با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بیش از یک ماه است که تمامی رقابت های فوتبال در سطح کشور تعطیل شده و شروع مجدد رقابت های لیگ های مختلف نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

این در حالی است که تمرینات تمامی تیمهای فوتبال نیز به منظور کنترل و ریشه کنی بیماری کرونا تعطیل شده و با وضعیت موجود ، تمرینات تیمهای فوتبال سپیدرود رشت ، ملوان انزلی و داماش  سه نماینده گیلان در لیگ دسته اول نیز تعطیل شده و این تیمها نیز بلاتکلیف هستند .

 باتوجه به اینکه هر سه نماینده استان گیلان با مشکلات مالی شدید روبرو بوده و با شرایط بسیار سخت لیگ دسته اول را دنبال می کردند، این تعطیلی ناخواسته نیز باعث شده تا این مشکلات بیشتر و همچنان ادامه یابد.

البته گفته می شود که تمامی رقابت های فوتبال لیگ های مختلف تا پایان اردیبهشت ماه تعطیل خواهد بود و پس از آن نیز رقابت ها به صورت فشرده و بدون حضور تماشاگر انجام می شود البته این امر منوط به اجازه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

به طور حتم برگزاری رقابت ها آن هم بدون حضور تماشاگر، نه تنها جذابیت های مسابقات را کم می کند، از طرف دیگر برگزاری بازی ها بدون حضور تماشاگر به تیمهای پرطرفدار و به خصوص به تیمهای  شهرستانی لطمه وارد می کند.

همچنین وقفه در  برگزاری رقابت های فوتبال ، به تیم های خصوصی همچون نمایندگان گیلان در لیگ دسته اول ضربه می زند و این تیمها را وارد بحران جدیدی خواهد کرد و این درحالی است که هم اینک این تیمها به دلیل مشکلات شدید مالی با بحران های زیادی مواجه هستند.

تیمهای فوتبال سپیدرود رشت ، داماش و ملوان انزلی سه نماینده گیلان ، رقابت های لیگ دسته اول را با مشکلات فراوان به خصوص با مشکلات شدید مالی و مالکیتی آغاز کرده که البته مشکلات مالی این تیمها همچنان ادامه دارد .

البته تیم داماش نیز مستثنی از این امر نبوده و این تیم نیز با کوله باری از مشکلات مالی لیگ را آغاز کرد اما این تیم توانست نتایج خوبی را به خصوص در دیدارهای خانگی خود نسبت به دو نماینده دیگر در نیم فصل اول رقابت های لیگ دسته اول کسب کند اما این تیم نیز با بحران شدید مالی مواجه شد و با توجه به تغییر در کادر فنی و همچنین پابرجا بودن مشکلات مالی، این تیم نیز نتوانست نتایج خوبی را کسب کند و البته این مشکلات مالی به حدی بوده که حتی این تیم در یکی از بازی های خارج از خانه نیز حاضر نشد.

با توجه به انبوهی از مشکلاتی که تیمهای گیلانی حاضر در لیگ دسته اول با خود به یدک می کشند، تاخیر و تعطیلی رقابت ها نیز بر مشکلات آنان افزوده و تنها دلخوشی این سه نماینده گیلان، تماشاگران آنان هستند که از قضا هر سه تیم نیز جزء  تیمهای پرطرفدار کشور محسوب می شوند و اگر ادامه مسابقات بدون حضور تماشاگر انجام شود، به طور حتم نمایندگان گیلان صدمات و لطمات بیشتری نسبت به سایر تیمهایی که از تماشاگر برخوردار نیستند را خواهند دید.

مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت نیز در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طولانی شدن زمان بازی‌ های لیگ به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، به‌ ضرر باشگاه های خصوصی همانند سپیدرود است.

افشین ناظمی افزود: تیمی مثل سپیدرود که به هیچ نهاد و ارگان دولتی و بنگاه اقتصادی وابستگی ندارد، هر اتفاق غیر مترقبه‌ ای باعث می‌شود تا بیشترین آسیب ممکن را ببیند و این وضعیت می تواند ضررهای جبران ناپذیری به باشگاه های خصوصی وارد و آنان را نابود کند.

وی ادامه داد: این تاخیر باعث شده تا هزینه‌های پشتیانی همچون بدنسازی و تمرینات آماده‌ سازی دوباره، اقامت و خوراک، اجاره زمین و غیره افزایش یابد و در فوتبالی که اغلب باشگاه‌ های آن مستقیم و غیرمستقیم دولتی هستند، کمتر کسی است که مشکلات تیمهای خصوصی  را درک کند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر عدم حضور اسپانسر، حق کپی رایت و پخش تلویزیونی ، ضعف بنیادی لیگ برتر و لیگ آزادگان است و وقتی زمان مسابقات افزایش می‌یابد و تغییری هم در منابع مالی لیگ به‌ وجود نمی‌آید، دردهای کهنه ما سر باز می‌ کند چون باشگاهی قدیمی و پرهوادار مثل ما باید از پتانسیل خود در فوتبال ایران به درآمدزایی برسد که این در حالی است که حتی از تبلیغات محیطی نیز چیز خاصی نصیب ما نمی‌شود.

مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت خاطرنشان کرد: البته تیمی که تماشاگر ندارد و یا برندی در فوتبال محسوب نمی‌شود، این مسایل و مشکلات را متوجه نمی‌شود اما سپیدرود با قدمت حدود ۵۲ ساله نه از پخش تلویزیونی دریافتی دارد و نه قانون کپی رایت محکمی وجود دارد که بتوانیم سراغ تولید البسه و وسایل تبلیغاتی برویم و درآمد از بلیت فروشی هم که با وضع ورزشگاه‌ های ما اسفبار است.

ناظمی همچنین مصدومیت‌های زیاد بازیکنان در خصوص بدنسازی چندباره در یک فصل و کمبود بازیکن را معضل دیگر تیمهایی همچون سپیدرود عنوان و تصریح کرد: امیدواریم مسئولان در برنامه‌ ریزی دوباره بازی‌ ها به این موارد دقت کنند و سلامت بازیکنان را فدای به پایان رساندن لیگ نکنند.

وی تصریح کرد: هزینه‌ های تیم‌داری وحشتناک است و اگر کمک و  مساعدت‌ بعضی از افراد نبود، شرایط ما بدتر از این می‌شد اما وقتی می‌توانم بگویم که این کمک‌ها ثمربخش بوده که این کمک ها به دست باشگاه برسد و تا این لحظه شرمنده بازیکنان و کادرفنی خود هستیم.

وی اظهار کرد: در این راستا نیز از مسئولان گیلان درخواست دارم تا به سپیدرود که یکی از قدیمی‌ ترین باشگاه‌ های کشور محسوب می شود، کمک کنند تا این تیم بتواند به فعالیت خود ادامه دهد چون این تیم دلخوشی بخش بزرگی از مردم گیلان است و مجموع هزینه‌های یک فصل برای آن، کمتر از قرارداد دو بازیکن تیم‌ های متمول است و تنها تقاضای ما مراقبت از این میراث بزرگ فرهنگی مردم شمال کشور است تا بتوانیم با این حمایت‌ها از بحران فعلی عبور کنیم.

مدیرعامل سپیدرود درخصوص برگزاری ادامه رقابت های لیگ بدون حضور تماشاگر افزود: فوتبال بدون هوادار معنا ندارد و گرچه سلامت مردم جامعه برای ما از هر چیزی مهم‌ تر است اما تیمی مثل سپیدرود فقط با هوادارش نفس می‌کشد و بزرگترین برگ برنده و برتری ما نسبت به سایر تیم ها، هواداران ما هستند و اگر قرار باشد این مزیت هم گرفته شود در واقع سپیدرود را خلع سلاح شده به جنگ رقبا خواهند فرستاد و این  اتفاق خوش‌ آیندی نخواهد بود.

ناظمی در ادامه بیان کرد: البته باشگاه های متمول و وابسته به دولت که سال ها برای سکوهای خالی مسابقه می دهند، این دغدغه ما را درک نخواهند کرد اما تیمهایی همچون سپیدرود که از طرفداران زیادی برخوردارند، این امر را به خوبی درک می کنند و بازی بدون حضور تماشاگر برای ما بسیار سخت است و به طور حتم بدون حضور تماشاگر نمی توانیم تمامی توانایی های خود را در زمین مسابقه نشان دهیم.

تا پایان هفته بیست و ششم رقابت های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور جام آزادگان با حضور ۱۸ تیم ، داماش گیلانیان با ۳۲ امتیاز در مکان یازدهم ، سپیدرود رشت با یک بازی کمتر و ۲۶ امتیاز در مکان شانزدهم و ملوان بندرانزلی نیز با یک بازی کمتر و ۲۴ امتیاز در مکان هفدهم جدول رده بندی قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.