منوچهر پارسافر روز  پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان تولید سالانه برخی از محصولات شاخص گلخانه ای از جمله گل های آپارتمانی در گیلان چهار میلیون و ۹۰۰هزار گلدان است.

وی تصریح کرد: در گلخانه های گیلان، سالانه ۹۱۳تن توت فرنگی، سه هزار و ۵۰۰ هزار گل شاخه بریده و  چهار هزار و ۵۰۰ گلدان گل زینتی تزئینی تولید می شود.

وی با اشاره به برنامه توسعه فضاهای گلخانه ای در گیلان ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه و ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی ۸۰هکتار فضای گلخانه ای در سال زراعی ۹۹-۹۸ باید در  استان  ایجاد شود که تاکنون ۴۱متقاضی که  طرح های گلخانه ای شان در مجموع به ۲۵هکتار می رسد به بانک ها معرفی شده اند و در نوبت دریافت تسهیلات هستند.

به گفته پارسافر؛ برای راه اندازی این ۲۵هکتار گلخانه قرار است ۱۱۷میلیارد تومان تسهیلات به بهره برداران پرداخت شود .

 وی اضافه کرد: مقدمات تامین و جانمایی زمین برای ۵۵ هکتار گلخانه دیگر هم در حال فراهم شدن است و بیشتر این طرح ها با محوریت تولید شیوه های مدرن گلخانه ای از جمله هیدروپونیک  در مرحله بررسی هستند.

وی با اشاره به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر بررسی طرح های گلخانه ای خارج از سقف و محدودیت زمانی و مکانی و تسهیل در پرداخت تسهیلات این بخش گفت: به سهم خودمان برای پذیرش راحت تر طرح ها و کاهش سخت گیری های بانکی رایزنی کرده ایم که در این خصوص متقاضیان می توانند به منظور اخذ مجوز لازم به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مراجعه و پس از اخذ مجوز در سامانه سیتا به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. 

یکی از راه های مقابله با محدودیت منابع آب و کنترل تأثیر شرایط آب و هوایی در تولیدات کشاورزی، سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های جدید تولید محصول است؛ استفاده از روش کشت گلخانه ای از جمله راهکارهایی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند در صورت توسعه این روش می توان بسیاری از تنش های محیطی وارد شده به محصولات کشاورزی را کاهش داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.