خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از ۱۵ بهمن ماه امسال اهالی هنر و هنردوستان گیلانی همانند چند سال گذشته شاهد اکران همزمان فیلم‌های جشنواره فجر در استان بودند. جشنواره‌ای که به رغم سرد بودن استقبال در روز نخست با اکران «شنای پروانه» اثر «محمد کارت» شور و حال به سالن سینما میرزا کوچک رشت برگشت و امشب نیز با اکران دو فیلم «تعارض» «محمدرضا لطفی» و «عامه پسند» کاری از «سهیل بیرقی» حضور تماشاگران نشان داد در روزهای دیگر و با اکران آثار «ابراهیم خاتمی کیا»، «مسعود کیمیایی»، «محمدحسین مهدویان» و یا حتی فیلم «پیمان قاسم خانی»، «مهرداد خوشبخت» این شور و حرارت به اوج خود می‌رسد.

استان گیلان به واسطه سابقه غنی فرهنگی و هنری همیشه در اجرای چنین برنامه‌هایی با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌شود چیزی که در سال گذشته در همین زمان و اکران همزمانی جشنواره فجر شاهد بودیم و بر اساس آمارها اعلام شده این استان از نظر تعداد تماشاگران در زمان برگزاری جشنواره جز سه استان برتر کشور بود. این امر سبب شده تا مسئولان و متولی امر هر ساله تلاش کننده تا شرایط بهتری برای برگزاری این جشنواره در استان فراهم کنند.

ستاد برگزاری جشنواره تعیین کننده تعداد فیلم‌های اکرانی در استان

در همین راستا در حاشیه اکران دومین شب فیلم‌های جشنواره فجر ۳۸ گفتگویی با معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان انجام شد که سید امیر مصباح در این گفتگو با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر بزرگترین فستیوال هنری کشور است، اظهار کرد: در استان گیلان بیش از پنج دوره است که فیلم‌های این جشنواره به صورت همزمان اکران می‌شود.

وی به نوع انتخاب فیلم‌ها برای اکران در سطح استان‌ها اشاره کرد و افزود: در زمینه انتخاب و ارسال فیلم‌ها به ستاد برگزاری جشنواره در تهران تصمیم گیری می‌کند و این تصمیم بیش از همه وابسته به نظر کانون تهیه کنندگان است که تعیین می‌کنند فیلم‌ها چند اکران در سطح کشور داشته باشند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در ادامه با بیان اینکه ستاد برگزاری با توجه به پتانسیل استان‌ها و نظر کانون تهیه کنندگان فیلم‌ها را در سطح کشور تقسیم می‌کند، تاکید کرد: البته در این میان رایزنی بی تأثیر نبوده و ما نیز تلاش کردیم تا تعداد بیشتر و فیلم‌های بهتری را برای استان گیلان بگیریم.

مصباح ادامه داد: استان گیلان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها امسال بیشترین فیلم جشنواره فجر را اکران می‌کند استان گیلان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها امسال بیشترین فیلم جشنواره فجر را اکران می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا امسال نیز جشنواره در سینما میرزا کوچک رشت اکران می‌شود به خبرنگار مهر گفت: قبل از آغاز جشنواره تلاش شد تا در هر سه سینمای فعال رشت در صورت فراهم شدن شرایط فیلم‌ها اکران شود.

مصباح به رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان و مدیران این سینماها اشاره و اظهار کرد: بعد از تمام اقدامات به این نتیجه رسیدیم که تنها جایی که پتانسیل اکران فیلم‌های جشنواره را دارد همین سینما میرزا کوچک رشت است.

وی با اشاره به پیش بینی سه سانس برای اکران فیلم‌های جشنواره فجر، ادامه داد: در صورت که شرایط به گونه‌ای پیش رود که شاهد استقبال و تمایل مردم برای دیدن دوباره یکی از آثار باشد احتمال پیش بینی سانس فوق العاده در روزهای آینده در ساعت ۲۲ وجود خواهد داشت.

مصباح در ادامه همچنین به موضوع بلیت فروشی فیلم‌های جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: بلیت فروشی به دو صورت آنلاین و حضوری انجام می‌شود. خرید حضوری بلیت با هدف دسترسی برای آن دسته شهروندانی پیش بینی شده که امکان تهیه و خرید بلیت به صورت اینترنتی را ندارند.

ما به دنبال حضور مخاطب حرفه‌ای در زمان جشنواره هستیم

وی با اشاره به میزان استقبال از فیلم‌ها و با بیان اینکه در این زمینه می‌توان به دو صورت پاسخ داد به خبرنگار مهر گفت: دادن بلیت مهمان و پر کردن تمام سانس‌ها بدان معنا نیست که جشنواره‌ای پر مخاطب برگزار شده است با دادن بلیت مهمان و پر کردن تمام سانس‌ها بدان معنا نیست که جشنواره‌ای پر مخاطب برگزار شده است که البته نمی‌توان چنین روشی را نیز انکار و رد کرد، اما باید بدانیم جلب چنین مخاطبانی را نمی‌توان به عنوان مخاطب حرفه‌ای جشنواره تلقی کرد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با تأکید بر اینکه این روش از نظر حرفه‌ای قابل قبول نبوده و نمی‌توان مدعی برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بود، گفت: این موضوع یکی از اشکالات سال‌های گذشته بود که امسال بر اساس تصمیم گیری ستاد برگزاری جشنواره گیلان بلیت مهمان حذف و به صورت هدفمند از برخی چهره‌ها برای تماشای فیلم‌ها دعوت شد.

مصباح با تاکید بر اینکه در همه جشنواره‌ها همیشه روزهای نخست با عدم استقبال قابل قبولی مواجه بوده‌ایم، افزود: در دو روز نخست، فیلم‌ها قوی نبوده و با توجه به افزایش آگاهی مردم نسبت به فیلم و سینما شاهد استقبال خوبی نبودیم اما در روز دوم شاهد حضور خوب شهروندان بودیم و امروز (پنجشنبه) نیز فیلم‌ها با استقبال خوبی مواجه شد.

وی به برگزاری جلسات نقد و بررسی نیز اشاره کرد و آن را یکی از مطالبات مردم در سال‌های گذشته عنوان کرد و گفت: این موضوع مطالبه به حقی بود در همین راستا ستاد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان گیلان اقدام به برگزاری جلسه نقد و بررسی بعد از پایان اکران آخرین فیلم رأس ساعت ۲۲ شب در ساختمان ساعت شهرداری رشت کرد که در این جلسات تلاش شده تا هم از پیشکسوتان و هم جوانان و به ویژه منتقدان گیلانی همانند بهزاد عشقی، میثم پورجعفری، نواب محمودی و سیامک واعظی استفاده شود.

مصباح در ادامه درباره اهداف برگزاری جشنواره در استان گیلان با اشاره به آثار کوتاه مدت و بلند مدت در پاسخ به خبرنگار مهر اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب برای دیدن فیلم‌های جشنواره همزمان با تهران را می‌توان اثر کوتاه مدت برگزاری این جشنواره عنوان کرد. اما درباره آثار بلند مدت این همزمانی باید گفت گیلان در سال گذشته بر اساس آمار جز سه استان برتر در زمینه جذب مخاطب و تعداد تماشاگران در کشور بوده است.

راه اندازی خانه سینما در گیلان

وی با اشاره به اینکه این موضوع قطعاً به گوش مسئولان و متولیان امر خواهد رسید، ادامه داد: نتیجه این میزان استقبال، راه اندازی نخستین خانه سینمای کشور در سطح استان‌ها در استان گیلان بوده است.

مصباح با بیان اینکه طی دو ماه گذشته جلسات فراوانی با حضور همایون اسعدیان رئیس خانه سینمایی کشور در رشت برگزار شد در همین راستا مقرر شد شهرداری رشت مکانی در اختیار خانه سینما قرار دهد، ادامه داد: راه اندازی این خانه بار مالی برای استان نخواهد داشت زیرا تمام منابع مالی آن از سوی وزارتخانه تأمین شده و تمام سرویس‌های فرهنگی که در سطح استان ارائه خواهد داد به صورت رایگان خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از فیلم‌های این جشنواره در سایر شهرستان‌ها اکران نشده است به خبرنگار مهر گفت: یکی از اولویت‌های ما در استان گیلان و در راستای اجرای برنامه‌ها فرهنگی و هنری تمرکز زدایی از شهر رشت است.

مصباح با تاکید بر اینکه برای اینکه جشنواره فیلم فجر در شهرهای دیگر نیازمند ایجاد آیتم‌های فراوانی هستیم، افزود: ارسال فیلم از ستاد جشنواره، تقسیم اکران‌ها را در سطح استان سخت می‌کند اما امیدواریم با شرایط که در حال حاضر وجود دارد شاهد اکران فیلم‌ها در سایر شهرستان‌ها در سال‌های آینده باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.