ابراهیم انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در بحران بیماری کرونا باید از حوادث چهارشنبه آخر سال جلوگیری کنیم، گفت: بنا بر عادت مرسوم و رایج، شیوه‌های غیر متعارف و اشتباه در مراسم چهارشنبه سوری و استفاده از مواد محترقه یا مواد منفجره، متأسفانه هر ساله شاهد بروز حوادث تلخ و ناگوار جانی و مالی اشخاص هستیم.

وی افزود: امسال با شیوع ویروس کرونا و مسائل و مشکلات ناشی از این بیماری در بیمارستان‌ها باید با جدیت و دقت بیشتری در زمینه جلوگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال اقدام شده و مواد قانونی مرتبط در برای پیشگیری از وقوع جرم اطلاع رسانی شود.

دادستان صومعه سرا با اشاره به اینکه عده‌ای آگاهی لازم در این زمینه ندارند که برخی اقدامات جرم بودن و قابل تعقیب است، گفت: باید موارد اقدام قانونی اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه به برخی از موارد اقدام قانونی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: بر اساس محتوای ماده ۵۰۱ از قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره یا هر مواد آتش زا و خطرناک موجب مرگ کسی شود در صورتی که عمل او نوعاً کشنده باشد و علم و آگاهی به آن داشته باشد و یا قصد کشتن داشته باشد، قتل عمل محسوب و محکوم به قصاص می‌شود و در غیر این صورت قتل شبه عمد محسوب می‌شود و به پرداخت دیه و حبس محکوم خواهد شد.

انصاری همچنین یاد آور شد: بر اساس ماده ۶۲۲ از قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ هرکس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب سقط جنین زن حامله شود، به دیه و به تحمل حبس از یک ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۶۱۸ از قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی شود، به حبس از سه ماه تا یکسال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

دادستان صومعه سرا افزود: ماده ۶۷۷ از قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ هرکس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب تخریب اموال منقول و یا غیرمنقول دیگران شود، به تحمل حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

انصاری همچنین افزود: ضرورت دارد تا کلیه اشخاص به ویژه جوانان و نوجوانان عزیز نسبت به این امورات توجه کافی داشته و از انجام اقداماتی که ممکن است دارای آثار و تبعات تعقیب و پیگیری قضائی را داشته باشد، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد تا کلیه مراجع نظامی و انتظامی نسبت به رصد و پیگیری موضوع اقدام و در صورت تحقق هر یک از موارد موصوف نسبت به دستگیری شخص خاطی اقدام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.