رئیس دانشگاه گیلان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح ساختمان جدید اداری و آموزشی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان به خبرنگار ایرنا، گفت: این ساختمان به مساحت پنج  هزار و ۶۰۰ مترمربع با بیش از چهار میلیارد تومان هرینه در سه طبقه  به بهره برداری رسیده است.

احمد رضی افزود: در زمان حاضر، حدود دو هزار دانشجو در ۱۰ رشته آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان در ابتدا به عنوان مرکز پژوهشی نباتات نیمه گرمسیری ، وابسته به دانشگاه تهران در یک ساختمان اداری با امکانات محدود شروع به کار کرد، در سال ۱۳۵۵ با نام دانشکده کشاورزی به دانشگاه گیلان ملحق شد، این دانشکده از سال ۱۳۵۶ فعالیت آموزشی خود را در چهار رشته دامپروری، ماهی شناسی، اقتصاد کشاورزی و زراعت آغاز کرد و هم اکنون در ۱۰ گروه آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و یک گروه پژوهشی فعالیت دارد.

این دانشکده با برخورداری از امکانات به نسبت گسترده کمک آموزشی و پژوهشی، با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه در برنامه توسعه خود تاسیس رشته هایی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی در نظر داشت، از مهمترین آزمایشگاه ها می توان به پرورش حشرات و حشره شناسی، بیولوژی خاک و خاکشناسی ، اصلاح نژاد ، هوا و اقلیم، نقشه برداری، کیفیت آب، هیدرولیک و مدل های فیزیکی ، آبیاری، آبیاری تحت فشار، میکروبیولوژی ، زراعت، اصلاح بذر ، باغبانی، قارچ شناسی و بیماری های گیاهی ، تغذیه دام، فیزیولوژی ، تعذیه نبات و ... اشاره کرد.

دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان دارای اراضی کشاورزی شامل باغ میوه (کلکسیون درختان میوه)، شالیزار، مزارع دامپروری و سایر تاسیسات گلخانه ای و دامپروری (پرورش گوسفند و مرغداری) است که هر ساله مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد، از سایر بخش های این دانشکده می توان به موزه تاریخ طبیعی اشاره کرد که کار خود را از سال ۱۳۵۷ آغاز کرد و سپس با افزایش نمونه ها از سال ۶۳ و تاسیس موزه در قالب یک طرح تحقیقاتی به جهاد دانشگاهی ارائه و مورد تصویب قرار گرفت و رسما آغاز به کار کرد، در پایان سال ۷۲ از حالت طرح تحقیقاتی خارج و به عنوان واحدی از دانشکده علوم کشاورزی درآمد.

بر اساس آخرین آمار در زمان حاضر، دانشگاه گیلان با ۱۰ دانشکده و یک واحد پردیس و دو پژوهشکده( حوضه آبی دریای خزر و گیلان شناسی) با ۵۸۴ عضو هیات علمی،حدود ۱۷ هزار دانشجو ، به عنوان بزرگترین مراکز آموزش عالی در منطقه شمال کشور مشغول به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و سالانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو را در ۵۴۴ رشته – گرایش در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دوره های روزانه ، شبانه ، پردیس و مجازی پذیرش می کند، این دانشگاه با اعضای اتحادیه دانشگاه های دولتی کشور های حاشیه دریای خزر ، برخی از دانشگاه های کشورهای جنوب شرق آسیا و اتحادیه اروپا ارتباطات علمی و تبادل استاد و دانشجو دارد.

 قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر سه نظام بین المللی و رتبه بندی جهانی تایمز ،لیدن، شانگهای و دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا و ده دانشگاه برتر جامع کشور جزئی از توانمندی های دانشگاه گیلان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.