حسین نحوی نژاد روز شنبه به مناسبت هفته سالمندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان رودسر با ۵ / ۱۶ و لاهیجان با ۲ / ۱۶ درصد جمعیت سالمندی در جایگاه دوم و سوم سالمندترین شهرستان های استان گیلان قرار دارند .

وی افزود: شهرستان های تالش با ۳ / ۹ ، آستارا با ۵ / ۹ و رضوانشهر با ۶ / ۱۱ به ترتیب کمترین آمار سالمندی در استان گیلان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان این که درصد سالمندی در گیلان نسبت به جمعیت ۹ / ۱۳ است و جزء پیرترین استان های  کشور هستیم، خاطر نشان کرد: حدود ۱۸ درصد افرادی که از توانبخشی بهزیستی استان خدمت می گیرند، از سالمندان هستند.

نحوی نژاد با اشاره به بیسوادی ۵۵ درصد از سالمندان گیلان بیان داشت: ۸ / ۵۴ درصد از سالمندان گیلان در شهرهای استان زندگی می کنند در حالی که آمار کشوری ۵ / ۷۲ درصد است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان این که در زمان حاضر، ۱۴ مرکز نگهداری شبانه روزی سالمندان در این استان فعال است، تصریح کرد: حدود یک هزار و ۱۰۰ سالمند در این مراکز نگهدای می شوند که ۱۸۰ نفر مجهول الهویه هستند.

وی با اشاره به فعالیت سه مرکز روزانه نگهداری سالمندان و ارائه خدمات به حدود ۷۰ نفر در این مراکز اظهار داشت: ۵۰ نفر نیز در پنج مرکز ویزیت در منزل از سوی بهزیستی گیلان خدمات دریافت می کنند.

نحوی نژاد با بیان این که ارائه خدمات به سالمندان تنها مختص به بهزیستی نیست، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان های فرهنگی و غیره بایستی به سالمندان فکر کنند و برای آنها برنامه داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف در هفته سالمندان در استان گیلان اضافه کرد: برگزاری مراسم ویژه تکریم از سالمندان موفق، شب شعر و خاطره، پیاده روی همگانی در پارک قدس رشت، همایش تحت حقوق شهروندی و معضلات حقوق سالمندان و همایشی با موضوع سالمندی، فرصت ها و چالش ها از جمله این برنامه ها است.

سوم تا نهم مهرماه هفته سالمندان نام گرفته است.

سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز شصت سالگی است .امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده است و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد.به طوریکه بر اساس پیش بینی کارشناسان در آینده ای نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود.با افزایش سالمندان مساله بهداشت،سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده ای پیدا می کند.

باید قبول کرد که سالمندی بیماری نیست،بلکه یک فرایند طبیعی است و نمی توان آن را متوقف و یا معکوس نمود،بلکه می توان با مراقبت های صحیح و ساده به سالمندی توام با سلامت رسید. چون سالمندی همراه با فقدان یا کمبودهایی است،توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی آنان لازم و ضروری است.از طرف دیگر هنگامی که خود مردم آگاهی و برداشت کافی از دوران و مسایل مربوط به سالمندی داشته باشند در وضع و موقعیت بهتری جهت برخورد با مسائل و واقعیات دوران پیری و رعایت موارد پیشگیری و بهداشت این دوران قرار خواهند گرفت.بنابراین توجه به بهداشت دوران سالمندی موجب خواهد شد فرد سالهای پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی،روانی و اجنماعی سپری کند.

۷۲۸۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.