سخن از بیماری های مهلک قلبی و عروقی است که یکی از بالاترین عوامل مرگ و میر در کشور محسوب می شود و علت اصلی آن، فشار خون بالا و بی خبری بسیاری از مبتلایان از آن است.
بر اساس اطلاعات موجود، در سال 2017 در سطح جهان 10 میلیون نفر به علت ابتلا به فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند و این رقم به تدریج در حال افزایش است و به طور میانگین از هر 15 میلیون فرد مبتلا به آن عارضه، 60 درصد از بیماری خود اطلاع ندارند و فقط 57 درصد مبتلایان، بخصوص در نقاط شهری برای درمان مراجعه می کنند.
طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در ایران که از 28 اردیبهشت تا 15 تیر ماه توسط دستگاه های متولی آغاز شده، اقدام بسیار مبارکی جهت آگاهی عمومی از تهدیدات فشار خون یا مرگ خاموش است و اجرای آن در دو مرحله اطلاع رسانی تا نیمه خرداد و بیمار یابی و درمان تا نیمه تیر ماه، تاثیر خوبی در تحکیم بدنه اجتماع در برابر آن عارضه خواهد داشت.
افراد بالای 30 سال، جامعه هدف این طرح را تشکیل می دهند و عوامل اجرایی آن برای پوشش حداقل 50 درصد آنها تلاش می کنند اما آگاهی رسانی عمومی می تواند از هم اکنون، جوانان و نوجوانان را نیز در برابر خطر فشار خون در سنین بالا حساس کند، تا اصلاح سبک زندگی و تغذیه خود را جدی بگیرند.
به گفته کارشناسان امر؛ آلودگی هوا، مصرف زیاد نمک، رواج زندگی ماشینی و کم تحرکی ناشی از وابستگی به فناوری از دلایل انحراف سبک تغذیه و زندگی در جوامع بشری است و به فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و کلیوی و در نهایت مرگ منتهی می شود.
تجربه ثابت کرده است که اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، موجب ایستایی جامعه در مقابل سیل مشکلات و عارضه ها می شود و همراهی دستگاه های مرتبط و رسانه ها با طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، ترویج ورزش و اطلاع خانواده ها از سنجش رایگان فشار خون در همه مراکز بهداشتی و درمانی، می تواند فشار خون بالا را از بالای فهرست علت های مرگ و میر به پایین بکشد.
** خبرنگار ایرنا
7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.