به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا ؛  ارسلان زارع  روز دوشنبه در جلسه کارگروه پسماند استان صبر مردم سراوان را قابل تقدیر عنوان و خاطرنشان کرد: مشکل زباله سراوان تنها مختص مردم آن منطقه نیست،بلکه درد مشترک همه گیلانیان است.

وی با قدردانی از اهتمام دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تشکیل کارگروهی در این سازمان برای موضوع مدیریت پسماند استان های شمالی و همچنین توجه خاص وزیر کشور ، به مردم اطمینان داد که مسئولان در حال انجام اقداماتی برای رفع مشکلات مربوطه هستند.

 زارع تاکید کرد : روند پیشرفت امور مربوط به احداث تصفیه خانه شیرابه و دیگر اقدامات مرتبط با بهبود شرایط محل دفن زباله سراوان و پروژه نیروگاه زباله سوز به طور مرتب گزارش شود.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام همه دستگاه های اجرایی در به ثمر رسیدن پروژه تصفیه شیرابه زباله سراوان گفت: مقوله پسماند باید نخستین  اولویت شهرداری رشت و دغدغه اصلی همه مسئولان باشد و شهردار رشت بایستی در طول فصل پاییز هفته ای یکروز در سایت سراوان مستقر شود.

  وی از وعده دادن به جامعه هدف بدون آینده نگری و نیازسنجی  انتقاد و تصریح کرد: متاسفانه برخی مدیران دستگاه های اجرایی برای امیدبخشی ، بدون در نظر گرفتن ظرفیت و منابع در دسترس به بیان برنامه های آتی می پردازند،این در حالیست که عدم تحقق برنامه های اعلام شده موجب نگرانی عمومی و کاهش اعتماد مردم  می شود.

زارع،  برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای حل معضل پسماند در همه نقاط استان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: فرمانداران و شهرداران سایر مناطق استان نیز که با معضل زباله مواجه هستند باید مشارکتی موثرتر در اقدامات صورت گرفته و نیز بیان نیازمندی ها و مشکلات این حوزه داشته باشند.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا باید مورد توجه عمومی قرار گیرد ، تصریح کرد: متاسفانه این مقوله فرهنگی آنطور که باید جدی دنبال نشده؛ لذا باید همه شهرداری ها، دستگاه های اجرایی،سازمان های مردم نهاد و رسانه های جمعی در این مسیر گامی موثر بردارند.

استاندار گیلان استفاده از فناوری روز و بهره گیری از تجارب دیگر کشورها در حوزه پسماند را امری مهم خواند و تاکید کرد: در بهره گیری از هر نوع تکنولوژی جهت حل مشکل پسماند باید رعایت استانداردهای زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به  لزوم انعکاس فعالیت های انجام شده در حوزه پسماند با رعایت صداقت در گفتار متذکر شد : باید با اقدامات فراگیر اجتماعی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما، سایر رسانه ها و  فضای مجازی انجام  شود.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است، این منطقه در ۱۷ کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده، روزانه ۸۰۰ تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود . دفع نامناسب زباله در این منطقه و تبعات منفی آن برای بهداشت  از چالشهای مهم زیست محیطی گیلان است.

۷۲۹۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.