آرش فرزام صفت روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان در رشت اظهار داشت:  از ابتدای این موضوع ، تولید این اقلام بهداشتی  فقط در  ۱۴ داروخانه توزیع  می شد اما  اکنون توزیع این محصولات به ۵۹ داروخانه رسیده است.
وی تصریح کرد:  ۵۹ داروخانه استان  روزانه هر کدام یک هزار و ۵۰۰ ماسک می گیرند و  از لحاظ محلول ضدعفونی کننده هم داروخانه ها ،  به حد کفایت نیاز خودشان رسیده اند .
وی با  اشاره به نوظهور بودن ویروس کووید ۱۹  تصریح کرد: گیلان نیز با تبعات این بیماری مواجه شد و در همین راستا، اقلام محافظت شخصی برای مردم در اولویت قرار گرفته است.
فرزام صفت با یادآوری اینکه پیش از شیوع این بیماری حدود سه تا چهار واحد تولیدی در استان مواد ضدعفونی کننده و ماسک تولید می کردند، تصریح کرد: با بروز این بیماری به دستور استاندار   کارگروه  تولید ، توزیع و نظارت را تشکیل  و واحدهای مان را افزایش دادیم و یا واحدهای موجود تولیداتشان را متناسب با نیاز امروز تنوع یا تغییر دادند  .
وی تصریح کرد: ۱۲ واحد تولیدی گیلان در حال حاضر اقلام بهداشتی مورد نیاز مقابله با کرونا از جمله  ژل های ضدعفونی، محلول ضدعفونی و ماسک تولید می کنند.
به گفته فرزام صفت: سه واحد تولیدی نیز در منطقه آزاد  انزلی  اقلام بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا را تولید می کنند که با احتساب ۱۲ واحد دیگر  در مجموع ۱۵ واحد تولیدی  در استان در این زمینه در حال فعالیت هستند.
وی بیان کرد: علاوه بر  تولید  حدود ۳۵ تن تولید محلول و ژل ضدعفونی کننده؛  روزانه بیش از ۵۰۰ هزار پد الکلی و ۵۰ هزار ماسک نیز در استان تولید می شود؛ البته  این تعداد ماسک تولیدی توسط شرکت های دارای مجوز و شناسنامه دار استان تولیدمی شود.

وی تصریح کرد: البته با توجه به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان در حال حاضر با این تعداد تولید ماسک  و تقاضا همچنان کمبود وجود دارد.
وی  در ادامه با اشاره به اینکه  در هر زمینه اقتصادی یک بازار عرضه و  یک بازار تقاضا وجود دارد، گفت:وقتی تقاضا و عرضه با هم همخوانی نداشته باشند، تعادل بین آنها به هم می خورد  و در بحث تقاضا یک جهش عجیبی اتفاق افتاد که  نمی شود مردم را مقصر دانست؛ چرا که انسان‌ها وقتی احساس خطر می‌کنند می خواهند خودشان را از خطر  نجات دهند.

فرزام صفت  گفت: مطالبه این محصولات  حق مردم است اما توان استان و کشور محدوداست و  در  قبل از این موضوع،  کمتر از دو هزار ماسک در استان  تولید می‌شد و بیشتر از این هم نیازی نبود،  اما امروز همه اقشار مردم متقاضی گرفتن این محصول هستند  که  تولید آن را به  ۵۰ هزار ماسک  در روز رسانده ایم اما این کافی نیست و نیاز مردم بیشتر از اینهاست.
 وی تامین الکل را یکی از مشکلاتی خواند که واحدهای تولیدی این اقلام بهداشتی در حال حاضر  با آن  دست به گریبان هستند و گفت:  برای تامین نیاز ۲۰۰ هزار  محلول ضدعفونی کننده،  نیاز به ۲۵ هزارلیتر  الکل داریم.
فرزام صفت با اشاره به فعالیت یک واحد تولید الکل  مستقر در لوشان گیلان اظهار کرد:  این واحد تولیدی با ظرفیت کامل روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن الکل تولید می کند اما هر روز بین  پنج تا ۱۰ تن کمبود الکل را داریم.

وی ادامه داد: البته وزارت بهداشت سامانه ای را تعریف کرده که واحدهای تولیدی نیازهایشان را برای رفع آنها در آن ثبت کنند و تاکنون توانسته‌ایم نیاز الکل واحدهای تولیدی را در حد مقدور برطرف کنیم به اندازه‌ای که بتوانند به فعالیت شان ادامه دهند.
وی  مشکل اصلی  این اقلام بهداشتی را در حال حاضر کمبود ماسک  عنوان و بیان کرد:  وقتی نیاز جامعه بالا می رود افرادی که می‌خواهند از خلاء های اقتصادی استفاده کنند، فعال می‌شوند و با پدیده احتکار مواجه خواهیم شد که ممکن است این اقلام  را از داروخانه ها بخرند و آنها را در بازار سیاه عرضه کنند که باید از این امر جلوگیری شود و به همین منظور اقلام را باید در داروخانه ها توزیع کنیم که همگان به آن دسترسی داشته باشند.
 فرزام صفت  آگاهی رسانی به مردم را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در چنین شرایطی تاکید می شود مردم به غیر از مواقع اضطراری  از منزل خارج نشوند و برای ماندن شاغلان  روز مزد نیز راهکاری اندیشیده شود.

مردم نگران به تعویق افتادن پرداخت قسط های شان نباشند؛ تا پایان فروردین ماه جریمه تاخیر برای آنها لحاظ نمی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان درباره اقساط بانکها و هشدار پیامکی برای پرداخت قسط تصریح کرد:  رئیس کل بانک مرکزی گفته است برگشت  چکها  طی مدتی که بیماری کرونا شیوع دارد ، موجب مسدود شدن حساب هیچ مشتری نخواهد شد.

فرزام صفت گفت: تصمیمی که  برای بانک های استان گرفته شد  و در سطح ملی پیشنهاد دادیم ، مورد موافقت قرار گرفته است و بر همین اساس؛  تا پایان فروردین ماه،  بانکها را از صدور هرگونه اخطار، اجراییه ،  مزایده و مشکلاتی که برای ضامنان ممکن است  ایجاد کنند ، منع کرده ایم.

وی افزود: در همین راستا، شورای هماهنگی بانک‌ها موظف شدند تا  به همه بانک‌ها این موضوعات را ابلاغ  کنند ؛ ضمن آنکه  مردم  نگرانی بابت پیامک های بانکی مبنی بر جریمه دیرکرد،برای صنوفی که بانک مرکزی مشخص کرده  نباشند .

وی خاطر نشان کرد:  ارسال پیامک برای آنها بدلیل این مشکلیست که در سامانه های هوشمند و تکنولوژی وجود دارد و  اگر تا پایان فروردین ماه پرداخت نشد جریمه تاخیر  برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان یادآورشد: البته در صورتی که حساب آنها پول داشته باشد ، ممکن است اقساط از حساب شان کسر شود.

 گیلان بعنون یکی از کانونهای تجارت و گردشگری  ایران از نخستین استانهای درگیر با ویروس کرونا در کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.