منوچهر پارسافر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بزرگترین مزیت تولید محصول در محیط های گلخانه ای را مصرف بهینه آب، با استفاده از سامانه های نوین آبیاری و کنترل تبخیر آب عنوان کرد و افزود. مقدار مصرف آب برای پرورش گیاهان در فضای  روباز ۱۰تا ۱۲ برابر فضای گلخانه ای است.

وی با اشاره به مزیت افزایش تولید و ضریب امنیت غذایی در تولید گلخانه ای خاطرنشان کرد: در شرایط محیطی مطلوبی که با استفاده از سامانه های سرمایشی و گرمایشی در فضای گلخانه ای ایجاد می شود، بسیاری از آفت ها و بیماری های گیاهی فضای باز، قابل پیشگیری و کنترل است .

وی اضافه کرد:  از طرفی حذف سموم شیمیایی از گردونه تولید را به دنبال دارد که نتیجه آن تولید محصول سالم تر و حذف هزینه ها برای مقابله شیمیایی و بیولوژیک است.

پارسافر تصریح کرد: از آنجایی که برخی از محصولات مثل توت فرنگی قابلیت تولید در هر چهار فصل سال را در محیط های بسته گلخانه ای دارند، مقدار تولید در یک واحد سطح به نسبت فضای باز، تا چهار برابر افزایش می یابد.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشارزی گیلان ؛ سالانه ۹۱۳تن توت فرنگی در گلخانه های استان تولید می شود.

یکی از راه های مقابله با محدودیت منابع آب و کنترل تأثیر شرایط آب و هوایی در تولیدات کشاورزی، سیاست تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های جدید تولید محصول است؛ استفاده از روش کشت گلخانه ای از جمله راهکارهایی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند در صورت توسعه این روش می توان بسیاری از تنش های محیطی وارد شده به محصولات کشاورزی را کاهش داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.