به گزارش خبرنگار ایرنا علی داودی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه سومین جشنواره سفیران سلامت گیلان در سال همایش دهکده ساحلی انزلی اظهار کرد: در گیلان سونامی سرطان نداریم اما سن سرطان سینه بانوان در گیلان 10 سال کمتر شده و به سن 44 سال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه یک چهارم افراد مبتلا به سرطان دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند افزود: شاخص سرطان در کشور 146نفر به ازای هر 100 هزار نفر است که این آمار در گیلان به عدد 139 نفر در 100 هزار نفر رسیده است.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان ادامه داد : 8 روش تست سرطان سینه هست که به خانم های جوان آموزش داده می شود و تاکید دانشگاه علوم پزشکی بر این است که یک چهارم باقیمانده نیز زودتر مراجعه کرده و در صورت مشاهده هرگونه تغییر به پزشک مراجعه و از تست های ماموگرافی استفاده کنند.
داوودی با اشاره به وجود 55 هزار سفیران سلامت دانش آموزی در گیلان تاکید کرد: در تلاش برای ارتقای فرهنگ خود مراقبتی هستیم و دانشگاه گیلان همواره تاکید دارد که خانواده ها از خود درمانی پرهیز کنند.
وی با اشاره به اینکه سفیران سلامت وظیفه انتقال آموزش های پیشگیرانه را در بین خانواده ها بر عهده دارند تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم تنها 25 درصد در سلامت جامعه نقش دارد و 75 درصد از سلامت جامعه به صورت مشترک در سازمانهایی مثل آموزش و پرورش ، جهاد کشاورزی و محیط زیست و سایر دستگاه ها انجام می شود.
داودی با اشاره به لزوم اهتمام همه مردم و مسئولان برای تضمین سلامت مردم خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با انجام برنامه سفیران سلامت ، آموزش های پیشگیرانه در راستای فرهنگ سازی در خصوص بیماریهای واگیر دار، دیابت و برخی آموزش ها برای پیشگیری از برخی بیماریهای خاص و حتی تصادفات و سقوط و غیره ارائه می دهد.
وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی موارد خود مراقبتی در خصوص بیماری ها را به زبان ساده به دانش آموزان آموزش می دهد تا این سفیران سلامت آموزش ها را به همین زبان ساده به خانواده شان انتقال دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم از 200 تن از برگزیدگان در مسابقات عکس و فیلم و نقاشی و داستان جشنواره سفیران سلامت تجلیل شد.
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.