به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی و بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در نامه ای خواستار تعطیلی اماکن تجمعی غیرضروری از جمله سالن های ورزشی، استخرها، مدارس، آموزشگاه ها، سینماها و محدودیت فعالیت قلیان سراها و کافه ها و رستوران ها و جلوگیری از برگزاری مسابقات، نمایشگاه ها و جشنواره ها، محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری برای جلوگیری از گسترش شیوع و ویروس کرونا شدند.

در این نامه از استاندار گیلان خواسته شده تا با توجه به بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس در سطح شهر رشت و استان گیلان و میزان بسیار بالای شیوع این بیماری در جوامع انسانی در مقایسه با سایر بیماری های مسری مشابه، بعنوان تهدید جدی علیه سلامت و بهداشت عمومی  تمهیدات لازم انجام شود.

رئیس شورا و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در این نامه محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری، حذف وسایل مشترک در اماکن عمومی و الزام به جایگزین کردن آن وسایل با وسایل یک بار مصرف در این اماکن توسط متصدیان از جمله قندان و نمکدان با نظارت مراکز بهداشت و اتحادیه ها و دیگر ادارات ذیربط ، آموزش همگانی به مردم در باره پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس با استفاده از حداکثر ظرفیت صدا و سیما و تولید محتوا توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شدند.

بی‌خطر سازی پسماندهای عفونی آغشته به ترشحات بیماران توسط تولیدکنندگان این پسماندها در مراکز درمانی قبل از اضافه شدن به زنجیره پسماند شهری،  ارسال دستورالعمل های ذیربط با بیماری کرونا به تمامی ادارات دولتی به ویژه شهرداری رشت در خصوص کاربرد گندزداها و ضدعفونی کننده‌ها، تهیه و ابلاغ دستورالعمل و نظارت بر نحوه تدفین موارد مشکوک و قرنطینه اطرافیان متوفی و جلوگیری از احتکار مواد شوینده و ضدعفونی کننده و برخورد قاطع و جدی با متخلفان از دیگر موارد درخواست شده در این نامه است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت دو نفر در گیلان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.