حسن پورقربان از مهر ۹۶  با رای اعضای شورای شهر،  مسئولیت شهرداری انزلی را به عهده گرفت. اکنون و تا زمان انتخاب شهردار جدید برای انزلی ( سه ماه)  مهدی خلیلی بعنوان سرپرست در این مسئولیت مشغول به کار است .

سازمان های مردم نهاد از ارکان اصلی توسه پایدار جوامع شهری به شمار می آیند.

انجمن طرفداران توسعه انزلی  از سال ۸۱ بعنوان یک نهاد مدنی غیردولتی غیرسیاسی و غیرانتفاعی بدون وابستگی به گروه های قومی نژادی ایدئولوژی و حزبی در این شهر مشغول فعالیت است.

این انجمن از ابتدای شروع به کار و به ویژه در سالهای اخیر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی ارزشمندی را در شهر پی گرفته است   .

انجمن طرفداران توسعه بندر انزلی در نامه ای به شورای اسلامی شهر پیرامون اتفاقات اخیر شهرداری انزلی و درخواست برای انتخاب شهرداری مدبر و توانمند آورده است:
" قریب به ۳۱ ماه  از حیات شورای شهر پنجم بندر انزلی می‌گذرد و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که به یقین می‌توان کارنامه این نهاد انتخابی را سنجش و قضاوت کرد. در روزهای آغازین فعالیت شما در این شورا، شهروندان و کنشگران شهری سرمست از یک مشارکت اجتماعی کم نظیر به موفقیت شورای پنجم امیدها بسته بودند. اما از همان روزهای اول نشانه‌های بی‌برنامگی، چند دستگی، سهم‌خواهی و دانش‌گریزی در تصمیم‌گیری‌های شورای پنجم بروز یافت و زمینه‌های امید و اعتماد را در دل شهروندان بدل به تلی خاکستر کرد.
بی‌تردید مهم‌ترین گام شورا در دوره فعالیت خود، انتخاب شهردار است و اعضاء شورای پنجم در اولین گام خود علی‌رغم هشدارهای کنشگران مستقل مبنی بر انتخاب فردی مدیر، مدبر، متخصص و خوشنام به دور از بده و بستان‌های پشت پرده و لابی‌های سهم‌ خواهانه و بر پایه اصول عقلانی و بر محور منافع عمومی، در یک روند غیرشفاف بی‌آنکه راهبردهای خود را برای اداره شهرداری تعیین کرده باشند فردی را برگزیدند که به گواه آمار و مستندات سابقه تیره‌ای در اداره شهرداری‌ها داشت و این اولین انحراف شورای پنجم از مسیر اعتماد شهروندان بود.
با این حال شهروندان انزلی و کنشگران شهری در ادامه از مطالبه‌گری خود عقب نشینی نکردند و در ماه‌های اول فعالیت شهردار منتخب با نقد شیوه بودجه‌نویسی و عدم برنامه‌محوری آن، تبعات منفی این روند را به شما اعضاء شورا متذکر شدند که همواره این انتقادات و مطالبات دلسوزانه با فرافکنی و مغلطه از سوی رییس وقت و باقی اعضای شورا سرکوب شد که عین این رفتار حدود ۳۰ ماه حتی با شدت سرکوب بیشتر از سوی نهاد شورا در مقابل مطالبه‌گری کنشگران و رسانه‌های مستقل ادامه داشت. در این مدت نخبگان شهری به شیوه‌های مختلف اعم از چاپ نشریه، برگزاری نشست‌های تخصصی، مصاحبه با رسانه‌ها، نامه‌نگاری‌ها و مراجعات رسمی به شورا نگرانی‌های خود را نسبت به آینده شهر با نهاد انتخابی شورا در میان گذاشتند و در تمام این مدت "بی توجهی" و "فریبکاری" تنها پاسخ نهاد شورا به دغدغه‌مندان و کنشگران شهر بود.
حال پس از گذشت یک دوره ۳۰ ماهه و تعلیق مفتضحانه شهردار منتخب این شورا با حکم و پیگیری مقام محترم قضایی، شما اعضاء شورا در رفتاری غیر صادقانه نمایش استیضاح شهردار را با همان انتقادات و ابهامات مطروحه از سوی کنشگران و رسانه های مستقل در حالی کلید زدید که در طی این ۳۰  ماه فعالیت با وجود آشکار شدن حجم وسیع تخلفات و سوء مدیریت شهردار حتی یک بار او را با طرح سوال به صحن علنی نکشاندید  و برای او حاشیه امنی فراهم کردید تا او به ادامه تخلفات خود بپردازد.

حال چه کسی باید پاسخ افکار عمومی، ۳۰ ماه مطالبه‌گری متعهدانه کنشگران شهری، حقوق تضییع شده شهر و شهروندان را بدهد؟ مگر نه اینکه شما شهردار منتخب خود را در شصت و ششمین جلسه عادی شورا، توانمند در عرصه‌های خرد و کلان عمرانی، معنوی، اسلامی و مصمم در جهت کسب رضایت پرودگار  متعال و حفظ منافع عموم توصیف کردید و با حمایت خود او را از افشاگری‌های جامعه نخبگان و رسانه‌های شهری مصون نگه داشتید؟ حال نمی‌توانید نقش خود را از سرنوشت پیش آمده برای شهردار منتخب خود جدا و انکار کرده و خاک فراموشی بر اذهان شهروندان بپاشید. اکنون در این فرصت کوتاه باقی مانده از عمر شورای پنجم تنها با استقرار شفافیت و روشنگری درباره وضعیت شهردار و شهرداری و اصلاح فرایند انتخاب شهردار می‌توانید تا حدی از بی‌قراری‌ها و آلام مردم بکاهید. تکرار می‌کنیم، این یک فرصت طلایی برای جبران اشتباهات گذشته و پایان دادن به نمایش‌ها و صف کشی های درون گروهی خود علیه منافع شهر است و بی‌تردید چشمان تیزبین شهروندان منتظر و نظاره‌گر رفتار و تصمیم گیری های پیش روی منتخبین خود در شورای شهر است و این فرصت جبران هرگز تکرار نخواهد شد."

شهر انزلی با حدود ۱۱۸ هزار نفر جمعیت از کانون های مهم گردشگری و تجارت در استان گیلان و شمال کشور است. شورای شهر انزلی هفت نفر عضو دارد .
انجمن مردم نهاد گیل تی تی نیز که از تابستان سال ۹۸ در انزلی شروع به فعالیت کرد در نامه سرگشاده ای خطاب به شورای شهر انزلی نوشته  است :

"خلع شهردار منتخب شما با حکم قضایی، و به دنبال آن اعلام رضایت و خرسندی اکثریت فعالان اجتماعی و کنشگران حوزه شهر از این اتفاق معمولی، نشان از فاصله تأمل‌برانگیز ذی‌نفعان و حکمرانان اداره‌ی شهر داشت.

 در ۳۰ ماه گذشته، ما نیز همچون برادران و خواهران دلسوزمان در دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد بندرانزلی، بی‌عملی جمع شما را در برابر اعتراضات مدنی آرام و مستدل منتقدان عملکرد شهردار دیده‌ایم و در حیرت بوده‌ایم که چه نیت و فایده‌ای می‌تواند این همه هزینه مادی و خسارت معنوی را توجیه کند؟! ۳۰ ماه از عمر گران‌بهای پرآوازه‌ترین شهر بندری شمال ایران گذشت بی‌آنکه سنگی بر روی سنگ‌های کم‌شمار توسعه پایدار و بهروزی عمومی گذاشته شود. با وجود شهرفروشی‌های آشکار، میلیاردها بدهی جدید بر گرده‌ی شهر باقی‌ماند، بی‌آنکه سرمایه‌ای اندوخته شود. در وادی فرهنگ و هنر -که مدیریت شهری را مسئول جدی توسعه‌ی زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن شمرده‌اند- آب از آب تکان نخورد. در عوض، تا می‌شد بر میراث فرهنگی شهر تعرض نمودند و بر روان دوستداران این ارزش‌ها تیغ آختند و سکوت شما را «حمایت» تعبیر کردند. حیرت‌انگیزتر خواهد بود اگر تصور کنیم روایت آن ۳۰ ‌ماه برای شما ناآشناست. کم نبوده نشست‌ها و رویدادهایی که کنشگران این شهر با سختی و مرارت برپا نمودند تا شما را به عاقبت رویه‌ی مذکور توجه دهند. کم نبوده نقدها و بیانیه‌هایی که برای انذار شما نوشته شد تا شاید عمر شهر را بزرگ بشمارید و در برابر ضررِ بی‌جبران بایستید. سرانجام آنچه شایسته نبود به وقوع پیوست: دستی از بیرون آمد و به جای شما عمل کرد!...

اکنون، در سال آخر مسئولیت خویش، به انتخاب دوباره سکاندار این زورق نحیف رسیده‌اید. شاید این آخرین مطالبه باشد: بیایید به سخنان روشن فعالان مدنی بندرانزلی گوش فرا دهید، متن‌ها را بخوانید و آرای کارشناسی را با دقت دنبال کنید. هرچند شهروندان بسیاری - همچون شهرهای دیگر- گرفتار امور روزانه خود هستند و از پیگیری تصمیمات شما دور مانده‌اند، اما جامعه شهری ما از مطالبه‌گری و کنشگری خالی نیست‌. مبادا از گرفتاری مردم سوءاستفاده کنید و با انتخابی خام‌دستانه و پرضرر، آخرین فرصت خود را بسوزانید. مبادا فراموش کنید که «انتخاب» شده‌اید تا «منفعت عمومی» را محقق کنید.

انزلی شهر اولین ها

انزلی از شهرهای پیشرو ایران است که تاریخچه تاسیس بلدیه یا شهرداری در آن به ۱۲۷۶ باز می گردد. ساختمان کنونی شهرداری نیز در سال ۱۳۰۰ احداث شده و از بناهای تاریخی این شهر به شمار می رود.

فانوس دریایی ( مناره) ، پلهای تاریخی غازیان و انزلی ، محل ترنم موزیک یا حافظیه، کاخ میان پشته ( موزه نظامی )، عمارت دادگستری و ساختمان قدیمی بانک ملی از جمله بناهای مهم تاریخی شهر انزلی است.

انزلی به دلیل بندری بودن و مراودات با کشورهای خارجی در گذشته به دروازه اروپا معروف بوده و از این رو بسیاری از مظاهر فرهنگ نوین جهانی از قبیل سینما، تئاتر، ابزار جدید موسیقی از این شهر به کشور شناسانده شده است.

تجربه کشورهای توسعه یافته حکایت از آن دارد که یکی از ساز و کارهای بنیادین در فرایند توسعه پایدار ، تقویت جامعه مدنی است .جامعه مدنی بعنوان یک تب سنج اجتماعی التهابات تضادها و شکاف های درون جامعه را رصد و آنها را در حوزه عمومی در جهت اصلاح امور مطرح می کند.انجمن های مدنی چشم طمع به قدرت سیاسی ندارند و در پی اصلاحات اجتماعی و فرهنگ سازی و نقد قدرت هستند.

شورای شهر بعنوان مجلسی محلی در سطح شهر که نمایندگان آن توسط مردم همان شهر انتخاب می‌شوند و  وظیفه انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری را عهده دار است می تواند با تعامل سازمان های مردم نهاد و استفاده از نظرات و پیشنهادات این سمن ها ، گامهای استوارتری در مسیر توسعه پایدار بردارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.