یونس رنجکش عصر پنجشنبه در کارگاه آموزشی نقش آب بندان ها در توسعه اقتصادی گیلان در روستای نوده بخش لشت نشاء از توابع شهرستان رشت افزود : با توجه به ظرفیت های موجود در روستاها و منابع انسانی و طبیعی به خوبی می توان با اموزش جامعه هدف کارآفرینی های پایدار ایجاد کرد.

وی اظهار داشت : یکی از فرصت های موجود در روستاهای گیلان اب بندان هایی است که هم اکنون برای استفاده در تامین اب شالیزارها انجام می شود که با یک برنامه ریزی اصولی این موقعیت ها می توانند تبدیل به فرصت های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف شوند.

وی ادامه داد : احیای فرصت های جدید کار افرینی در اب بندان ها با ایجاد مشاغلی چون پرورش ابزی و ماکیان ، فروش محصولات خانگی ، صنایع دستی روستایی ، صید تفریحی ، قایق سواری ، بازی های ابی ، برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها و ایجاد محیط های تفرجگاهی نظیر پیست پیاده روی  و دو چرخه سواری در محدوده اب بندان ها نقش مهمی در توسعه روستایی و اشتغال پایدار برای ساکنان منطقه دارد.

به  گفته رنجکش؛ در سیاست کلی بهره برداری های چند منظوره از اب بندان ها هدف اصلی تامین اب کشاورزی است اما می توان برای حفاظت بیشتر از این سرمایه ها طبیعی و جلوگیری از دست اندازی ها و تصرف آنها به صورت چند منظوره مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی اظهار داشت :  اولویت واگذاری این اب بندان ها  با روستاییان منطقه است که می توانند در قالب شرکت های تعاونی  و یا تعاونی دهیاری ها  و یا اشخاص  دارای توانایی های مالی  و برنامه  های مدون بر اساس در خواست هایی که به دستگاه های متولی ارائه می دهند، انجام گیرد.

وی افزود : در این کارگاه اموزشی. اهتمام است تا نمونه هایی از فعالیت های اقتصادی مبتنی بر داشته ها و مهارت های روستایی برای جامعه هدف محلی ارائه  شود تا از این طریق بتوانند در کنار فعالیت های کشاورزی به اقدامات دیگری نیز بپردازند .

در این کارگاه اموزشی که در پی برگزاری همایش علمی نقش اب بندان ها در توسعه اقتصادی گیلان از سوی اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان؛ جمع کثیری از اهالی روستا،  دهیاران ، شرکت های تعاونی روستایی، مسوولان فرمانداری و ادارات شهرستان رشت و با مدیریت بخشداری لشت نشاء ضمن ارائه مطالب اموزشی ، نمایشگاهی از دستاوردها و مشاغل خانگی روستایی نیز برپا شد.

۸۷۹ پهنه آب بندان شامل دو هزار قطعه با محدوده ۱۶۷ هکتار در گیلان وجود دارند که شیوه نامه بهره برداری از این حوزه‌های آبی و نحوه واگذاری آنها در استان گیلان تنظیم و پس از تصویب ابلاغ شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.