اما روزهای کولاک و سرمای آب و به اعماق رفتن ماهی ها از یک سو میزان صید ماهی در گیلان را کاهش داد و از سویی عدم ورود مسافران و همچنین کاهش تقاضای مردم قیمت ماهی در بازار را  تقریبا به نصف رساند.

هر پره صیادی حدود ۱۰۰ ماهی گیر دارد که در شرایط سخت مشغول به کار ماهی گیری هستند .بسیاری از آنان سالخورده اند ولی با توجه به این که بیمه آنها تنها برای شش ماه فصل صید محاسبه می شود باید ۶۰ سال کار کنند تا با ۳۰ سال بازنشسته شوند.

صیادان می گویند ما کارگر روزمزدیم و اگر دریا نرویم دست خالی روی برگشتن به خانه را نداریم .

معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان در مورد فعالیت ماهی گیران در شرایط سخت این روزهای شیوع ویروس کووید ۱۹ می گوید: به منظور رعایت ضوابط بهداشتی در رابطه با بیماری کرونا دستورالعمل هایی توسط همکاران در شیلات شهرستانها به مدیران صیدگاه ها ابلاغ شده است.

اکبر ایلدرم  ،  این دستورالعمل ها شامل ضدعفونی کردن محل تجمع صیادان در اقامتگاه هایشان (آستان) ، ابزار و لباس صیادی  و همچنین مجهز کردن صیادان به دستکش و ماسک  عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت صیدگاه ها افزود: صیدگاه ها باید از زباله و حیوانات مرده پاکسازی شود و در صورت مشاهده پرندگان مرده در فاصله مناسب از دریا در گودال دفن شوند.

ایلدرم خاطرنشان کرد: راهنمایی کردیم که روزانه چند نفر از صیادان مسئول  ضدعفونی محیط کار، اتاقها و ابزار آلات شوند .

وی در خصوص عدم رعایت بهداشت در بازار ماهی به رغم هشدارهای کارشناسان بهداشت گفت : نظارت بر این مساله به عهده دامپزشکی و شهرداری است .

به گفته وی ۴۹ شرکت صیادی با چهار هزار صیاد از هفت صبح تا ۱۰ شب از دل آبهای خزر در گیلان ماهی می گیرند.

وی یاداور شد: از ابتدای فصل صید در اواسط مهر ماه تا کنون یکهزار و ۳۴ تن ماهی توسط ماهی گیران عضو شرکتهای ماهی گیری در گیلان صید شده است.

ایلدرم  ،  ارزش این میزان صید را حدود ۳۷۱ میلیارد ریال عنوان و خاطرنشان کرد: البته با توجه به عدم حضور مسافران و کاهش تقاضا قیمت ماهی در بازار پایین آمده است.

معاون صید و بنادر ماهی گیری شیلات گیلان علت کاهش صید را سردی آب و عدم مهاجرت ماهیان به ساحل و تعداد زاد روزهای کولاک دریا عنوان کرد.

فصل صید ماهیان استخوانی در خزر از نیمه مهر ماه تا نیمه فروردین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.