علی درجانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به فراهم شدن امکان صادرات محصولات کشاورزی خصوصا کیوی به کشور روسیه افزود: کیوی گیلان به دلیل کیفیت عالی، بازار پسندی بالایی را در کشور روسیه دارد.

وی ادامه داد: روسیه به دلیل موقیت جغرافیایی و بازار آماده بستر مناسبی برای فعالیت کشاورزان گیلانی، ارز آوری و کسب در آمد مناسب است و بیشترین کیوی گیلان در شهرستان های تالش، رودسر و آستارا تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با یادآوری اینکه سال گذشته ۱۵۴ هزار تن کیوی از باغات استان برداشت شد، اظهارداشت: پیش بینی می شود در سال جاری ۱۸۰ هزار تن کیوی برداشت شود.

وی صادرات کیوی با کیفیت را تضمین کننده حفظ بازارهای موجود و گسترش آن دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن کیوی گیلان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر شد.

به گفته درجانی، هفت هزار و ۵۰۰ نفر در باغ های کیوی گیلان مشغول به کار  بوده و بازار خوب کیوی موجب توسعه پرورش این محصول شده است.

سطح زیر کشت باغات کیوی در کشور، ۱۲ هزار و ۱۵۲ هکتار است که  از این میزان پنج هزار و ۷۴۶ هکتار مربوط به گیلان است. سال گذشته ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن صادرات کیوی، ۴۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در گیلان در تولید کیوی فعالیت دارند؛ تالش با دو هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی زیر کشت بزرگترین تولیدکننده کیوی گیلان است و پس از آن شهرستان های رودسر و آستارا در رتبه های بعدی قرار دارند. 

گمرکات کشور با قرنطینه کردن کیوی در تمامی نواحی مرزی، از تاریخ پانزدهم تیر تا پانزدهم مهرماه صادرات آن را به عنوان اقلام مممنوعه اعلام کردند و از فردا ، قدم ها برای صادرات کیوی برداشته می شود.

پیشتر مسعود الماسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگو با   ایرنا   فرصت ها و در عین حال دشواری های صادرات کیوی استان را برشمرده بود.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.