فیگورهایی ساده و صمیمی از آدمها در حالات مختلف ، تصاویری که نشان از یک نگاه دقیق و یک دست قوی دارد.

۲۱ اثری که در نمایشگاه به تماشا گذاشته شده حاصل تجربه های طراحی استاد علی بیگی پرست در کلاس همراه شاگردانش است.

علی بیگی پرست متولد ۱۳۴۱ همدان است . سال ۶۶ وارد دانشگاه تهران شد و لیسانس نقاشی گرفت . بعد برای تدریس به زاهدان رفت و  انجمن هنرهای تجسمی را در زاهدان تاسیس کرد . سال ۷۸ برای ادامه تحصیل به تهران بازگشت و در دانشکده تربیت مدرس مدرک کارشناسی ارشد گرفت و بار دیگر به  زاهدان بازگشت اما پس از مدتی دوباره راهی تهران شد.

این هنرمند که علاوه بر نقاشی در زمینه مجسمه سازی و سفالگری نیز فعالیت دارد تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و جمعی داخلی و خارجی داشته و در چند دوره جشنواره نیز داوری کرده است .

وی که سالهاست مشغول تدریس و خلق آثار هنری است می گوید: همچنان در کنار دانشجویانم تجربه کسب می کنم ،پا به پای بچه های کلاس کار می کنم تا شوق آنان برای طراحی را برانگیزانم.

بیگی پرست به دانشجویانش توصیه می کند نخست خوب ببینند و بعد با جرئت و راحت خط بکشند.

طراحی هایی زنده و پویا

عباس نسل شاملو نقاش و استاد دانشگاه در مورد  ویژگی های این نمایشگاه گفت : قبل از ویژگی های طراحی نکات آموزشی موجود در کارها دارای اهمیت است .

وی خاطرنشان کرد: قسمت زیادی از ماجرا حاصل مشقهای تمرینی استاد بیگی پرست حین آموزش به دانشجویان در کلاسهای شخصی خود است .

به گفته وی سادگی و خلاصه کردن،  چه در خط ها و چه در رنگ از ویژگی های کارهای ارائه شده در نمایشگاه است،  به نحوی که کمتر خط اضافه ای در کارها دیده می شود .

این استاد دانشگاه ، برخورد حسی بیگی پرست با فیگور را از دیگر نکات جالب کارها عنوان و تصریح کرد: نقاش هم در فرمها به سادگی رسیده بود و هم در نوع خط زدن و خیلی حسی و نرم این اتفاق افتاده بود تا جایی که با چند خط محدود، و مختصری رنگ تمام حس مدل نشسته در مقابلش را با این که ندیده بودیم درک می کردیم .

وی با اشاره به این که طراحی ها زنده و پویا بود افزود: با تصویری روبه رو نبودیم که تمام شده، با تصویری مواجهیم که انگار جلویمان حرکت می کند، نفس می کشد؛ در واقع ارتباطی که بین نقاش و مدل بوده را تا حدی می توانیم حس کنیم و این به نظر من مهمترین ویژگی موجود در کارها است .

این استاد جوان هنر خاطرنشان کرد : این سادگی که ما در فرمها و خط ها از آن حرف می زنیم کاری سهل و ممتنع است یعنی در ظاهر ما فکر می کنیم چقدر راحت این کار انجام شده، حتی زمانی که از نزدیک، کار کردن استاد بیگی را می بینیم می گوییم چقدر آسان این روابط فرمی را پیدا می کند و با کمترین اشتباه و بدون هیچ نگرانی آن را انجام می دهد؛  این کار به نظر من ممارست خاصی می خواهد، باید سالها کار بکنی تا به این حد از قدرت تکنیکی و به این تشخیص برسی.

وی اظهار داشت:بعضی از کارها یک جاهایی رها شده بود ولی رها شدگی به نظرم یکی دیگر از ویژگی هایی بود که می توانیم بگوییم به آن طراحی حسی ماجرا کمک کرده بود به نحوی که آن لحظه را می توانستی حس کنی . چون کارها کلاسی بوده و زمان محدودی داشتند با این که برخی طراحی ها نیمه کاره به نظر می رسید اما احساس می کردی همینجا باید تمام می شده و خیلی خوب رها شده بود .

این استاد نقاشی در مورد شیوه استفاده از رنگ در آثار بیگی پرست گفت :  یک جاهایی ته رنگهایی که آورده بود مثل کاری که مدل نقاشی  لباس تیره ای به تن داشت ، با کمترین رنگها و حرکات بافتی را ایجاد کرده بود که جنس لباس را می توانستیم حس کنیم .

به گفته وی،  نقاش هم نشینی رنگ ها را خوب بلد است و همنشینی هایی در استفاده از رنگهای صورت و پوست بدن دارد نکات خیلی اموزنده ای است .

نسل شاملو در ادامه به بی تاریخ و بدون امضاء بودن کارها اشاره و تصریح کرد : این کارها و شکل ارائه شان خیلی به خود فرم طراحی ها نزدیک بود. نصب آنها با یک پونز ،بدون قاب ،  آموزنده و حسی شده بود که به نظر من برای تک تک ما نکاتی برای یادگیری داشت.

نمایشگاه طراحی های علی بیگی پرست در نگارخانه او از ۲۳ تا ۲۵ دی در نگارخانه "او" به  نشانی میدان مصلی، خیابان امام خمینی خیابان ۱۵ خرداد، روبه روی بنفشه سوم ،جنب رستوران چل و شیش

از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.