به گزارش خبرآنلاین لرستان،اسدالله حیدری با بیان اینکه طرح غربالگری تنبلی چشم در مناطق سردسیر و روستاهای دورافتاده لرستان که فاقد دسترسی به پایگاه‌های سنجش بودند سه ماه زودتر شروع شده است، افزود: این در حالیست که طرح آمبلیوپی(غربالگری تنبلی چشم) رسماً از امروز در استان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه چیزی در حدود ۲ درصد از مردم به دلیل مشکلات مادرزادی در ساختمان چشم، آب مروارید، پایین افتادگی پلک، آستیگمات بودن، دوربینی و نزدیک‌ بینی، انحراف چشم دچار آمبلیوپی می‌شوند، یادآور شد: با تشخیص به موقع و درمان در سن طلایی (تا قبل از ۵ سال) کودک را می‌توان درمان کرد و چنانچه این عارضه مزمن باشد درمانش سخت است.

حیدری عنوان کرد: امسال در استان ۱۱۰ هزار و ۸۹۷ نفر مورد غربالگری تنبلی چشم قرار می‌گیرند و علیرغم اینکه سازمان بهزیستی سهم لرستان را ۷۰ درصد تعیین کرده اما بنا داریم ۱۰۰ درصد استان را پوشش دهیم.

وی گفت: پیشگیری از تنبلی چشم کاری حیاتی است که از نابینا شدن فردی پیشگیری می‌کند.

حیدری اضافه کرد: سال گذشته ۸۷ درصد پوشش دادیم یعنی ۹۶ هزار و ۲۶۷ کودک در ۱۱۰۰ مرکز و پایگاه مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۴۵۰ کودک شناسایی شدند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه پس از تشخیص اولیه، کودک برای آزمایشات دقیق‌تر به چشم پزشک ارجاع داده می‎شود، بیان کرد: بهزیستی لرستان از کودکان حمایت می‎کند تا دچار نابینایی نشوند.

وی در ادامه اظهار داشت: تاکنون ۶۰۰۰ کودک مناطق سردسیر و روستاهای دورافتاده و محروم استان مورد غربالگری قرار گرفتند.

حیدری با بیان اینکه خانواده ‎ ها برای طرح غربالگری بینایی‌سنجی (تنبلی چشم) کودک خود می‌توانند به مهدهای کودک، خانه‌های بهداشت و آمادگی آموزش و پرورش مراجعه و اقدام کنند، افزود: در مهدکودک‌ها غربالگری رایگان است اما در مراکز غیردولتی در مرحله اول برای هر کودک ۱۵۰۰ تومان و در مرحله دوم ۴۰۰۰ تومان هزینه از خانواده‎ها دریافت خواهد شد.

عکس/ مهدی دوست محمدی

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775169
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.