محمدنقی پاداشت دهکائی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پژوهشکده چای تولید نهال جدید چای را پس از چند سال وقفه با حمایت و پشتیبانی سازمان چای کشور آغاز کرده که بین 40 تا 50 هزار نهال تولید و در سال آینده در اختیار باغداران قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: این نهال ها ارقامی جدید هستند که مشخصات فنی و ویژگی برتری نسبت به رقم های فعلی باغ های چای دارند و کسانی که بخواهند نسبت به اصلاح بوته های چای در باغ های خود اقدام کنند و یا کسانی که باغ های جدیدی دارند، می توانند با کاشت این نهال ها به افزایش تولید و محصول کمک کنند.
پاداشت تصریح کرد: بیشتر باغ های چای دارای بوته های قدیمی هستند که نیازمند اصلاح و کاشت بوته های جدید است و کارشناسان و محققان پژوهشکده چای آمادگی تولید و تامین به هر تعداد نهالی که چایکاران متقاضی آن باشند، را دارند.
پژوهشکده چای در سال 1363 به نام اداره فنی چای زیر نظر سازمان چای کشور راه اندازی شد؛ این مجموعه با هدف انجام امور تحقیقاتی چای برای بالا بردن کیفیت و کمیت چای استحصالی، ترویج روش بهزراعی و بهنژادی کشت چای، ارائه خدمات فنی، اعطای تسهیلات بدون بهره بلندمدت برای ایجاد شبکه های آبیاری بارانی، توسعه و احیای باغ های چای و کمک به کشاورزان چایکار تاسیس شده است.
فعالیت اصلی پژوهشکده شامل شناسایی و بررسی مشکلات تولید و فرآوری چای و ارائه راه حل های علمی، فنی و ترویجی از طریق تدوین و اجرای طرح ها و پروژه های تحقیقاتی، تلاش برای جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش های کاربردی بر اساس برنامه های توسعه ای کشور و نیازهای حال و آینده و انتقال دانش فنی است.
این پژوهشکده تاکنون بیش از یکصد طرح و پروژه تحقیقاتی در زمینه های مختلف اجرا کرده و دستیابی به بیش از 40 دستاورد پژوهشی قابل انتقال به بهره برداران (شامل چایکاران و کارخانه های چایسازی) از دیگر فعالیت های این پژوهشکده محسوب می شود.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان قرار دارد؛ پژوهشکده چای و سازمان چای کشور در این شهرستان هستند.
استان های گیلان و مازندران 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند و 90 درصد این باغ ها در گیلان واقع است.
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.