فرماندار آستارا توسعه یک امر درون زاست و تک تک افراد جامعه باید به خودآگاهی و خودباوری برسند و لذا این مهم تنها با کتاب و کتابخوانی میسر می شود.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، حسن رستم زاد در آیین اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان آستارا، تقارن برگزاری این مراسم معنوی با دهه امامت و ولایت را منشا خیرات و برکات دانست و اظهار کرد: آستارا یک شهرستان فرهنگی است و دروازه تمدنی ایران محسوب می شود.

وی با اشاره به سبقه آستارا در عرصه های علمی و فرهنگی، افزود: آستارا مقام اول باسوادی در کل کشور را دارد.

فرماندار آستارا مظلومیت ائمه اطهار(ع) را در عین عظمت و بزرگی و عزت و اقتدار آنان دانست و تصریح کرد: شیعیان عشق و ارادت خاصی به اهل بیت(ع) دارند و امام رضا(ع) جایگاه ویژه ای نزد ایرانیان دارد.

رستم زاد، قرآن را معجزه پیامبر اسلام(ص) دانست و گفت: اولین آیه نازل شده بر پیامبر(ص) با «اقرا» شروع می شود و قرآن به قلم سوگند یاد می کند لذا علم و کتاب و قلم و کتابت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ارزش علم و دانش اندوزی در جامعه اسلامی، یادآور شد: امروزه جوامع توسعه یافته به واسطه همین ارزشمندی علم و دانش به چنین جایگاهی دست یافته اند. ایرانیان نیز از سده هفتم تا سده های نهم و دهم هجری در اوج علم و دانش و عزت و افتخار بودند و حرف نخست را در دنیا می زدند؛ این در حالی است که غرب قرون وسطی را تجربه می کرد، اما اکنون دیگران معنی حقیقی علم و دانش را درک و به آن عمل می کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برگزاری جشنواره هایی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی در جامعه بسیار خالی است، گفت: دوران کودکی و نوجوانی سنین پایه محسوب می شود و جامعه پذیری در این قشر به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد لذا رسالت خانواده مهم تر از نهادهای آموزشی است، زیرا بنیان های فکری و فرهنگی افراد در ابتدا در خانواده پایه ریزی می شود.

فرماندار آستارا کتابخوانی را یک عادت پسندیده دانست و عنوان کرد: کتابخوان شدن کودکان باید توسط خانواده صورت بگیرد و سپس در گروه همسالان و مدرسه نهادینه شود. توصیه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کتاب و کتابخوانی بسیار راهگشای خانواده ها و نهادهای فرهنگی خواهد بود.

وی رونق تولید را تنها محدود به سخت افزار ندانست و اظهار کرد: باید تولید علم و دانش صورت بگیرد و این مهم از طریق کتاب و مطالعه محقق می شود.

رستم زاد جامعه توسعه یافته را نتیجه انسان توسعه یافته دانست و ادامه داد: تا انسان توسعه یافته نباشد، جامعه توسعه یافته نخواهیم داشت. البته توسعه یافتگی فقط رشد در شاخص های مادی نیست و افراد در جوامع توسعه یافته نسبت به حقوق و تکالیف اجتماعی خودشان آگاهی دارند و به وظایفشان عمل می کنند.

وی با تاکید بر لزوم خودآگاهی انسان نسبت به ظرفیت ها و استعدادهای شخصی، خاطرنشان کرد: انسان توسعه یافته خودآگاهی دارد، اعتماد به نفسش منطقی است، خلاق، مبتکر و توانمند است، ناامید و دلسرد نمی شود و همواره تلاش می کند، از چیزی نمی هراسد و روحیه مشارکت پذیری، همفکری، همکاری و همراهی با جامعه دارد و موثر، سازنده و محرک است و لذا جامعه را به پیش می برد و اشتباهاتش را قبول می کند.

فرماندار آستارا با بیان اینکه باید بیانیه گام دوم انقلاب را سرلوحه خودمان قرار دهیم، تصریح کرد: انقلاب اسلامی نوعی خودآگاهی و بازگشت به خویشتن بود و امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی جایگاه شایسته ای در دنیا دارد. البته فشارهای اقتصادی از ناحیه دشمنان به مردم وارد می شود که نشان دهنده عظمت و اقتدار نظام ماست.

رستم زاد خواستار شناسایی ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و گردشگری و زیست محیطی شد و تاکید کرد: توسعه یک امر درون زاست و تک تک افراد جامعه باید به خودآگاهی و خودباوری برسند و لذا این مهم تنها با کتاب و کتابخوانی میسر می شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.