شهرود امیر انتخابی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از ابنیه های تاریخی میدان امام خمینی بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گیلان علاوه بر ساحل و دریا و جنگل به لحاظ کشفیات و آثار تاریخی و همچنین محوطه های تاریخی موجود همواره قابل توجه گردشگران بوده ولی از سوی مسئولان کم لطفی شده چرا که به عنوان مثال موزه گنجینه رشت با بیش از 40 هزار اشیاء باستانی در داخل خود رشت هم غریبه است و حتی تابلویی برای معرفی محل و مسیر دسترسی به این موزه وجود ندارد.

*** چهار موزه در گیلان از امکانات مطلوبی برخوردار نیستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به وجود 17 موزه در استان گفت: از این تعداد، 13 موزه سرپا بوده و دارای امکانات کامل موزه هستند و چهار موزه امکانات لازم را ندارند.
امیر انتخابی افزود: مهمترین امکانات موزه ، تجهیز آن به دوربین های مداربسته در راستای حفاظت و حراست از آن است .
وی با اشاره به احداث هفت موزه جدید در گیلان اظهار کرد: سه شهر تاریخی املش، رودبار و تالش با وجود کشفیات و کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در آن ها هیچ وقت دارای موزه نبوده و آثار کشف شده از آن ها در خارج از این شهرها نگهداری می شوند.
امیر انتخابی با اشاره به تکمیل موزه رودبار اضافه کرد: زمین موزه املش خریداری شده و کلنگ آن بر زمین خورده و کاخ سردار امجد در شهرتالش نیز با تعاملات انجام شده و پس از طی مراحل لازم به عنوان موزه این شهرستان باستانی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به ایجاد موزه بنادر و دریانوردی در بندرانزلی گفت: در هفته گذشته تفاهم نامه ای بین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنادر و دریانوردی و مرکز اقیانوس شناسی گیلان منعقد شد که بر اساس آن در آینده، موزه ای برای شناسایی و ثبت سواحل دریای خزر و کشتی های غرق شده در آن برای نمایش عموم مردم تاسیس و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
امیر انتخابی با اشاره به وجود چند موزه خصوصی در گیلان افزود: با توجه به تجهیز موزه گنجینه رشت در صورت تاسیس سه موزه در این سه شهر، نگهداری اشیاء تاریخی با سهولت بیشتری انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در خصوص کشتی تاریخی کرگانرود در محدوده قروق شهر تالش گفت: پرونده کشتی کرگانرود معروف به قروق به تهران ارسال شده و شهرداری تالش تا زمان رسیدگی به پرونده این کشتی برای ثبت ملی، مسئولیت مراقبت از این کشتی را برعهده گرفته است.

***سازماندهی بناهای تاریخی میدان انزلی نیازمند بازنگری در قوانین است
امیر انتخابی در ادامه مصاحبه با ایرنا در خصوص تعیین تکلیف بناهای تاریخی محدوده میدان امام خمینی(ره) بندرانزلی اظهار کرد: برای بازسازی بناهای تاریخی این میدان برخی از قوانین میراث فرهنگی نیازمند بازنگری است و این امر خارج از حوزه مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی استان است و باید در خارج از حوزه گیلان مرتفع شود.
وی با اشاره به اینکه تعارض نماهای دوسوی ساختمان های میدان امام خمینی(ره) باید رفع شود افزود: پرونده بناهای تاریخی میدان مرکزی بندرانزلی آماده و مشکلات میراثی آن نیز با معاون سازمان میراث فرهنگی مطرح شده و قول مساعد داده که این مشکل هرچه زودتر مرتفع شود تا شاهد بازسازی این بناها و خروج میدان امام از وضعیت فعلی باشیم.
امیر انتخابی تاکید کرد: دو بانک تجارت و رفاه کارگران موجود در میدان امام نیز باید نمای خود را به نمای سنتی تغییر داده و حساسیت های میراثی را رعایت کنند تا علاوه بر انجام مطالبات مردم ، منظر شهری با بافت تاریخی حفظ شده و شهر از این شکل بهم ریخته خلاص شود.
وی ادامه داد: در هفته میراث فرهنگی علاوه بر انجام 54 برنامه فرهنگی ، پنج واحد بوم گردی تاسیس و دو هتل به بهره برداری رسید و ضلع شرقی قلعه رودخان نیز پس از ماه مبارک رمضان با حضور استاندار گیلان راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا دو هزار و 37 واحد تاسیسات گردشگری شامل 97 هتل، 34 هتل آپارتمان ،72 مجتمع گردشگری ،49 مهمانپذیر، یک هزار و 413 خانه مسافر ،17 مجتمع سرگرمی تفریحی، هشت واحد بومگردی،12 اسکله مسافربری،317 واحد بین راهی و 28اسکله گردشگری دریایی در گیلان فعال است و در حال حاضر در تاسیسات گردشگری استان شش هزار و 32 نفر شاغل هستند که از این تعداد چهار هزار و 926 نفر مرد و یک هزار و 106 نفر را بانوان تشکیل می دهند و بیش از 400 راهنمای گردشگری در گیلان مشغول به فعالیت هستند.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.