ولی جهانی روز  یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : تعداد آثار ثبتی از گیلان در فهرست ملی کشور از یک هزار و ۱۴۱ اثر طی ۹ ماه نخست امسال به یک هزار و ۱۷۳ اثر ارتقاء پیدا کرده است.

وی عنوان کرد : در این راستا برای حفظ و ارتقا جایگاه این میراث، هفت تفاهم‌نامه همکاری با موضوع بررسی‌های باستان‌شناختی، انجام عملیات نظارت بر خاک ‌برداری، نظارت بر عملیات و مرمت آثار تاریخی، تهیه اطلس میراث‌فرهنگی، پشتیبانی از انجام گمانه‌زنی، بررسی و شناسایی آثار، مستندسازی و تشکیل پرونده آثار تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس، برگزاری نشست‌های تخصصی و جشنواره‌های حوزه میراث فرهنگی با دستگاه‌ها و دانشگاه‌های استان گیلان از ابتدای سال جاری تاکنون منعقد شده است.
وی اظهار داشت: این تفاهم‌نامه‌ها با رویکرد حفاظت و صیانت از آثار تاریخی با دستگاه‌هایی همچون استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و کشتیرانی، مرکز اقیانوس‌شناسی، اداره کل اوقاف گیلان، شهرداری لاهیجان، سازمان آب منطقه‌ای استان، دانشگاه گیلان، جهاد دانشگاهی، مرکز نوغان‌داری و ... بوده است.
وی ادامه داد: متاسفانه نگاه حاکم بر میراث فرهنگی کشور به گونه ای است که همه از دولت انتظار دارند و مشارکت چندانی برای حفظ آثار و ابنیه تاریخی که اکثرا در مناطق دورافتاده قرار دارند وجود ندارد . 
امیرانتخابی اظهار داشت:در برنامه توسعه پنج‌ساله چهارم اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دولت و چشم‌انداز بیست‌ساله کشور توجه ویژه‌ای به این مقوله شده است و شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سیاست‌های کلان بخش میراث فرهنگی را تصویب کرده اند.
وی تصریح کرد: اهتمام برای میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور وظیفه‌ای همگانی است؛ دولت به عنوان مسئول حاکمیت و سیاستگزار مقدمات قانونی، اجرای ‌این وظیفه را در عرصه‌های‌ پژوهش، صیانت، احیاء و معرفی فراهم می‌سازد؛ ارائه ارزش‌های مستند در میراث فرهنگی کشور در سطح ملی و بین‌المللی برای ابقا و ارتقای هویت فرهنگی جامعه؛ بالا بردن سطح فرهنگ عمومی‌در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای کشور – برخی از این سیاست ها است.
وی، حفظ و مرمت و نگهداری میراث فرهنگی به عنوان سرمایه فرهنگی پیش شرط لازم برای سیاست فرهنگی و اقتصاد فرهنگی دانست.
گیلان با دارا بودن یک هزار و ۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، رتبه چهارم به لحاظ تراکم آثار تاریخی در کشور را داراست.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.