلیمانی) و خود، معلم می‌شود.

نماینده ولی فقیه دراستان البرز گفت: معلمی که به فکر خودسازی و دگرسازی و هدایت نباشد معلم نیست. معلم باید مثل رسول خدا سوز و عشق هدایت و تربیت داشته باشد. با این دید دیگر معلمی را شغل و حرفه نمی‌داند بلکه ذوق و هنری است که منشاء آن معلم بودنِ خداست .

وظیفه معلم تربیت جوان مومن طراز انقلاب اسلامی است

وی یاد آورشد: در این آغاز راه چله دوم انقلاب با رهنمودهای جلودار بصیر، شجاع و در دست داشتن بیانیه گام دوم برای خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی همراه با آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی  برای تربیت و ساختن جوانانی که باید شانه‌های خود را زیر بار مسوولیت دهند و قله‌های دانش را فتح کنند. احتیاج به معلمان و اساتید باهمت و اراده‌ای است.

امام جمعه کرج گفت: بنابراین  این معلمان باید بانظم و برنامه مسیر رسیدن به اهداف بزرگ را نشانه‌گذاری  و با عملیاتی کردن اسناد بالادستی که در اختیاردارند، با امید به آینده، تا رسیدن به مقصد، مسیر را فرماندهی کنند. و برای همه لحظه‌های عمر برنامه داشته باشند.

وی تاکید کرد: وظیفه معلمان همیشه مهم و بزرگ بوده ولی امروز که، وظیفه تربیت جوان مومن طراز انقلاب اسلامی را به عهده دارد، وظیفه‌اش بزرگ‌تر است.

آیت الله حسینی همدانی اضافه کرد: امید به آینده، ایجاد شوق و حرکت آفرینی، کار معلم مومن روشن‌ضمیر و آینده‌نگر است. معلم بینا، دانش آموزش را بصیر و آگاه و مستقل و شجاع و استکبارستیز پرورش می‌دهد. روز معلم، روز تشکر و قدردانی از فضیلت و کمال است، دست همه اساتیدم را می‌بوسم و قدردان تمام معلمان استان البرز هستم.

فشار آمریکا و اسراییل به پلیس آلمان

وی درادامه خطبه مکتوب این هفته خود با اشاره به فشار آمریکا و اسراییل به پلیس آلمان گفت: تحت‌فشار آمریکا و اسراییل ، پلیس آلمان به تعدادی مسجد و منزل مسلمانان به اتهام کمک مالی به تروریست‌ها که منظورشان حزب‌الله لبنان است حمله کرد، و همچنین به داستان جدیدی که آمریکای تروریست دنبال می‌کند برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نوبتی دیگر اگر فرصت شد می‌پردازم.

قدردانی امام‌جمعه کرج از عوامل رزمایش مواسات و همدلی

وی اظهار داشت: در اینجا لازم می‌دانم از آحاد مردم، طلاب، دانشجویان، گروه‌های جهادی، امناء مساجد، خیرین، دستگاه‌های معین و فعال در این عرصه و به‌خصوص برادران و خواهران بسیجی که خالصانه در طرح مواسات شرکت کردند و صحنه‌های بدیع و ماندگاری را شبیه دوران دفاع مقدس خلق کردند تشکر و قدردانی کنم. و تذکر دهم دستورات ستاد مبارزه با ویروس کرونا و رعایت اصول بهداشتی بخصوص در اماکن عمومی را تا پایان دوره جدی بگیرید.

نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج همچنین به مناسبت دیگر تاریخی نیز اشاره کرد و گفت: بنا به روایتی ۷ رمضان المبارک وفات حضرت ابوطالب عموی بزرگوار و حامی رسول خدا است که در همان سال در دهم ماه مبارک (۱۵ اردیبهشت) حضرت خدیجه حامی دیگر پیامبر از دنیا رفت و آن سال را عام الحزن نامیدند.

وی با بیان زندگی این بانوی بزرگوار وشاخصه های او ، استقامت و زمانه شناسی، را ۲ شاخصه وجودی حضرت خدیجه (س) خواند.

به علت شیوع ویروس کرونا و توصیه‌های اکید مسوولان و متخصصان امور بهداشتی و درمانی مبنی بر پرهیز از برگزاری تجمعات باهدف جلوگیری از گسترش بیماری که منجر به توقف موقت برگزاری مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه شده است، آیت‌الله حسینی همدانی در قالب نهمین خطبه مکتوب جمعه توصیه‌ها و تذکراتی را بیان فرمودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.