سیدامین نجات روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : فردی که در فصل برداشت برنج اقدام به آتش زدن ضایعات کشاورزی شالیزار مزرعه خود در منطقه گالشکلام لنگرود کرده بود مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و از سوی این اداره به مقام قضایی شهرستان معرفی و در دادگاه به جزای نقدی محکوم شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات به حق شهروندان برخورد قانونی با افرادی است که با آتش زدن ضایعات و آلودگی شدید هوا سلامت خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند و به طبیعت آسیب می رسانند  .

وی اظهارداشت:از ابتدای سال جاری از سوی این اداره نزدیک به ۳۰ پرونده در خصوص آتش زدن ضایعات کشاورزی و صنعتی تشکیل و  مرتکبین تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و پرونده آنها در نزد مقامات قضایی شهرستان مفتوح است و حکم در باره تک تک آنها صادر خواهدشد.

 وی گفت:به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک،سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و مرتکبین به جزای نقدی محکوم می شوند.

تصریح کرد: علاوه بر توصیه و مجازات قانونی ، به دلیل مضرات و  خسارات ناشی از آتش زدن کاه و کلش ، نگهداری و توجه به فایده اقتصادی و  مصرف آن برای دام ها باید به مرور زمان با فرهنگ سازی  مردم متوجه این موضوع شوند و به عنوان یک موضوع غیرواقعی از آن جلوگیری شود.

برخی کشاورزان در استان گیلان به رغم توصیه های کارشناسان مبنی بر مضر بودن آتش زدن کاه و کلش مزارع عادت دارند پس از برداشت محصول، بقایای آن  را آتش بزنند که این مساله بویژه هنگام وزش باد می تواند موجب بروز آتش سوزی های  گسترده شود .

از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان گیلان حدود یک میلیون و یکصد هزار تن کاه و کلش تولید می شود که بخش زیادی از کاه و کلش و بقایای محصولات توسط صاحبان مزارع شالیکاری آتش زده می شوند .

به گفته کارشناسان سوزاندن کاه و کلش علاوه بر بروز مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و بیماری ، سرمایه ملی می شود که می تواند در کاغذسازی و صنعت و یا  علوفه برای دام در زمستان از آن استفاده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.