به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس محمدی روز سه شنبه به مناسبت هفته سوادآموزی در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان طی نشستی افزود : بر اساس سرشماری سال ۹۵ ، حدود ۹۷ درصد از جمعیت ۴۹ - ۱۰ سال و بر اساس آمار سال ۹۷ حدود ۵ / ۹۷ درصد از این جمعیت باسواد هستند.

 وی عنوان کرد : بیشترین رشد سواد آموزی در دو سال اخیر در شهرستان های شفت با 1.9، آستارا با 1.4 و تالش با 1.3 درصد حاصل شده است.

وی میزان باسوادی جمعیت شش سال به بالا در گیلان طی قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را حدود ۵۱ درصد عنوان و اظهار کرد: آمار باسوادی گیلان آن زمان در گروه سنی شش سال به بالا نسبت به میانگین کشوری که 47.5 درصد بود ، بالاتر قرار داشت.

وی با  اشاره نوع و نحوه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی خاطر نشان کرد: دامنه فعالیت نهضت سوادآموزی در گروه سنی 10 تا 49 سال است و در گروه های خاص شامل مددجویان، زندانیان، کشاورزان، نوغانداران و مانند آن افراد بی سواد تا ۶۰ سال نیز می توانند در کلاس های سوادآموزی ثبت نام کنند.

محمدی با تشریح سه دوره اصلی سوادآموزی شامل دوره توسعه سواد، انتقال و تحکیم سواد (تعمیق سواد) اضافه کرد: مدت آموزش دوره سوادآموزی برای پنج ماه و حداقل ۴۰۰ ساعت و مدرک این دوره معادل سوم ابتدایی است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان ادامه داد : مدت آموزش دوره انتقال نیز برای هفت ماه به مدت حداقل ۶۰۰ ساعت و مدرک این دوره نیز معادل ششم ابتدایی است و سوادآموزان با اخذ این دوره می توانند در دوره متوسطه اول برای ادامه تحصیل ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه دوره تحکیم سواد نیز به منظور تعمیق و تثبیت سواد و جلوگیری از برگشت به بیسوادی تعیین شده است، اضافه کرد: مدت این دوره آموزشی برای شش ماه به مدت ۲۰۰ ساعت است که ۷۰ ساعت به صورت حضوری و ۱۳۰ ساعت به صورت غیرحضوری است.

وی بیان داشت: سال گذشته حجم ابلاغی در سه دوره سوادآموزی ، انتقال و تحکیم سواد آموزی در ۹ هزار و ۳۷۱ نفر بود که ۹۶ درصد آنها تحت پوشش قرار گرفتند و حوزه سوادآموزی گیلان در ارزیابی سالانه معاونت های سوادآموزی، حائز رتبه خوب و قابل تقدیر شد، ضمن اینکه برای سال جاری حجم ابلاغی استان در دوره های سوادآموزی هشت هزار و ۲۴۳ نفر است که تاکنون افزون بر ۹۰ درصد تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه برای جذب یا ثبت نام افراد بی سواد تمهیداتی در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: زمان و مکان تشکیل کلاس و برگزاری امتحانات ، بر اساس شرایط سوادآموزان برنامه ریزی می شود و محتوای آموزشی را بر اساس نیاز مخاطبان از جمله تالیف کتاب ویژه نوغانداران، چایکاران، برنجکاران، کشاورزان و .. تولید می کنیم.

وی بیان داشت: ارائه رایگان تمامی کتب آموزشی و لوازم التحریر به سوادآموزان، اجرای طرح های مکمل با توجه به نیاز امروز جامعه برای مخاطبان شامل دوره های هفتگانه آموزش ICDL، آموزش از طریق تبلت، آموزش مهارت های زندگی ، فنی و حرفه ای و نیز اجتماعی است و برگزاری کلاس با هر تعداد و جنسیت ، معرفی سوادآموزان ثبت نام شده به دستگاه های خدمات رسان برای دریافت بسته های تشویقی اعم از فنی و حرفه ای، شهرداری و .. از دیگر تمهیدات برای جذب یا ثبت نام افراد بی سواد در گیلان است.

معاون سوادآموزی گیلان با بیان اینکه حدود یک هزار و ۶۰۰ آموزش دهنده در فرآیند برون سپاری با موسسات آموزشی غیردولتی در امر آموزش سوادآموزان در این استان فعالیت دارند، یادآور شد: در دوره سوادآموزی ۷۹۲ هزار تومان، انتقال ۹۳۰ و تحکیم ۱۶۱ هزار تومان برای آموزش دهندگان (آموزش هر یک از افراد در صورت قبولی آنان) در نظر گرفته شده است.

تاسیس نهضت سوادآموزی با هدف باسوادکردن خیل عظیم بی سوادان کشور به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در هفتم دیماه 58 صادر شد و در پیامی اقشار مختلف مردم را به مبارزه فراگیر با بی سوادی فرا خواند و از مسئولان خواست تا با بسیج همگانی با تمام امکانات بپاخیزند و ریشه بی سوادی را از بیخ و بن برکنند، بر همین اساس سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان یک نهاد انقلابی تاسیس شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.