رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا روز پنجشنبه در آئین خاکسپاری این نویسنده و هنرمند گفت: عبداللهیان متولد ۱۳۰۳ بود و پس از چند دهه فعالیت فرهنگی و نویسندگی، در سن ۹۵ سالگی به علت بیماری و کهولت سن، چهره در نقاب خاک کشید.

شاپور تشرینی افزود: از وی حدود ۲۰ کتاب دینی، فلسفی، عرفانی و ادبی منتشر شده است و او علاوه بر مناصب اداری مختلف در طول حیات پربار، از خیران و نیکوکاران شهرستان بود.

هوشنگ وقردوست از نویسندگان پیشکسوت آستارا هم اظهار کرد: عبداللهیان به علت انس با قرآن آثار نافذ و ارزشمندی دارد و کتاب های او باید در پژوهش های دانشجویان ادبیات فارسی و فلسفه مورد توجه قرار گیرد.

زتده یاد عبداللهیان فارغ التحصیل رشته ادبیات عرب از دانشگاه تهران و از دبیران بازنشسته آستارا بود و کتاب های فهرست اجمالی احکام و قصص قرآن، شرح اجمالی مثنوی معنوی، زیارت کعبه (آمال مسلمین)، خلفای راشدین، روح و روان در مثنوی معنوی، بلعم باعورا (معاویه، شیطان و مزیت دنیا)، لقمان حکیم و حضرت داوود (ع)، حضرت ایوب(ع)، حضرت شعیب (ع) و هاروت و ماروت را تالیف کرده است.

آستارا از دیرباز به داشتن مردم با فرهنگ و دارای درصد باسوادی بیشتر نسبت به بسیاری از شهرها مشهور بوده و نیما یوشیج نیز دو سال در این شهرستان به تعلیم و تربیت پرداخته است و در دوره معاصر نیز علاوه بر انجمن شعر و ادب فعال، ده ها شاعر و نویسنده صاحب اثر دارد و اکبر اکسیر مبدع سبک شعر فرانو، از چهره های ادبی مطرح در کشور، فرزند این دیار است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع و ۴۰۰ هنرمند در هفت انجمن هنری آن ساماندهی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.