مسئول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان آستارا روز یکشنبه در این کارگاه آموزشی در ستاد هنگ مرزی این شهرستان اظهار کرد: مرزبانان و نیروهای نظامی به دلیل ارتباط با اقشار مختلف مردم در معرض خطر بیماری قرار دارند و باید با خود مراقبتی از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند.

یاسر شیرزاد ادامه داد: توصیه های پیشگیری از کرونا به مسئولان دستگاه‌ها، مدیران دانشگاه‌ ها، رانندگان، سرویس های مدارس و شرکت های تعاونی حمل و نقل ارائه شده است.

وی گفت: مردم باید دست‌های خود را به طور مستمر با آب و صابون شستشو دهند و از دست زدن به چشم، دهان و بینی پرهیز کنند و در صورت مشاهده علائم شبیه سرماخوردگی و عفونت تنفسی، از رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی و حضور در اماکن خودداری کنند.

وی اضافه کرد: ویروس کرونا به سرعت از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود و تجمعات افراد در مکان های بسته، به سرعت شرایط را برای انتقال آن مساعد می‌ کند.

مسئول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان آستارا تب خفیف، سرفه‌ خشک به مدت هفت تا ۱۰ روز، تنگی نفس و مشکلات ریوی ناگهانی را  از نشانه‌های کرونا اعلام کرد و بهترین راه کنترل آن را اطلاع ‌رسانی صحیح و آموزش همگانی دانست.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد و سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار مسافر از مرز آن تردد می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.