رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: کشت دوم یکی از نیازهای گیلان است و باید در ترویج آن تلاش بیشتری شود.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان، علی درجانی گفت: استفاده از ظرفیت های تحقیقاتی _ پژوهشی از جمله معرفی ارقام زودرس برنج و استفاده از روان آب ها جهت انجام شخم زمستانه راهکاری در راستای صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری از منابع آب است.

وی افزود: برنج به عنوان یک محصول استراتژیک در استان گیلان با کیفیت خوب در حال تولید است.        

درجانی ادامه داد: در حال حاضر یکی از اقدامات جهادکشاورزی به عنوان سیاست های بخش های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در انواع محصولات کشاورزی از جمله برنج، صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری در منابع پایه آب است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه ها و سیاست های سازمان جهاد کشاورزی به ویژه در محصول استراتژیک برنج پیگیری برای اصلاح، توسعه و ترویج ارقامی است که آب کمتری را مصرف کنند و اینکه زودرس باشند تا زمین برای کشت دوم نیز آماده شود،  افزود: تلاش می کنیم حضور کارشناسان و مروجین جهادکشاورزی استان پر رنگ تر و چرخه ورود دانش به مزارع با سرعت بیشتری اتفاق افتد.

وی افزود: طی سال گذشته با همت بخش  تحقیقات بیش از ۱۲۰۰ تن بذر گواهی شده تولید و در بین کشاورزان توزیع شد که این میزان در سال گذشته کمتر از ۶۰۰ تن بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه قرار است میزان تولید بذر گواهی شده طی سال آینده به ۳ هزار تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در مصوبه هیئت دولت، گیلان و مازندران به عنوان متولی تولید برنج کشور معرفی شده اند، تصریح کرد: باید با استفاده از روش های نوین به مزرعه شرایط ارتقای کمی و کیفی تولید محصول برنج افزایش یابد.

درجانی، یکی از سیاست ها در عرصه افزایش تولیدات شالیزاری را تجهیز و نوسازی اراضی عنوان کرد و گفت: در استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزاری وجود دارد که براساس طرح مطالعاتی، ۱۸۰ هزار هکتار از این اراضی قابلیت تجهیز دارند.

وی افزود: ۸۵ هزار هکتار از این اراضی تجهیز و نوسازی شده و ۲۰ هزار هکتار دیگر با مصوبه سفر اخیر ریاست جمهوری به گیلان طی سال های ۹۸-۹۹ مورد تجهیز قرار خواهد گرفت که از این نظر استان گیلان در رتبه اول استان های شمالی است.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور می تواند موسسه ای برای تحقق نظام شالیزاری ایران باشد، تصریح کرد: کشت دوم یکی از نیازهای استان در منطقه است و توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری از تعهدات جهاد کشاورزی است و باید در ترویج آن تلاش بیشتری شود.

وی گفت: کشت دانه های روغنی نیز از ۱۰۰ هکتار در سال های گذشته به ۹۰۰ هکتار افزایش یافته است.

درجانی، از اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار طی سفر اخیر ریاست جمهور به استان گیلان خبر داد و افزود: برای اولین بار ۶۲۰ میلیارد تومان آن به بخش کشاورزی تخصیص یافته است.

وی استفاده از آب بندان ها و جلوگیری از هدر رفت آب را یکی از اهداف مهم سازمان بیان کرد و گفت: در این راستا ۵۰ پهنه از آب بندان ها در سالجاری بازسازی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: اگر استفاده از آب بندان های سنتی بهینه شود بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره می شود که علاوه بر آبرسانی به اراضی کشاورزی می تواند در آبزی پروی، اکوتوریسم و پرورش ماکیان نیز اشتغالزایی کند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود طی سالجاری از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک (بیش از ۷۵۰ هزارتن برنج سفید) استحصال شود.

وی یادآورشد: ارقام برنجی که در استان کشت می شوند از نوع کیفی و مطرح در کشور هستند.

درجانی گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن برنج سفید با بهره گیری از شیوه های نوین و علمی در استان گیلان تولید می شود.

وی گفت: در حوزه های مختلف تولیدات کشاورزی که یکی از آن ها برنج است استان گیلان از لحاظ نوع محصولات تولیدی در کشور دارای جایگاه اول تا سوم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: بیش از ۸ موسسه تحقیقات بین المللی، ملی و استانی در گیلان مستقر است.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.