اولیاء دانش آموزان به عنوان صاحبان اصلی سرمایه های با ارزش، حق اظهار نظر، نظارت و در مواردی حق دخالت در مسائل مربوط به آموزش و پرورش را دارند، مشارکت خانواده در امور مدرسه  راهکاری اساسی برای توسعه نظام آموزشی به شمار می رود و فرایند تعلیم و تربیت آینده سازان نیز بایستی با مشارکت خانواده ها در مدارس پیش رود و تنها در اینصورت است که فرآیند پیچیده تعلیم و تربیت می تواند به شیوه درست، موثر و شایسته اجرا و موجب رشد و تعالی شود.

همه به این مهم آگاهند که همکاری خانواده‌ها با مدرسه به پیشرفت دانش‌آموزان کمک می‌کند و مدرسه‌ای موفق است که انجمن اولیاء و مربیان توانمندی داشته باشد زیرا مشارکت داوطلبانه خانواده‌ های دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی می‌تواند در پیشرفت تحصیلی آنها موثر باشد.

یکی از موثرترین روش ها برای جلب و جذب مشارکت خانواده ها و مربیان مدرسه، گسترش انجمن های اولیاء و مربیان در واحدهای آموزشی است؛ انجمن اولیا و مربیان در واقع مظهر مشارکت خانه و مدرسه است که اعضای آن با همفکری مسیری اصولی برای تعلیم و تربیت مناسب آینده سازان ترسیم می کنند.

انجمن های اولیاء و مربیان با آغاز هر سال تحصیلی جدید بر اساس دستورالعمل کشوری بایستی تا نیمه اول مهرماه ، با برگزاری انتخابات در مدارس تشکیل و در مدت یک سال تحصیلی به فعالیت بپردازند، انجمن های اولیاء و مربیان به منظور تقویت همکاری، مشارکت، افزایش نقش خانواده ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی برای تحقق اهداف مدرسه و ارتقای کیفیت فعالیت های تربیتی مدرسه در ساحت های شش گانه تربیتی و گسترش ارتباط بین خانه و مدرسه تشکیل می شود.

نقش مهم همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت 

کارشناس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان با بیان این که همکاری اولیاء و مربیان در امر تعلیم و تربیت آینده سازان کشور نقش مهمی دارد، گفت: اولیای دانش آموزان و مربیان مدارس، مهمترین عامل در تربیت و رشد فکری و اخلاقی دانش آموزان هستند که همفکری و همکاری بیش از پیش آنها نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

رضا آزموده کسمائی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه و مدرسه دو نهاد مهم و موثر تربیتی هستند که همکاری بین آن ها در فرآیند آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است و هفته پیوند اولیا و مربیان نیز یادآور این مهم و نقش موثر همکاری این دو مجموعه است.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات انجمن اولیاء و مربیان در مدارس به منظور تعیین اعضا اظهار کرد: حضور والدین در برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در تقویت و رشد مدارس بسیار اهمیت دارد و این انجمن ها می توانند در مسیر همراهی خانواده و مدرسه موثر بوده و نظام تعلیم و تربیت را به طرف پیشرفت و توسعه همه جانبه هدایت کنند.

آزموده با بیان این که انتخابات انجمن اولیاء و مربیان نیمه اول مهر ماه امسال در سه روز متوالی در مدارس استان گیلان برگزار شد، خاطر نشان کرد: مدیر مدرسه، یکی از معاونان مدرسه به انتخاب مدیر، نماینده شورای معلمان، معاون پرورشی یا یکی از مربیان امور تربیتی در صورت نبودن مربی، یکی از معلمان آگاه به مسائل تربیتی به انتخاب مدیر و منتخبان اولیای دانش آموزان ترکیب اعضای انجمن اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی هستند.

کارشناس انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش گیلان اضافه کرد: تعداد اولیای دانش آموزان و چگونگی انتخاب آنها، برای عضویت در انجمن و چگونگی و زمان تشکیل جلسه ها، برابر آیین نامه انجمن اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی خواهد بود و در صورت لزوم ، مدیر مدرسه می تواند از نماینده شورای دانش آموزان و بر حسب مورد از افراد ذیربط و صاحبنظر ، برای شرکت در جلسه های انجمن اولیاء و مربیان دعوت کند.

در مدارسی که تا ۳۰۰ دانش آموز داشته باشد، تعداد اولیای منتخب هشت نفر خواهد بود که پنج نفر اول عضو اصلی و سه نفر بقیه عضو علی البدل هستند و در مدارسی که بالاتر از ۳۰۰ دانش آموز داشته باشند، به ازای هر ۵۰ نفر یک نفر از اولیا به اعضای اصلی اضافه می شود و حداکثر اعضای اصلی منتخب در مدارسی که بیش از ۷۰۰ نفر دانش آموز دارند تا ۱۳ نفر است.

شرح وظایف انجمن اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان گیلان در این رابطه به خبرنگار ایرنا بیان داشت: تامین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی، آموزشی اولیاء و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه، برنامه ریزی و تشکیل جلسه های عمومی اولیای دانش آموزان، برنامه ریزی و تصمیم گیری برای تشکیل جلسه های آموزش خانواده، همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاس های فوق برنامه و مشارکت در اجرای برنامه های کارآموزی هنرجویان در هنرستان ها از جمله وظایف انجمن اولیاء و مربیان در مدارس است.

مازیار صفرپناه اظهار داشت: همکاری و مشارکت با مدیر مدرسه در اجرای فعالیت های پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزان و بازدید از مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی، همکاری و مشارکت درباره چگونگی قدردانی از کارکنان، اولیاء و دانش آموزان و اعضای شوراهای مدرسه با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، جلب همکاری اولیای دانش آموزان برای مشارکت و کمک به ارتقای کیفیت فعالیت های مربوط و ارائه پیشنهادهای لازم به مدیر مدرسه، تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان، صاحب حرف، افراد خیر، موسسات خیریه در تامین امکانات مورد نیاز و بهبود اداری مدرسه و نظارت بر چگونگی اخذ کمک های مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله دیگر وظایف انجمن است.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر در مدارس استان گیلان از سال گذشته اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته، تشکیل اتاق اولیاء در ۱۰ درصد از مدارس گیلان محقق شد و تشکیل اتاق ویژه اولیاء در سال تحصیلی جاری ۹۹ - ۹۸ در ۳۰ درصد از مدارس استان در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان گیلان بیان داشت: اختصاص فضایی مستقل به نام اولیاء و برای خانواده در مدارس اقدامی است که پدرها، مادرها و مدیران مدارس و حتی دانش آموزان این احساس را بیشتر از هر زمان دیگر داشته باشند که بین خانه و مدرسه و بین اولیاء و مربیان یک تعامل نزدیک وجود دارد.

وی با بیان اینکه این اتفاق نشان دهنده استقبال و اشتیاق آموزش و پرورش برای مشارکت همراه با احترام و کرامت اولیاست، اضافه کرد: اتاق فکر اولیاء علاوه بر اینکه بر حفظ کرامت خانواده های مراجعه کننده به مدرسه، کمک می کند؛ مکانی برای گفت و گو والدین و مربیان است ضمن این که اعضای انجمن می توانند جلسه های خود را در این مکان برگزار کنند و با برنامه ریزی حضور خود را در هفته تداوم بخشند.

صفرپناه  درباره اهداف ارتقای اتاق اولیاء از ۱۰ درصد سال گذشته به  ۳۰ درصد در سال جاری تصریح کرد: استقبال و اشتیاق آموزش و پرورش برای مشارکت و همراه با احترام و کرامت اولیاء در امور مدرسه و تحقق اصل نظارت مردم، انجام آسان راهبری و هدایت وظایف انجمن اولیاء و مربیان و نگهداری اسناد و مدارک مربوط به ارتباط انجمن با خانواده ها و عملکرد انجمن در این اتاق از جمله این اهداف است.

خانه و مدرسه، دو بال پرواز در آسمان تعلیم و تربیت

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز با بیان این که خانه و مدرسه دو بال شکوهمند پرواز در آسمان تعلیم و تربیت هستند، گفت: از این رهگذر انجمن اولیا و مربیان به عنوان یک ظرفیت موثر، مظهر همکاری و هماهنگی آگاهانه و هدفمند دو نهاد خانه و مدرسه به شمار آمده و نقش بسیار مهم و سازنده ای در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت در ایران اسلامی دارد.

نادر جهان آرای افزود: هفته پیوند اولیا و مربیان نماد همدلی و همراهی، مشارکت و همکاری دو نهاد اصلی تربیت یعنی خانه و مدرسه و فرصت مغتنمی است تا نقش خانواده و جامعه و سایر رسانه ها مورد توجه افکار عمومی قرار گیرد و از این رهگذر زمینه مشارکت فعال و همه جانبه بخش های مختلف جامعه با آموزش و پرورش فراهم آید، از این رو زیباترین جلوه گاه پیوند خانه و مدرسه و نقطه عطف دغدغه ها ،امیدها، آرزو های اولیا، تلاش ها و مجاهدت های مربیان دلسوز و زحمتکش مدارس است.

وی اظهار داشت: بدون شک نهاد خانواده که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۲۱ بار بدان اشاره شده؛ مهمترین نقش را در زمینه سازی رشد و تحول فرزندان برعهده دارد و اولیای دانش آموزان در همراهی هدفمند خود با مدرسه بویژه در پشتیبانی و اجرای طرح های تربیتی، تصمیم گیری، برنامه ریزی و ارزشیابی از برنامه ها و اقدامات فرایند تربیت، باید مشارکت فعال و هماهنگ با مدرسه داشته باشند.

جهان آرای با اشاره به عضویت ۲۴ هزار و ۳۶۹ نفر در انجمن های اولیاء و مربیان مدارس خاطر نشان کرد: انجمن های اولیاء و مربیان به منظور تقویت همکاری، مشارکت و افزایش نقش خانواده ها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها برای تحقق اهداف مدرسه و ارتقای کیفیت فعالیت های تربیتی مدرسه در ساحت های شش گانه تربیتی و گسترش ارتباط بین خانه و مدرسه تشکیل می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تشریح فعالیت های انجمن اولیاء و مربیان و جایگاه مهم و موثر آن در مدرسه بیان داشت: انجمن اولیاء و مربیان در تعلیم و تربیت نقش مهمی دارند بنابراین تحقق اهداف انجمن مستلزم همراهی و همکاری خانه و مدرسه است که بایستی به این مهم توجه جدی شود.

وی خاطر نشان کرد: انجمن اولیا و مربیان تجلی پیوندی است که برای مشارکت در امر تربیت فرزندان، بین اولیا و مربیان انجام می گیرد بنابراین هفته پیوند اولیا و مربیان، بهترین و مناسب ترین فرصت برای فراهم کردن زمینه های تحقق همکاری و هم دلی میان خانه و مدرسه است.

۲۴ تا ۳۰ مهرماه هفته پیوند اولیاء و مربیان نام گرفته است؛ انجمن اولیاء و مربیان ، کارکردها و نقش ها، انجمن اولیا و مربیان، مدرسه بدون دیوار، انجمن اولیاء و مربیان، تبلور آموزه های دینی، انجمن اولیاء و مربیان، موانع و آسیب ها، انجمن اولیاء و مربیان، تقویت مدرسه محوری، پیوند اولیاء و مربیان ، اقتصاد مدرسه و توسعه منابع و انجمن اولیاء و مربیان، گفتمان سازی سند تحول بنیادین روز شمار هفته پیوند اولیاء و مربیان است.

حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در پنج هزار و ۳۰۰ مدرسه با ۲۰ هزار کلاس درس در شهرستان های مختلف گیلان مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.